Hejsan!

Har nyligen köpt ett hus med en pelletspanna som jag nu försöker mig på att förstå.

Nu är det 3 grader ute och elementen är på och ligger på 3 .
Det drar en pellets säck med 16kg 8mm i 24 timmar. Är det normalt mängd? Jag läste i flera ställen där folk har pelletspanna att en halv säck går åt varje 24 timmar när det är minus grader , stämmer det?
Hur mycket pellets ska pelletspanna drar i 24 timmar?

• Pelletspanna i ett huskällare, komplett med matningssystem och rörkopplingar, använd för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt är ett snöre? Helt omöjligt att svara på , här gjorde vi av med 8ton per år. Har du elpatron kan du ju köra den något dygn under samma förutsättningar och sedan jämföra med pelletsdrift. Då får du iaf ett hum om hur du ligger till.

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Hur varmt har du det hemma?

Hur stor luftvolym (yta*takhöjd) värmer ni?

Hur gammalt är huset? Skick på fönster och isolering?

Hur många är ni i hushållet, hur ofta duschar/badar nu och hur länge/varmt?

Börja svara på de frågorna så kan du få svar på om er pelletsförbrukning är rimlig

Huset är byggd 1983. Är 120m på tvåvåningar. Jag har inte kollat temperatur hemma men det är lagom inte så varmt.

Vi är 2 vuxna och 3 barn .
Duschar varannan dag eller va tredje dag.

Visserligen kör jag med pelletskamin men jag ser en markant och positiv skillnad när jag sotar skorstenen två ggr/året.

Som tidigare nämnts (maa längden på snöret) påverkar familjens levnadsvanor i hög grad förbrukningen.

Tycker det låter som en normal rimlig pellets-förbrukning. Man får också tänka på att en pelletspanna har en verkningsgrad på ca 75-80% beroende på ålder så en del energi försvinner som värmeförluster.

Min drar mellan 6 och 40 kg per dygn beroende på temperatur...

E Eld skrev:
Min drar mellan 6 och 40 kg per dygn beroende på temperatur...
Undra hur/var brukar ni köpa pellets billigast? Vi köper Lexå 16kg säck för 90kr

J Josth skrev:
Tycker det låter som en normal rimlig pellets-förbrukning. Man får också tänka på att en pelletspanna har en verkningsgrad på ca 75-80% beroende på ålder så en del energi försvinner som värmeförluster.
Undra hur/var brukar ni köpa pellets billigast? Vi köper Lexå 16kg säck för 90kr

yonna yonna skrev:
Visserligen kör jag med pelletskamin men jag ser en markant och positiv skillnad när jag sotar skorstenen två ggr/året.

Som tidigare nämnts (maa längden på snöret) påverkar familjens levnadsvanor i hög grad förbrukningen.
Jag förstår inte riktigt vilket snöre menar du?

Finns nåt billigare ni känner till? 8mm pellets

Fairlane
R Rashaal skrev:
Jag förstår inte riktigt vilket snöre menar du?
Det är ett uttryck, att det beror på.

Hur mycket en pelletspanna drar beror ju på många parametrar. Ska man värma 100 kvm eller 1000 kvm, är det ett välisolerat hus eller blåser det in, har man 18 grader inne eller 23 etc. Dvs hur långt är ett snöre = det beror på.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Okej, nu fattar jag. Tack för förklaring

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.