19 021 läst ·
15 svar
19k läst
15 svar
Dra nätverkskabel
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har nyligen fått bredband (fiber) indraget i huset. Precis innanför ytterdörren placerades switchen (tror jag den heter) och denna har åtta utgångar. Nu har jag inte så stor nytta av åtta utgångar precis vid ytterdörren utan planerar att dra två till tre (fyra) kablar ut i huset. Dragningen i sig är inga problem då jag kan dra det på vinden till de ställen jag vill ha kablarna.
Så till min fråga.
Säg till om jag är otydlig så ska jag försöka utveckla mitt resonemang!
Vi har nyligen fått bredband (fiber) indraget i huset. Precis innanför ytterdörren placerades switchen (tror jag den heter) och denna har åtta utgångar. Nu har jag inte så stor nytta av åtta utgångar precis vid ytterdörren utan planerar att dra två till tre (fyra) kablar ut i huset. Dragningen i sig är inga problem då jag kan dra det på vinden till de ställen jag vill ha kablarna.
Så till min fråga.
- Vilka kablar ska jag använda, för vinden blir ganska kall på vintern, har det betydelse?
- Har det betydelse vilka kablar jag kan använda då det ska gå ip-telefoni, ip-tv och naturligtvis internet genom denna/dessa?
- När jag drar kablarna vill jag inte att det bara ska ligga en kontakt som sticker ut genom väggen utan vill koppla detta till ett Rj45 uttag (bredbandsuttag heter det väll). Finns det nätverksuttag som jag inte behöver specialverktyg för att fästa kabeln i? alltså att man kopplar in "han-kontakten" på baksidan av uttaget (ungefär som i datorn) och att det på framsidan sitter "hon-uttat" där kabeln till/från datorn helt enkelt trycks i?
- Om det inte finns uttag som jag fråga efter i frågan innan, är det svårt att koppla in dessa med "specialverktyg" i uttagen och hur gör jag i så fall?
Säg till om jag är otydlig så ska jag försöka utveckla mitt resonemang!
Redigerat:
1: Jag föreslår cat 5e kablar. Dom är inte lika styva som cat 6 kablar. Kylan spelar ingen roll för kabeln.
2. se ovan.
3. Känner ej till.
4 Svårt och svårt. Du måste noga följa instruktionerna för hur kabeln skall tvinnas vid anslutningen till RJ45 uttagen. Detta dock med viss reservation, skall du inte köra gigabit är det mer förlåtande. Tänk även på att följa råden om minsta böjningsradie på kablarna.
2. se ovan.
3. Känner ej till.
4 Svårt och svårt. Du måste noga följa instruktionerna för hur kabeln skall tvinnas vid anslutningen till RJ45 uttagen. Detta dock med viss reservation, skall du inte köra gigabit är det mer förlåtande. Tänk även på att följa råden om minsta böjningsradie på kablarna.
Du kan köpa uttag, patchpanel och kroneverktyg på Kjell & Co. I praktiken kan du klara sig utan kroneverktyget om du bara ska koppla ett fåtal uttag. Det går bra med en kniv för att skala kabeln och en tång eller smal skruvmejsel för att trycka fast kablarna. Cat5E fungerar för gigabit i praktiken. Det finns ingen anledning att köpa Cat5 istället för Cat5E.
Ett tips är att stoppa ip-telefoniboxen tillsammans med övrig nätverksutrustning och koppla telefonin över datanätet. Telefoni använder RJ11 och dessa passar i RJ45-uttag med lite god vilja men kan skada uttaget. Det finns också RJ11-RJ45-kablar.
Ett tips är att stoppa ip-telefoniboxen tillsammans med övrig nätverksutrustning och koppla telefonin över datanätet. Telefoni använder RJ11 och dessa passar i RJ45-uttag med lite god vilja men kan skada uttaget. Det finns också RJ11-RJ45-kablar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 102 inlägg
1. cat5e eller cat6 installationskabel. Denna är avsedd för fast installation med uttag i bägge ändarna. Använd inte mjuk patchkabel som är avsedd att användas för att ansluta utrustning. Kylan har ingen inverkan på kabeln men dra gärna i slang eller rör som skydd mot skadedjur eller mekanisk åverkan.
2. Det är samma kabel oavsett.
3. Ja, du vill definivt ha uttag i bägge ändarna av kabeln eftersom installationskabeln varken är gjord för att flexa och ej heller montera hankontakter på. Dessutom blir det snyggare och mer korrekt med riktiga uttag.
4. Det enda specialverktyg du behöver är ett kroneverktyg och sådana finns från 150:- och uppåt.
Jag antar att det du har innanför ytterdörren är fiberkonvertern.
Eftersom kablar från varje uttag i fastigheten ska samlas vid en korskopplingspanel (vilket är en panel med "andra änden" för varje uttag) så är det kanske inte det snyggaste att ha denna kopplingspunkt i hallen. (själv kan jag tycka att en bra gjord korskopplingspanel är snygg men övriga hushållet delar tyvärr inte den uppfattningen
)
Tyvärr är det ett otyg av nätleverantörernas installatörer att placera fiberkonvertrar och utrustning på dess märkligaste eller minst passande platser.
Det du bäst gör då är att montera kopplingspanelen på någon centralt belägen plats dit det är lättast att dra alla dessa kablar. Jag har min i elcentralens skåp. Sedan drar du en, eller flera, kablar från panelens plats till fiberkonverterns plats i hallen precis som det vore en dator som var placerad där. Sedan ansluter du bara fiberkonvertern i uttaget och på så sätt får in "internet" till korskopplingsrummet där du placerar switch och ansluter de uttag i fastigheten du vill ha inkopplade.
2. Det är samma kabel oavsett.
3. Ja, du vill definivt ha uttag i bägge ändarna av kabeln eftersom installationskabeln varken är gjord för att flexa och ej heller montera hankontakter på. Dessutom blir det snyggare och mer korrekt med riktiga uttag.
4. Det enda specialverktyg du behöver är ett kroneverktyg och sådana finns från 150:- och uppåt.
Jag antar att det du har innanför ytterdörren är fiberkonvertern.
Eftersom kablar från varje uttag i fastigheten ska samlas vid en korskopplingspanel (vilket är en panel med "andra änden" för varje uttag) så är det kanske inte det snyggaste att ha denna kopplingspunkt i hallen. (själv kan jag tycka att en bra gjord korskopplingspanel är snygg men övriga hushållet delar tyvärr inte den uppfattningen
Tyvärr är det ett otyg av nätleverantörernas installatörer att placera fiberkonvertrar och utrustning på dess märkligaste eller minst passande platser.
Det du bäst gör då är att montera kopplingspanelen på någon centralt belägen plats dit det är lättast att dra alla dessa kablar. Jag har min i elcentralens skåp. Sedan drar du en, eller flera, kablar från panelens plats till fiberkonverterns plats i hallen precis som det vore en dator som var placerad där. Sedan ansluter du bara fiberkonvertern i uttaget och på så sätt får in "internet" till korskopplingsrummet där du placerar switch och ansluter de uttag i fastigheten du vill ha inkopplade.
En tanke slår mig, min ISP tillåter två macnummer på fiberkonvertern, upptäckte detta smärtsamt när jag testade min nya installation. Min port blockades då automatiskt i 24 timmar. Har satt en router efter fiberkonvertern.
Gissar att detta kan varirera från leverantör till leverantör.
Gissar att detta kan varirera från leverantör till leverantör.
Kolla också om switchen även är en router med inbyggd brandvägg. Om ja, frid och fröjd, fortsätt som du tänkt, om nej, skaffa en router och montera på lämplig plats i huset, dra en kabel till denna och dra sedan ditt nätverk från routern.
Vår nyinstallerade fiberswitch är endast en switch utan någon brandvägg.
Vår nyinstallerade fiberswitch är endast en switch utan någon brandvägg.
Medlem
· Västernorrland
· 2 102 inlägg
Mest troligt så är utrustningen vid ytterdörren endast en fiberkonverter och en switch. Switchens uppgift där är för att separera internet, tv och telefoni till separata portar. Beroende på abonnemang tillhandahålls möjligheten att koppla in 1 eller flera datorer direkt i denna switch. Har man flera datorer och vill vara på säkra sidan så ansluter man via en egen router och egen switch.
Det är en av anledningarnatill att jag menar på att det är bättre att placera korskopplingspanelen någon annanstans än vid ytterdörren. Det tillkommer alltid skrymmande utrustning som man vill ha på en bättre plats. Router, switch, telefoni-box osv. Samt alla patchkablar och el-adaptrar.
Det är en av anledningarnatill att jag menar på att det är bättre att placera korskopplingspanelen någon annanstans än vid ytterdörren. Det tillkommer alltid skrymmande utrustning som man vill ha på en bättre plats. Router, switch, telefoni-box osv. Samt alla patchkablar och el-adaptrar.
Håller med om ovanstående.
Placera switch och router - speciellt om den är trådlös - centralt i huset. Kablarna blir kortare och WLAN täckningen blir bättre.
Korskopplingspanel - är det inte lite överambitiöst? Jag har 4 portar på routern och sedan en Cisco switch med 8 portar. Det ger 10 portar i skåpet utan någon panel. Jag tror minst 6 portar är lediga.
Lokalt i servergarderoben har jag sedan ytterligare en 8-portars Cisco switch med fyra lediga portar.
Vad jag försöker säga är att med WLAN och moderna datorer krävs det inte så mycket kabel, och man kan gärna förenkla installationen lite genom att skippa patchpanelerna.
Tänk även på att varje kabel och kontakt är en potentiell felkälla.
Telefonerna är givetvis oxo trådösa.
Placera switch och router - speciellt om den är trådlös - centralt i huset. Kablarna blir kortare och WLAN täckningen blir bättre.
Korskopplingspanel - är det inte lite överambitiöst? Jag har 4 portar på routern och sedan en Cisco switch med 8 portar. Det ger 10 portar i skåpet utan någon panel. Jag tror minst 6 portar är lediga.
Lokalt i servergarderoben har jag sedan ytterligare en 8-portars Cisco switch med fyra lediga portar.
Vad jag försöker säga är att med WLAN och moderna datorer krävs det inte så mycket kabel, och man kan gärna förenkla installationen lite genom att skippa patchpanelerna.
Tänk även på att varje kabel och kontakt är en potentiell felkälla.
Telefonerna är givetvis oxo trådösa.
Medlem
· Västernorrland
· 2 102 inlägg
Nej, korskopplingspanel (aka patchpanel) är inte överambitiöst. Den är en förutsättning för en fast installation.
Hej alla och tack för era svar!
Jag ska idag och ikväll sätta mig in i och läsa era svar lite mer ingående.
Underbart att detta ställe finns!!!
Jag undrar hur man tog reda på saker och kunde dela sin kunskap innan internets framfart.
Jag ska idag och ikväll sätta mig in i och läsa era svar lite mer ingående.
Underbart att detta ställe finns!!!
Jag undrar hur man tog reda på saker och kunde dela sin kunskap innan internets framfart.
Hej du! Hur blev det till slut? Har hamnat i liknande situation, och tar gärna emot lite av dina erfarenheter!tharnstrom77 skrev:
Patchpanel är det enda vettiga.
Verktygslösa keystonekontakter från t.ex. Kjelle eller Lexcom (Schneider) fungerar utmärkt och kräver väldigt lite av den som kopplar. Kroneverktyg är lite pyssligare och lätt att göra fel i början...
Verktygslösa keystonekontakter från t.ex. Kjelle eller Lexcom (Schneider) fungerar utmärkt och kräver väldigt lite av den som kopplar. Kroneverktyg är lite pyssligare och lätt att göra fel i början...
Beror lite på handlar det inte om så mycket så är det enkelt att bara kontaktera kablarna och koppla in den i switchen utan patchpanel, funktionen blir detsamma.tommib skrev: