11 397 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
dra tre nätverkskablar, i ett eller flera rör?
Har jobbat ganska mycket med service på fastighetsnät och jag har aldrig fått byta en kabel, har bytt många switchar, patchkablar och uttag men inga kablar.
Dra allt i samma rör du, skulle du mot alla odds behöva byta så är det bara att dra ut allihopa. Klipp och skarva om du vill, det påverkar bara i teorin.
Dra allt i samma rör du, skulle du mot alla odds behöva byta så är det bara att dra ut allihopa. Klipp och skarva om du vill, det påverkar bara i teorin.
Ska du dra TP-kabel i rören med tanke på att du nämner kontakter i ändarna?Yrrol skrev:
Eller du menar vanlig Cat6 som är kontakterat i paneler/uttag?
Yrrol, den kabel du köper färdig med kontakter är inte densamma som den på rulle. Den med färdiga kontakter är med största sannolikhet patchkabel och är flerkardelig. Den ska inte användas för den fasta installationen. Köp hellre kabel gjord för installation och montera uttag i ändarna.
Ett av dina tidigare inlägg kan tolkas som att du tänker klämma modularkontakter (hanar) direkt på den kabeln. Vanliga modularkontakter är inte gjorda för det, men det kan dröja innan det blir problem. En sådan kabel ansluts normalt till ett uttag (jack) i båda ändar.Yrrol skrev:
/Hasse
Jasså, jag har köpt de speciella modular-honorna som är menade för montering i vägg-locken (lexcom både dessa och kabeln)... Sen lösa vanliga rj45 hankontakter för att sätta i andra änden mot switch..
Är detta menat att kunna bli problem alltså? Varför skulle det strula? Bör jag sätta modularhonor i båda ändar och någon sladd däremellan "väggsladd" och switch?
Till väggarna:

Mot switchar:

Är detta menat att kunna bli problem alltså? Varför skulle det strula? Bör jag sätta modularhonor i båda ändar och någon sladd däremellan "väggsladd" och switch?
Till väggarna:

Mot switchar:

Redigerat:
Ja, vill du göra detta på rätt sätt så ska kabelns ena ände sitta i RJ45-vägguttaget och den andra änden ska anslutas till en patchpanel. Sedan använder man en patchkabel med RJ-45 hanar i båda ändar för att koppla ihop patchpanel med switch.
Kabeln du drar i väggarna är lite styvare och varje ledare har bara en kardel.
Normalt ansluter man den bara med slits-kontaktering.
En patchkabel är mjukare och varje ledare har flera kardeler.
Alla normala RJ-45 hanar är gjorda för att klämmas på kabel med flera kardeler.
Försöker man klämma vanliga RJ-45 hanar på en installationskabel så kan det bli glapp med tiden. Som privatperson kan du chansa, men det verkar dumt. Det lär finnas kontakter som är avsedda för klämning på installationskabel, men jag har aldrig sett en sådan.
/Hasse
Kabeln du drar i väggarna är lite styvare och varje ledare har bara en kardel.
Normalt ansluter man den bara med slits-kontaktering.
En patchkabel är mjukare och varje ledare har flera kardeler.
Alla normala RJ-45 hanar är gjorda för att klämmas på kabel med flera kardeler.
Försöker man klämma vanliga RJ-45 hanar på en installationskabel så kan det bli glapp med tiden. Som privatperson kan du chansa, men det verkar dumt. Det lär finnas kontakter som är avsedda för klämning på installationskabel, men jag har aldrig sett en sådan.
/Hasse
Aha, där ser man. Så... Tanken att göra egna kablar sen utav det som blir över utav rullen (typ 100meter) ihop med de vanliga rj45 kontakterna, det bör jag alltså inte göra då, hehe..dvs jag behövde inte det dyra verktyget heller.. blä...
Nämen det var ju bra information, får klura ut någon tjusig lösning till detta då så jag undviker problemet. Lokalerna på jobbet har ju kabel raka vägen till switchen såsom jag hade tänkt.. men men...
Nämen det var ju bra information, får klura ut någon tjusig lösning till detta då så jag undviker problemet. Lokalerna på jobbet har ju kabel raka vägen till switchen såsom jag hade tänkt.. men men...
Redigerat:
Du kan väl köpa en 100m-rulle patchkabel och klämma dina egna patchkablar?Yrrol skrev:
För ett företag är det knappast lönsamt, men som privatperson kan man räkna på ett annat sätt. Du får ju också kablarna i exakt rätt längd..
/Hasse
Varför skulle de ha en "hankontakt"? Lexcom är ett renodlat installationssystem och där använder man bara uttag. Ser det annorlunda ut på ditt jobb så är det ett tecken på att det gjorts av en glad amatör. (Skall väl tillstå att jag har en del kopplingar hemma som inte helt följer standard, och visst kan det funka, men det är ju bara min tid som ryker om det krånglar till skillnad mot en installation på ett företag.)
Ang klämma rj45 direkt på enkeltråd har jag absolut ingen dålig erfarenhet av detta. Vet att det iaf fanns speciella rj45 för detta men tror faktiskt inte att det köps in den modellen till min firma längre. Vi klämmer en massa hemma gjorda patchar till div förbindelser utan att sett några problem än och då har vi dåligt planerade patchpaneler då man från början inte trodde på att ethernet skulle komma i den mängden som den gjort. Med andra ord ormbon modell större där problemet med enkeltråd borde synas tidigt men peppar peppar än har vi inte haft några sådana fel efter iaf 4 år med röra.