38 392 läst ·
7 svar
38k läst
7 svar
Dra silikon mellan kakel och bänkskiva
Vet inte om det är rätt forum, men ska dra silikonfog nu efter kakling och vill veta om någon har erfarenhet av probau silikonfixaren? Alltså ett verktyg för jämna raka fogar. Behöver man såpa innan man kör på och drar? Känns som det skulle sitta bättre på torr yta.
Jag har fått absolut bäst resultat genom att målartejpa på båda sidorna om fogen och sedan bara dra av med fingret. Använder ingen såpa/diskmedel alls utan endast bara torrt finger. Försöker dra hela fogen kant-till-kant i ett enda svep. Överflödigt silikon som man får på fingret torkas av på papper och slängs. Så fort jag är nöjd med fogens utseende så drar jag bort målartejpen. Sedan rör man inte fogen mer utan den får torka 24 timmar. Det fina med målartejp är att man kan styra så att inte silikonfogen kladdar in i fogen på kaklet vilket jag tycker är riktigt fult.
Använder Scotch gröna tejp på kakelsidan eftersom den fastnar ordentligt i fogbruket (och även oglaserat kakel) vilket kan vara ett problem med vanlig vit/blå maskeringstejp.Gustav09 skrev:
http://farggrossen.nu/produkter/sli...ejp/30792__scotch_maskeringstejp_gron_-_24mm/
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
79 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 715 inlägg
Den funkar jättebra. Doppa i diskmedelslösning och var noga med att lyfta upp den snabbt när du fått en hög med silikon på den. Fogarna blir helt perfekta med lite träning. Ser betydligt bättre ut en med fingermetoden. Inte ens duktiga plattsättare gör det lika bra som med en silikonspackel.Gustav09 skrev:
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Tejpa och lägg silikon och sen använd en sprayflaska med diskmedelvatten och duscha silikonet...
Sen e de bara å dra bort och jämna till utan att det kladdar.
Dra bort tejpen och fukta fingret med såpavattnet och släta till kanterna som bildas av tejpen.
Detta tycker jag är det smidigaste och man har bra känsla i fingret med.
Att dra bort utan såpavatten gör jag ALDRIG om för det bara kladdar...
Sen e de bara å dra bort och jämna till utan att det kladdar.
Dra bort tejpen och fukta fingret med såpavattnet och släta till kanterna som bildas av tejpen.
Detta tycker jag är det smidigaste och man har bra känsla i fingret med.
Att dra bort utan såpavatten gör jag ALDRIG om för det bara kladdar...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden