Dum fråga kanske, men ska jag använda orange eller grå rör den biten som jag "petar ut" i trädgården?

Kan nu meddela att det gick alldeles utmärkt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick ut cirka 3 meter rör i trädgården.

• Gilla
kissedin och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
:thumbup:

Strålande! :thumbup:

Se där, bra jobbat! Och tänk vad många timmar du sparade på det där.
Du bör efterkontrollera så att du har fall på ledningen.
Normalt använder man ju laser (eller vattenpass, dock brukar fallet bli lite väl kraftigt då).
Tumregeln säger "en centimeter fall per meter avloppsrör".

Nu hindrar ju väggen och det gamla röret dig från att kolla fallet med laser, men då kan du ta till den gamla klassikern att hälla vatten med vattenkannan försiktigt och se att de rinner åt rätt håll.

Många tror att mera fall = bättre.
På längre sträckor är det tvärt om. Då åker vattnet ifrån pappret (som stannar) och kan orsaka stopp.
Brukar förvisso sällan bli det eftersom man spolar kontinuerligt i avloppet, men om man har det så på exempelvis en sommarstuga så torkar pappret och blir stenhårt och ett garanterat stopp när man kommer dit nästa gång.

Tittade du in i det gamla röret och såg hur det såg ut?

• Gilla
SommarVästerbottning
  • Laddar…
Betongröret var helt och fint, men jag var ändå tvungen att hjälpa det nya röret på traven eftersom det fastnade i en muff. Grävaren har varit här så rören i backen är blottlagda.

image.jpg
Skapa konto

Fallet är samma som tidigare och har ju funkat bra under alla år. Testade med både tvättställ, dusch och WC innan vi slutade för kvällen :).

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Restless Rebel och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
Ta massor med bilder, gör och skriv ner måttangivelser och annat som kan behövas om 80 år så kommer du att få en stjärna i himlen då också.

:thumbup:

Manitoba skrev:
Dum fråga kanske, men ska jag använda orange eller grå rör den biten som jag "petar ut" i trädgården?
Inte så noga men vid första bästa skarv så byter du färg.
En sak som jag börjat med och som jag hoppas skall ge mig pluspoäng i framtiden är att lägga med söktråd tillsammans med vatten- och avloppsledningar. Då kan man med kabelsök och signalgenerator söka fram ledningens position i framtiden när marken inte längre skvallrar om vart den går.

IMG_2437.JPG
Skapa konto

Superbra :) glöm bara inte att skriva ner det med så att nästa ägare får tillgång till den dokumentayionen

H
När man sticker i ett 110 mm plaströr i ett gammalt betongrör. Brukar det finnas plats även för skarvarna till 110 mm plaströret i betongröret så att jag kan sticka in flera plastpipor i betongröret?

• Gilla
Verki
  • Laddar…
Krilleman
I ett vanligt förekommande betongrör för spillvatten får det normalt sett plats ett 100mm rör med muffar. Inget mer.

Jag skulle uppskatta att det är ca 3-4cm fri yta mellan slätrör och insida betongrör i normalfallet.

MultiMan
När kommunen bytte vatten och avlopp hos mig så fick både vattnet och avloppet plats i befintliga betongrören som gick under en väg. Tight, men det gick och vägen slapp grävas upp. Fungerar fortfarande efter 20 år.

M Manitoba skrev:
Kan nu meddela att det gick alldeles utmärkt!

[bild]

Fick ut cirka 3 meter rör i trädgården.
Hur tätade du mellanrummet plastör och betongrör? Antar det behövs för att undvika bakfall om inte lutningen är tillräcklig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.