Fick Telia Öppen Fiber installerad för ett år sedan men har ännu inte dragit igång det då fibern terminerar på fel ställe (i köket). Men nu under julledigheten har tanken väckts - och med det också funderingar på hur jag kan flytta termineringen till ett bättre ställe.

Som det ser ut idag kommer fibern in vid första telejacket som alltså sitter i köket. Där sitter först en liten vit anonym box, varifrån det går en kort fiberpatchkabel till en Inteno XG6746 som sitter precis bredvid. Det jag hoppas göra är att flytta Inteno-boxen till arbetsrummet där den gör bättre nytta. Tanken är att ersätta nuvarande patchkabel med en lång (~20m) kabel och dra vidare fibern via telerören i huset. Den kommer då att gå via 3 jack innan den slutligen kommer ut via telejacket i arbetsrummet.

* Vad säger forumet om lösningen - möjlig eller avråder ni?
* Går det att få igenom kabel inkl kontakt via telerören eller måste man svetsa? (huset är från 2005)
* Vad behövs för specifikation på fibern och tips på inköpsställen? Vad jag förstår är det en SC/SC-kabel. Singlemode eller multimode? Simplex eller duplex? Yd? (är själv novis på området)

Frågan är om det går att flytta, jag har samma grejer hemma och när Telia/realcom var här så svetsade dom ihop inkommande fibern i den lilla vita anonyma dosan, den verkade mest fungera som någon form av dragavlastning för fibern.
Den lilla fiberpatchkabeln som kommer ut ut lådan är alltså hopsvetsad med inkommande fiber, iaf hos mig.

Det är ju om det går att sätta någon form av skarvdon för att koppla på ytterligare en fiberkabel.
Sen utöver det vill jag minnas att konsolen bakom som håller de olika boxarna är en och samma för båda boxar.

Jag har också öpen fiber och hos mig svetsade de på ett kontaktdon som monterades i den anonyma dosan. Till kontaktdonet ansluts patchkabeln. Det låter som du har samma lösning som mig, TS.

Jag bytte ut den korta patchkabeln mot en 20 meters single mode, SC/SC kabel men jag hittade ingen simplex så jag köpte helt sonika en duplex och delade på den - så nu har jag en kabel i reserv! :-)

Inga problem att skarva vidare, om det nu är en pigtail som är svetsad i den "anonyma" lådan :) så är det bara att skarva med ett mellanstycke.

Däremot funderar jag hur du ska få in en SC-kontakt genom ett VP-rör.. går nog bra med ett 20mm rör, men 16 är jag tveksam till...

Specifikation på fibern var det också..

Skulle gissa att det är en grön SC-kontakt, dvs singlemode och APC (snedslipad kontakt)

Är den blå så är det singlemode och rakslipad.

Är den grå så har någon gjort fel :)

Redigerat:
Jag tog bort den "rörliga" delen på SC-kontakten, då gick det hur lätt som helst att dra 20 meter genom VP16 (+ två dosor)

Ah, så kan man ju göra ja!

Då vet vi att det fungerar :)

• Gilla
olaben
  • Laddar…
Ett alternativ är att låta den sitta kvar och dra en lång tp kabel och sätta en trådlös router med ethernetportar på annat ställe.
Vad är grejen med att ha inkommande telefon i köket? har sett det på flera ställen, hos farsan är det bla placerat ovanför diskbänken av alla ställen.

När de skull installera bredband så skulle alla få ett utag där, det sitter en lucka i väggen bredvid diskbänken.
De drog kabel från en lucka i trapphuset och skulle plocka upp det i köket det går då förbi hallen.
Efter 2 dagars försök att få igenom dragfjädern så frågade jag helt enkelt rakt ut om det inte var enklare att borra hål genom väggen i trapphuset och in i förrådet precis till höger innanför dörren där gruppcentralen sitter.
De borrade i luckan å satte fast utag på andra sidan syns inte ens en kabel.
Perfekt ställe för server, router m.m.

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
Pumba skrev:
Frågan är om det går att flytta, jag har samma grejer hemma och när Telia/realcom var här så svetsade dom ihop inkommande fibern i den lilla vita anonyma dosan, den verkade mest fungera som någon form av dragavlastning för fibern.
Den lilla fiberpatchkabeln som kommer ut ut lådan är alltså hopsvetsad med inkommande fiber, iaf hos mig.

Det är ju om det går att sätta någon form av skarvdon för att koppla på ytterligare en fiberkabel.
Sen utöver det vill jag minnas att konsolen bakom som håller de olika boxarna är en och samma för båda boxar.
Det där tror jag faktiskt du fått om fel bakfot. Kabeln mellan vita dosan och inteno-cpe'n är ju kontakterad i båda ändarna, inte bara ena. Det är ju teoretisk möjligt att ha det på annat sätt men det är svårt att förstå varför man skulle göra sig det besväret. En bild på din koppling kanske?

Nu vet jag inte hur Öppen Fiber fungerar, men vår Inteno-burk (vi har via Zitius) fungerar i princip som en switch (alla uttagen är likvärdiga) och i ett sånt läge är det ju antagligen enklare att dra en CAT6 till den plats där man vill ha sin router.

MathiasS skrev:
Det där tror jag faktiskt du fått om fel bakfot. Kabeln mellan vita dosan och inteno-cpe'n är ju kontakterad i båda ändarna, inte bara ena. Det är ju teoretisk möjligt att ha det på annat sätt men det är svårt att förstå varför man skulle göra sig det besväret. En bild på din koppling kanske?
hej, du har helt rätt, jag var uppe och kollade, det är dock skarvat inne i dosan men det sitter en vanlig bortkopplingsbar kabel ut från dosan så det går att dela.
Jag lyckas dock inte få upp dosan då den verkar limmad för att man inte ska vara i den.
Men jag vet att de svetsade på en kabelstump på den inkommande fibern, för det var ett evigt gnällande om mitt rackskåp som de tyckte var trångt för utrustningen.
Jag har dock flera olika fiberleverantörers utrustning i mitt skåp.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tack alla för bra feedback.

@Pumba: Tror inte att det är några problem att byta befintliga fiberpatchkabeln i den "anonyma" boxen (vad kallas den egentligen?). Boxen går att öppna (ej limmad) och det verkar sitta ett skarvdon där så det borde bara vara att ta loss och plugga i den nya kabeln.

@Andy78: Kan inte heller begripa varför man sätter första telefonjacket i köket, i mitt fall sitter det dessutom mitt på väggen, ca 1 meter upp från golvet. Kan bara spy lite galla över att förra ägaren snålade på nätverk när huset byggdes, annars hade första (och enda) telejacket suttit vid en patchpanel i klädkammaren under trappen... :mad:

@VikHe: Kontakten på nuvarande är BLÅ. Är färgen signifikant? APC - ingen aning...? Vad gäller specifikation, är detta rätt? (bortsett från längden då)
http://www.dustinhome.se/product/50...fiberoptic-sc-sc-9-125-duplex-singlemode-10m/

När jag gjort en lite noggrannare uppskattning kan jag konstatera att de 20 meter fiberpatchkabel jag gissade tidigare var alldeles för lite. Snarare kommer jag att behöva 40 meter (dock fortfarande en uppskattning). Finns det så långa? Var? Om inte, kan man använda skarvdon och bygga vidare med ytterligare en patchkabel? (förutsatt att man får skarven på ett bra ställe, dvs inte inne i ett VP-rör...) I så fall borde jag kunna köpa en duplex och dela på den a la olaben och använda båda delarna. :)

Redigerat:
Så länge du har rätt färg på kontakterna på nya patchkabeln så är det lugnt :)

Grön = APC
Blå = UPC, står det bara singlemode sc så är det upc.

Var är alla bilder?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.