Hallå, jag har Koaxuttag runt om i huset. Jag skulle vilja dra om dessa och ersätta med CAT.6 kablar istället.

Min tanke är att använda de tidiagre Koaxkablarna som dragtråd och dra med nätverkskablarna på en gång.
Mitt problem är att jag inte vet vilken kabel som går vart. Det är 6 uttag utspritt på 2 våningar.

Finns det sätt att identifiera/mäta kablarna så att jag kan ta reda då hur det är draget från uttag till uttag?

Stort tack om någon kan upplysa mig.

Man rycker i ena änden och en annan person kollar i vilket uttag det rycker.
Problemet är att coax går från uttag till uttag medans nätverkskabel vill man ha från centralen till uttag.
Alltså kan du inte ersätta varje coaxuttag med nätverksuttag.

• Gilla
DenGode och 1 till
  • Laddar…
Dessutom brukar koaxkabel vara lite svår att byta/dra ur. Men som sagt det är bara att öppna och ringa ut ledningarna. Ofta så går dom den kortaste vägen mellan dosorna, obs, även om dosorna sitter på olika våningar.

Tack för tipsen!
Försökte dra igenom. Koaxen gick av innan nya kabeln visade sig :/ tyckte inte att jag drog så hårt...
Får hitta på en ny plan antar jag :(

Man måste vara två en som drar och en som puttar på. Likaså är smörja nästan alltid nödvändig OCH det ska vara riktig kabelsmörja och inget eget påhitt som tex diskmedel för det ger inget annat än en garanti på att den nya kabeln efter några veckor ej går att rubba.

• Gilla
Dooley och 1 till
  • Laddar…
D Dooley skrev:
Tack för tipsen!
Försökte dra igenom. Koaxen gick av innan nya kabeln visade sig :/ tyckte inte att jag drog så hårt...
Får hitta på en ny plan antar jag :(
Blås i ena hålet med tryckluft, dammsugare och se vart det kommer ut i andra änden.

• Gilla
Dooley
  • Laddar…
Jag gjorde detta! Drog igenom en dragfjäder med de gamla Koax/Tele ledningarna, sen drog jag nätverkskabeln med dragfjädern. Ett extra moment men inga kablar gick av i alla fall :)

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.