Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dränera eller isolera ordentlig och sorptionsavfukta?

1. K
    Medlem · 7 inlägg

Kanotisten

Medlem
    Vi har en sommarstuga ca 90 kvm byggd mitten av 70-talet som inte renoverats, men är i bra skick utom den punkten jag kommer till. Halva huset har krypgrund och andra halvan källare.

I krypgrunden finns inga problem, men källardelen dras med hög luftfuktighet.

Köpte stugan förra året med vetskap om detta. Upptäckte mögel och rev ut allt organiskt material i källaren och gjorde en ordentlig sanering.

Tog även in offerter både för dränering och en annan lösning som Anticimex rekommenderade vilket var att isolera krypgrund och källare ordentligt, och installera en sorptionsavfuktare.

Det senare är givetvis inte lösningen till orsaken, men är ett alternativ som jag överväger seriöst av den anledningen att marken under stugan är väldigt stenig. Det är en rullstensås med massvis med större stenbumlingar, i källare så sticker det även upp en del av en sten (man har helt enkelt byggt runt stenen då jag gissar att den bedömdes vara för stor för att plocka bort).

Offerterna för dränering har ett fast pris, som redan är i högsta laget, med undantaget för extraarbete som eventuellt skulle krävas pga stenar där det tillkommer timpris för arbetet.

Det är detta som gör mig osäker. Tänk om dom kommer halvvägs i grävarbetet runt huset och det tar stopp pga stor stenbumling? Hur mycket sticker priset iväg? Jag har ingen aning om vilket extra arbete detta skulle krävas, alldeles för oerfaren. Finns det en risk för att dom inte kan slutföra dränering pga marken?

Därför framstår Anticimex alternativ som fullt rimlig även om det bara åtgärdar symptomen och inte orsaken.

Jag är hyfsat oerfaren men har försökt läsa mig på ordentligt, och tar gärna emot tankar och förslag från era erfarenheter.

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 827 inlägg
    Om avfuktaren åtgärdar symptomen på ett bra sätt som funkar i längden, så kan du köpa rätt mycket el att driva den med, istället för att gräva.

3. K
    Medlem · 7 inlägg

Kanotisten

Medlem
    Har också räknat på det :)

Ca 10-20 år av el beroende på elpriset

• Laddar…
  4. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 827 inlägg
    Och om avfuktaren skulle gå sönder om några år kan du överväga att gräva då, istället för att köpa en ny...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.