Vi bor i mitten av ett radhus och har inget vatten på baksidan av huset.
Vårat sovrum ligger mot baksidan. Bredvid sovrummet (mot framsidan) finns schakt för avlopp och vatten till övervåningen. Man skulle kunna öppna upp ett hål in i det schaktutrymmet (gipsskiva) från sovrummet och sedan dra ett enkelt rör igenom sovrummet längs med väggen (bakom vår säng) och sedan igenom ytterväggen. ett rakt rör ca 4 meter.
Vad skulle man ha för rör om man genomför något sådant? Jag tänker på kondens osv. Och är det godkänt att dra ett rör igenom ett sovrum?
Vårat sovrum ligger mot baksidan. Bredvid sovrummet (mot framsidan) finns schakt för avlopp och vatten till övervåningen. Man skulle kunna öppna upp ett hål in i det schaktutrymmet (gipsskiva) från sovrummet och sedan dra ett enkelt rör igenom sovrummet längs med väggen (bakom vår säng) och sedan igenom ytterväggen. ett rakt rör ca 4 meter.
Vad skulle man ha för rör om man genomför något sådant? Jag tänker på kondens osv. Och är det godkänt att dra ett rör igenom ett sovrum?
Om det inte är några skarvar där sedan tidigare behöver det ordnas med tät schaktbotten och skvallerrör till vattentåligt utrymme.
Det är ett radhus (mitt i huskroppen) med suterängvåning där sovrummet är på suterängplan med golvvärme. Så väldigt svårt att få till vatten under huset. Det enda alternativ jag kommer på är via sovrummet eller upp i stuprännorna och över hustaket.F fribygg skrev:
Jag oroade mig för kondensen också. Låter rimligt och känns som en onödig risk. Då är frågan hur jag kan dra en vattenslang över taket? Upp i stuprännorna är helt OK. Sedan skulle jag gäna vilja fästa någon typ av rör på taket som man kan dra vattenslangen i och skydda från vädret. Finns det någon bra lösning där? Alltså få upp vattenslangen några cm ovanför taket.J jonaserik skrev:
Jag hade golvvärmerör liggande som är ganska styva som borde gå att fästa i falsen på plåttaket men de klarar väl inte UV. Eller ska man bara lägga en Gardena vattenslang (grå) på taket rakt av. Kommer se hemskt ut.
Det finns dessutom ett till tak på höger sida lägre ner (som går att se om man tittar på huskroppen längre bort på höger sida).
Klicka här för att svara