Krilleman
Krillew skrev:
Jo det blir rörskålar när det är klart. Jag har nu ca 30°C i pannrummet så jag måste försöka minska det lite, vardagsrummet ligger ovanför det blir lite varmt på sommaren.

Du menar kanske att man skall lägga styrkabeln på insidan i en rörskål...
Det ser lite trångt ut att lägga skål på denna installation...

Pherra skrev:
Overkill å isolera!
Jasså, det var något nytt!

P
Skulle aldrig orkar isolera.

Inga problem alls att isolera det där.

Krilleman
Isolera gör man med skål typ isover, har man tänkt använda "liggunderlags-varianten" från byggvaruhusen, kan man lika gärna spara sina pengar!

Hur lägga på skål när det är ca 3,5cm fritt mellan 22 rören?

Funkar lika bra med armaflex. Det kör isolerarna när det inte finns så gott om plats.

Finns även andra isoleringsmaterial som är billigare och funkar.

Krilleman
Robinvvs skrev:
Funkar lika bra med armaflex. Det kör isolerarna när det inte finns så gott om plats.
Nej, det fungerar absolut inte lika bra med armaflex.

Ett undantag kan vara kallvattnet i kondens-synpunkt

Precis - Armaflex är väl till för att isolera köldbärare eller kallvattenrör. Använder man det på varma rör så kommer det att smula sönder inom något år. Dessutom är det hutlöst dyrt.

Ja det är lite tajt en bit ca 50 cm men det mesta kommer gå att isolera bra..
Kallvattnet kommer jag nog dra runt utanför pannrummet för att slippa uppvärmning som sagt ca 30°C 50 cm ner från taket. Det är ju egentligen bara varmvattnet som matas från pannrummet.
Dom nya rören är inte ännu ihopkopplade med matningen men dom är ändå varma när man tar i dom...
Det saknas lite 22mm böjar det blir en ny beställning till Rinkaby.

Jag hittar inga bra konsoler för dom lodräta rören jag vill kunna skruva rör hållare åt båda hållen så jag kan dra 2 rör på varje sida

Konstigt med tanke på att isolerarna använder det på värmerör då det inte finns plats för skålar.

Å andra sidan finns det liknande isolering i samma längder och billigare.

Kör bladskruv direkt in i väggen sedan gummiklammer på det. Sedan kan du köra gummiklammer på gummiklammer så att ett rör ligger ovanpå ett annat.

Robinvvs skrev:
Kör bladskruv direkt in i väggen sedan gummiklammer på det. Sedan kan du köra gummiklammer på gummiklammer så att ett rör ligger ovanpå ett annat.
Hur fäster man den yttre klammern? Jag förstår inte!

Vet inte riktigt exakt vilken del du menar så jag förklarar allt istället. Bladskruven har en "trä" gänga som går bra att skruva in i trä eller i en plugg. På andra sidan av bladskruven finns en M-gänga där du kan gänga på en gummiklammer. Samma princip som med gängstången.

Sedan brukar man vid ont om utrymme sätta en extra gummiklammer på ett fastklamrat rör, vända på det så att gängan på den gummiklammern tittar mot nästa rör, sätt på en till gummiklammer på det röret som gängan tittar på och gänga i en gängstång där emellan, då sitter de ihop.

Precis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.