846 läst ·
3 svar
846 läst
3 svar
Dra rökgaskanal vedkamin i tvåfamiljshus?
Hejsan! Har ett tvåfamiljshus som för närvarande är ett enfamiljshus, tanken är att ha möjligheten att kunna göra om det till tvåfamiljshus igen beroende på hur livet artar sig!
Har alltid drömt om en vedkamin för att jag tycker det är så mysigt!
Har murstock i huset med den står dumt till i förhållande till de tilltänkta rummen för en ev. vedkamin, så jag har funderat på att dra ett nytt rökgasrör.
Skulle vilja ha kaminen på plan 1 (Lgh1) och måste då dra rökgasröret genom plan 2 (lgh2).
Får man göra såhär?
En vän till mig säger att man inte får detta om huset delas upp i två lägenheter, då dom på plan 2 inte kan styra över deras del av rökgaskanalen, samt över deras inomhustemperatur?
Vad gäller? Försöker hitta info om detta, men lyckas ej!
Mvh /M
Har alltid drömt om en vedkamin för att jag tycker det är så mysigt!
Har murstock i huset med den står dumt till i förhållande till de tilltänkta rummen för en ev. vedkamin, så jag har funderat på att dra ett nytt rökgasrör.
Skulle vilja ha kaminen på plan 1 (Lgh1) och måste då dra rökgasröret genom plan 2 (lgh2).
Får man göra såhär?
En vän till mig säger att man inte får detta om huset delas upp i två lägenheter, då dom på plan 2 inte kan styra över deras del av rökgaskanalen, samt över deras inomhustemperatur?
Vad gäller? Försöker hitta info om detta, men lyckas ej!
Mvh /M
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Är det dubbelisolerat rör så blir det ingen temp ökning eller så bygger du in röret så det inte syns
Klicka här för att svara