Det är dags att renovera avloppet i vårt sextiotalshus. Vi har en enplansvilla med källare, och alla avloppsrör går just nu ner under bottenplattan där de går från varsitt håll längst hela långväggen för att mötas ungefär på mitten där de fortsätter ut mot gatan.

Hittills har jag sett två alternativ: antingen bila upp hela sträckan där det går rör. Då är det fem väggar och en trappa man ska krångla sej under, plus att man måste hålla uppsikt på inkommande vatten, el och telefonledningar som också kommer upp ur bottenplattan. Se bild.

Andra alternativet är relining, men priset på det är ett skämt. Jag fick prisförslaget 250 000, visserligen för hela husets avlopp, men jag tror ändå man får rätt så mycket bilning och gjutning för de pengarna och lite över.

Men sen började jag tänka utanför lådan, bokstavligen. Skulle man inte kunna gräva ur längs långväggen och dra nya rör på utsidan? Då skulle man bara behöva bila ur ungefär en halvmeter på två ställen så man kommer åt att dra in nya rör utifrån. Plus att man kan få rätt fall och hela baletten. Jag kan verkligen inte tänka mej att det skulle kosta mer än alternativen. Är det någon som har försökt sej på den här lösningen, eller i alla fall funderat men sen ratat den? Hur gick tankarna då?

• Handritad skiss av avloppslayout i källare med markerade rör, brunnar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag tycker inte att det skulle bli större kostnad än för jobb kostnad och materialet och plaströr för avlopp är inte särskilt dyra, det blir billigare en relining av befintliga ledningar.

Vi har nått liknande från början.
Huset hade en gång i tiden tvåkammarbrunn + septiktank, så har vi tre avloppsrör ut från huset.
Två på ena sidan för toaletten respektive dusch och tvätt.
På andra sidan har vi kök samt pumpat från källaren (ingen WC). Dessa sammanstrålar sedan utanför huset.

Nu har jag haft en gubbe från vvs-firma som har kollat på det. Han tyckte inte det var nån idé att gräva jämfört med att bila upp källargolvet. Mest därför att jag har flertalet dräneringsrör längs källarytterväggen och även en fiber.

Bästa svaret

I ditt fall skulle jag ta in en offert från en annan aktör innan jag bestämmer mig om relining eller bilning. Så här tycker jag generellt:

När det är en villa skulle jag inte gjort relining. Har lite erfarenhet av relining. Resultatet av en infodring är riktigt bra, men det krävs att det är en duktig och seriös aktör, vilket gäller alla branscher..

Det är skillnad på materialen även för foder. Se till att det är ett testat material där foder och epoxi är testat tillsammans. Fodret ska vara tillräckligt flexibelt, så att det går ut bra i böjar. Ta referenser!

Jag skulle inte använda mig av någon sprutmetod. Jag tycker resultatet blir för dåligt.

Om du fått en offert på relining med högt pris, ta in från någon annan. Det finns vissa företag som riktar in sig på villamarknad och är "ute och knackar dörr" som är dyra. Det finns billigare företag.

Men i en villa skulle jag stå ut med damm och avstängt avlopp och byta traditionellt. Vid relining får man får betala för den korta avstängningen och att man slipper rivning, passar därför bättre i flerbostadshus.

Som privatperson, skulle jag använda relining i något av de hör fallen:
- Vid lagning av hål, t.ex. du har borrat/skruvat/spikat ett hål av misstag, röret är i övrigt i bra skick.
- Om riving innebär att ett nytt badrum måste göras om.
- Där riving eller grävning och återställning blir för dyrt.
- Om det är viktigt att det går snabbt.

• Gilla
HansomeHanson
  • Laddar…
Tack Very stable genius! Jo, jag har kommit till insikten att relining inte är någon idé. Har svårt att se vad vitsen är med metoden överhuvudtaget då du för ett mycket högt pris får "nya" rör som i bästa fall beter sig likadant som de gamla och ny- och omdragningar lär inte ingå i priset. Du får ingen analys av om rören är bra dragna öht, t ex om fallet är bra, flaskhalsar, dumma vinklar osv osv. Lägger du nytt avlopp får du komma med input på hur du vill ha det, kan i lugn och ro kolla igenom hur det ser, rätta till gamla synder osv osv.

Klokt beslut!

Ja, är rördragning fel innan relining så är den det även efter. De har ju de gamla rören som "gjutform".

Sen tycker jag att relining är fantastiskt där det passar. Idag är det så etablerat, både vad det gäller teknik och material (infodring). Även stora byggbolag använder relining när det passar, mycket i bottenplattor och i mark. Sprutmetoderna litar jag inte riktigt på, men jag kan ha fel. Det känns ännu mer beroende på vem som utför jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.