29 464 läst ·
30 svar
29k läst
30 svar
Dra nytt avlopp genom gammalt betongavloppsrör?
Du bör använda SN 8 märkta röda PP eller PVC rör. Observera dock att även gråa rör kan vara märkta med en SN-klass med och vara fullt okay att använda.
Se:
http://gelia.se/Global/_SV/Tips o Guider/Info tips guide vvs/rorlathund_1005.pdf
Se:
http://gelia.se/Global/_SV/Tips o Guider/Info tips guide vvs/rorlathund_1005.pdf
Se där, bra jobbat! Och tänk vad många timmar du sparade på det där.
Du bör efterkontrollera så att du har fall på ledningen.
Normalt använder man ju laser (eller vattenpass, dock brukar fallet bli lite väl kraftigt då).
Tumregeln säger "en centimeter fall per meter avloppsrör".
Nu hindrar ju väggen och det gamla röret dig från att kolla fallet med laser, men då kan du ta till den gamla klassikern att hälla vatten med vattenkannan försiktigt och se att de rinner åt rätt håll.
Många tror att mera fall = bättre.
På längre sträckor är det tvärt om. Då åker vattnet ifrån pappret (som stannar) och kan orsaka stopp.
Brukar förvisso sällan bli det eftersom man spolar kontinuerligt i avloppet, men om man har det så på exempelvis en sommarstuga så torkar pappret och blir stenhårt och ett garanterat stopp när man kommer dit nästa gång.
Tittade du in i det gamla röret och såg hur det såg ut?
Du bör efterkontrollera så att du har fall på ledningen.
Normalt använder man ju laser (eller vattenpass, dock brukar fallet bli lite väl kraftigt då).
Tumregeln säger "en centimeter fall per meter avloppsrör".
Nu hindrar ju väggen och det gamla röret dig från att kolla fallet med laser, men då kan du ta till den gamla klassikern att hälla vatten med vattenkannan försiktigt och se att de rinner åt rätt håll.
Många tror att mera fall = bättre.
På längre sträckor är det tvärt om. Då åker vattnet ifrån pappret (som stannar) och kan orsaka stopp.
Brukar förvisso sällan bli det eftersom man spolar kontinuerligt i avloppet, men om man har det så på exempelvis en sommarstuga så torkar pappret och blir stenhårt och ett garanterat stopp när man kommer dit nästa gång.
Tittade du in i det gamla röret och såg hur det såg ut?
Betongröret var helt och fint, men jag var ändå tvungen att hjälpa det nya röret på traven eftersom det fastnade i en muff. Grävaren har varit här så rören i backen är blottlagda.
Fallet är samma som tidigare och har ju funkat bra under alla år. Testade med både tvättställ, dusch och WC innan vi slutade för kvällen
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fallet är samma som tidigare och har ju funkat bra under alla år. Testade med både tvättställ, dusch och WC innan vi slutade för kvällen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bra jobbat!
Ta massor med bilder, gör och skriv ner måttangivelser och annat som kan behövas om 80 år så kommer du att få en stjärna i himlen då också.
Ta massor med bilder, gör och skriv ner måttangivelser och annat som kan behövas om 80 år så kommer du att få en stjärna i himlen då också.
Inte så noga men vid första bästa skarv så byter du färg.Manitoba skrev:
En sak som jag börjat med och som jag hoppas skall ge mig pluspoäng i framtiden är att lägga med söktråd tillsammans med vatten- och avloppsledningar. Då kan man med kabelsök och signalgenerator söka fram ledningens position i framtiden när marken inte längre skvallrar om vart den går.
Logga in
Skapa konto
I ett vanligt förekommande betongrör för spillvatten får det normalt sett plats ett 100mm rör med muffar. Inget mer.
Jag skulle uppskatta att det är ca 3-4cm fri yta mellan slätrör och insida betongrör i normalfallet.
Jag skulle uppskatta att det är ca 3-4cm fri yta mellan slätrör och insida betongrör i normalfallet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 858 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 858 inlägg
När kommunen bytte vatten och avlopp hos mig så fick både vattnet och avloppet plats i befintliga betongrören som gick under en väg. Tight, men det gick och vägen slapp grävas upp. Fungerar fortfarande efter 20 år.