Måste ju kolla om någon har provat...

Jag har en enbuske som ska bort. Den är ca 2 m hög och kanske 20 cm i diameter nere vid marken. Jag har bekämpat dess jämngamla kompisar med motorsåg, spade, spett och tigersåg. Större delen av stubben brukar vara uppe efter ett par timmars arbete.

Frågan är nu om det finns någon som helst chans att dra upp busken med bilen? Rep runt stammen, läggs om dragkroken och sedan dra lite lätt med bilen som är en helt vanlig 1,5 tons Honda Accord.

Ett träd går ju inte att dra upp med så här enkla medel men detta är ju en medelstor buske.. jag har ingen känsla för hur hårt de sitter i backen.. har någon provat något liknande?

du lär iaf inte kunna dra upp den lite lätt med vanlig personbil. Om du ska försöka med bilen så krävs nog lite fart me slak lina så att den rycks loss. Men 20cm stubbe känns lite väl stort!

Har du en dragkrok att fästa linan i så kan det kanske gå: I annat fall är risken stor att du förstör något på bilen.

Vi köpte ett billigt vajerspel som vi använde för att dra upp en-buskar med. Då behöver man ju förstås oxå något stadigt att fästa andra änden i, tex ett större träd.

Vajerspel har jag dragit upp rätt stora stubbar med, funkar men är rätt jobbigt. Kompisen drog upp ett gäng vinbärsbuskar med fyrhjulingen. :)
Enar har ingen av oss provat på.

Jag har försökt det på en buske med bil. Linan gick av med en smäll.

Om vinden kan rotvälta stora träd borde väl bilen kunna rotvälta en en-buske ;)
Men det beror väl kanske lite på omständigheterna. Är enbuskens rötter ytliga är det ju lättare.

Se till att använda ett rep som håller, och helst ett som inte sträcker sig så mycket (gummibandseffekten kan bli otrevligt) Sätt repet en bit upp på busken så det blir lite hävarm, ty enklast är nog att "välta" busken ur marken. Testa och berätta sen här hur det gick ;)

Detta med att dra upp stubbar med bilen:) blev så trött i somras när jag hade grävt upp runt en stubbe och när jag skulle börja såga med motorsågen.. så funkar inte hobby såg ****:@

Hade då en kompis på besök med en lite äldre bil som han inte var så rädd om..

Bogseringslina runt stubben och satte fast i dragkroken.. spände upp linan. det hände inget mer än stubben svaja lite:)..

Då backa han med bilen ända emot stubben och körde iväg så hårt han kunde utan att spinna.. det bara spraka till sen gick linan av:cool:.. men då hade han ändå lagt ner såppas med energi o jobb med att köra ner bilen in på trädgården så han gav sig inte..

In och hämta den syrefasta ankar kättingen till båten.. kanske 8-10 meter lång?
Fick fast allt så det inte kunde flyga loss av smällen.. Full gas igen.. han fick ju en 8 meter accelration träcka.. sen kom smällen som fick upp både stubb och flera meter gräsmatta o jord;).. detta var riktigt effektivt.. men trädgården var ingen vacker syn efter detta

kimmo_thn skrev:
In och hämta den syrefasta ankar kättingen till båten.. kanske 8-10 meter lång?
Fick fast allt så det inte kunde flyga loss av smällen.. Full gas igen.. han fick ju en 8 meter accelration träcka.. sen kom smällen som fick upp både stubb och flera meter gräsmatta o jord;).. detta var riktigt effektivt.. men trädgården var ingen vacker syn efter detta
Jag trodde faktiskt att resultatet skulle bli att en mindre eller större del av bilen blev kvar i kättingen medan resten fortsatte framåt. Det där hade jag aldrig vågat testa. Men, friskt vågat hälften vunnet ;)

• Gilla
hlafk
  • Laddar…
Låter som att jag måste prova :)

Fast jag måste nog vara lite försiktig.. dels går husets elservis precis i de här krokarna, och dels är bilen ganska ny.. men åtminstone borde det underlätta att sätta busken i spänn med bilen, sedan gräva och såga med tigersåg, spänna lite till osv...

svartöra skrev:
.. men åtminstone borde det underlätta att sätta busken i spänn med bilen, sedan gräva och såga med tigersåg, spänna lite till osv...
Så skulle jag göra, det funkar och du har koll på läget hela tiden.

Har läst här på Byggahus om bilar som skadats genom att bogserlina/kätting släppt eller gått av och fjädrat mot bilen.

W
Har prövat detta vid två tillfällen, en gång funka det bra en gång inte alls. Bilen var i båda fallen en Dodge Ram 2500 alltså en hyffsat stor bil med bra tyngd och rejäl motor. Bärbris buskar gick fint att dra upp men när man drar upp dem på detta sätt så följer även rotsystemet med och därmed gick även den lilla muren de stod bakom sönder, men men. Den andra gången var det en grövre buske, kan ha varit en EN men är inte säker. Detta gick inte alls, rötterna höll emot något överdjävligt och det hela satt i tok spänn. Hade man dragit en yxa i en rot hade nog skiten flugit upp men nu gjorde vi inte det. Dock är jag övertygad om att om jag tagit sats så hade den flugit upp men jag vågade inte detta.
En liten plutt Honda tror jag inte alls funkar om du kör med sträckt lina, kanske om du tar sats men då gäller det ju att allt annat håller och att du inte får stubben genom bakrutan pga slangbågeeffekten.
Men det e ju bara att testa, lägg gärna upp en bild sedan :)
Tror på handkraft, grävmaskin eller ett spel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.