Hejsan!
Har nyligen köpt ett hus med en pelletspanna som jag nu försöker mig på att förstå.
Nu är det 3 grader ute och elementen är på och ligger på 3 .
Det drar en pellets säck med 16kg 8mm i 24 timmar. Är det normalt mängd? Jag läste i flera ställen där folk har pelletspanna att en halv säck går åt varje 24 timmar när det är minus grader , stämmer det?
Hur mycket pellets ska pelletspanna drar i 24 timmar?
Har nyligen köpt ett hus med en pelletspanna som jag nu försöker mig på att förstå.
Nu är det 3 grader ute och elementen är på och ligger på 3 .
Det drar en pellets säck med 16kg 8mm i 24 timmar. Är det normalt mängd? Jag läste i flera ställen där folk har pelletspanna att en halv säck går åt varje 24 timmar när det är minus grader , stämmer det?
Hur mycket pellets ska pelletspanna drar i 24 timmar?
Hur långt är ett snöre? Helt omöjligt att svara på , här gjorde vi av med 8ton per år. Har du elpatron kan du ju köra den något dygn under samma förutsättningar och sedan jämföra med pelletsdrift. Då får du iaf ett hum om hur du ligger till.
Hur varmt har du det hemma?
Hur stor luftvolym (yta*takhöjd) värmer ni?
Hur gammalt är huset? Skick på fönster och isolering?
Hur många är ni i hushållet, hur ofta duschar/badar nu och hur länge/varmt?
Börja svara på de frågorna så kan du få svar på om er pelletsförbrukning är rimlig
Hur stor luftvolym (yta*takhöjd) värmer ni?
Hur gammalt är huset? Skick på fönster och isolering?
Hur många är ni i hushållet, hur ofta duschar/badar nu och hur länge/varmt?
Börja svara på de frågorna så kan du få svar på om er pelletsförbrukning är rimlig
Visserligen kör jag med pelletskamin men jag ser en markant och positiv skillnad när jag sotar skorstenen två ggr/året.
Som tidigare nämnts (maa längden på snöret) påverkar familjens levnadsvanor i hög grad förbrukningen.
Som tidigare nämnts (maa längden på snöret) påverkar familjens levnadsvanor i hög grad förbrukningen.
Jag förstår inte riktigt vilket snöre menar du?yonna skrev:
Undra hur/var brukar ni köpa pellets billigast? Vi köper Lexå 16kg säck för 90kr
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Det är ett uttryck, att det beror på.R Rashaal skrev:
Hur mycket en pelletspanna drar beror ju på många parametrar. Ska man värma 100 kvm eller 1000 kvm, är det ett välisolerat hus eller blåser det in, har man 18 grader inne eller 23 etc. Dvs hur långt är ett snöre = det beror på.