Lostmoose skrev:
För alla nyfikna: sök efter "snow car towing" på tuben så är den bland de första som kommer upp.
Riktigt sevärd:)
Klantskallar.... :D

Enk Projektet skrev:
Har någon ryckt sönder en dragkrok och isf hur?
Japp, flaklåset på släpet fastnade i en vägskylt på en refug - bakänden tog ett skutt, handtaget böjdes 180 grader, skylten & och draget blev skrot (snett i två riktningar). Eftersom TS bakände hoppade i sidled så kan det nog antas att det inte var helt hälsosamt för drag eller bilens infästning

Grottan skrev:
Japp, flaklåset på släpet fastnade i en vägskylt på en refug - bakänden tog ett skutt, handtaget böjdes 180 grader, skylten & och draget blev skrot (snett i två riktningar). Eftersom TS bakände hoppade i sidled så kan det nog antas att det inte var helt hälsosamt för drag eller bilens infästning
Ajdå...blev du av med körkortet då?

Det som också kan hända när man ska vara snäll och hjälpa ngn att bärga ur ett dike t ex är att vindrutan kan spricka sönder, karossen är ju inte helt stum, den vrider sig lite pga och rutan som är fastlimmad spricker...

peternicklas
Jag har gjort lite beräkningar på dragkrokar förr några år sedan. Det är STOR skillnad på att dra ett släp och dra en personbil upp ur ett dike. När man drar ett släp så är det bara friktionskraften som ska övervinnas för att få släpet i rullning kanske 10% av släpets totalvikt utgör då en horisontal kraft. När man drar en personbil ur ett dike sä kan man lätt räkna med bilens vikt + , i värst fall, upp till 4 gånger denna p.g.a. det ryck som uppstår. Jag hade bytat dragkrog omgående, kollat alla infästningar av balkarna i hela bakvagnen, kontrollmätt att hjulen fortfarande är i rätt läge samt smällt mig själv på fingrarna för något som man aldrig ska göra. Som någon skrev så är det bilar som har blivit till skrot efter att de har blivit påkörda snett bakifrån och draget har tagit största kraften.

peternicklas
Andy78 skrev:
tror inte det är nån störra fara, bilen var väl inte gjuten fast med låsta hjul?
Sen är ju de flesta bogseröglor gängade, kolla bara kraften där och vad de tål.

Du kan nog sova lunt.
Det brukar vara en M12 bult som bogserögla, den tåler c:a 54000N innan den börjar deformeras. Är det en M14 så tåler den c:a 74000N. En dragkrok är dimensionerad för en draglast på runt 1800 kg samt en vertikal last på 70-85 kg. Dragkroken tåler c:a 1/3 av vad dragöglan håller för om kraften är helt horisontell. Skulle kraften gå nedåt så är faktorm många gånger större till fördel för dragöglan.

54KN är ju inte extremt mycket, siffror du ganska snabbt kan komma upp i när det handlar om rycklaster.

Att ni inte ringde mig, så hade jag lugnt och stilla dragit upp bilen med traktorn, med 4 ton, lågväxel och 4-hjulsdrift behöver man inte rycka.

Protte, Umeå

• Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
peternicklas
Kattvovven skrev:
54KN är ju inte extremt mycket, siffror du ganska snabbt kan komma upp i när det handlar om rycklaster.
Jo men dragkroken tåler 18000N, vilken går först i sönder???

peternicklas
prototypen skrev:
Att ni inte ringde mig, så hade jag lugnt och stilla dragit upp bilen med traktorn, med 4 ton, lågväxel och 4-hjulsdrift behöver man inte rycka.

Protte, Umeå
Ja det är rätta sakerna för den typ av arbete. Eller så tar men en elvinch och sätter denna på dragkroken och vinchar snällt upp bilen. Man kan sätta en strömbegränsare kopplad till vinchen så den bryter vid viss kraft.

peternicklas skrev:
Jo men dragkroken tåler 18000N, vilken går först i sönder???
Menade bara att är inte hållfastheten högre än så är det extremt stor risk för deformation eller mikrosprickor i TS dragkrok.

Jag måste ju bara rekommendera ett annat klipp på youtube. Sök på "Horses save Milk Truck Stuck in Snow"

Stefan Bengtsson skrev:
...så nu riskerar du (och alla vi andra) att möta den bilen med ett rejält överlastat släp efter sig. Toppen! :eek:
Är det bara jag som litar mindre på alla idioter till mottrafikanter än godtycklig dragkrok? ;-)

• Gilla
bobas och 2 till
  • Laddar…
phl skrev:
Är det bara jag som litar mindre på alla idioter till mottrafikanter än godtycklig dragkrok? ;-)
+1 på den!

Läser man instruktionsboken till de flesta nya bilar med gängad bogseringsögla så står det att den inte får användas vid lossdragning av fordonet.
När bärgare drar loss/upp bilar så använder vi ändå den öglan om bilen inte sitter så hårt, annars kopplar man i hjulupphängningen. Vinschar man loss en bil så går det sakta och oftast helt ryckfritt. Vet man inte säkert att man kopplar på ett lämpligt ställe så lönar det sig i många fall att ringa en bärgare. Vid ett tillfälle blev jag utringd på en fastkörning där personerna inte kunde dra loss bilen från en gräsmatta, dragöglan hade gått av hette det.
När jag kom fram visade det sig att man hade kopplat bogseringslinan i ett rör till ACn som satt ganska nära hålet för bogseringsöglan...
Ska man rycka loss bilar ur drivor och liknande så ska man använda ryckstropp och rycka rakt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.