774 läst ·
6 svar
774 läst
6 svar
Dra nätverk i gammal Koaxsystem, hur hitta rätt kabel?
Hallå, jag har Koaxuttag runt om i huset. Jag skulle vilja dra om dessa och ersätta med CAT.6 kablar istället.
Min tanke är att använda de tidiagre Koaxkablarna som dragtråd och dra med nätverkskablarna på en gång.
Mitt problem är att jag inte vet vilken kabel som går vart. Det är 6 uttag utspritt på 2 våningar.
Finns det sätt att identifiera/mäta kablarna så att jag kan ta reda då hur det är draget från uttag till uttag?
Stort tack om någon kan upplysa mig.
Min tanke är att använda de tidiagre Koaxkablarna som dragtråd och dra med nätverkskablarna på en gång.
Mitt problem är att jag inte vet vilken kabel som går vart. Det är 6 uttag utspritt på 2 våningar.
Finns det sätt att identifiera/mäta kablarna så att jag kan ta reda då hur det är draget från uttag till uttag?
Stort tack om någon kan upplysa mig.
Man rycker i ena änden och en annan person kollar i vilket uttag det rycker.
Problemet är att coax går från uttag till uttag medans nätverkskabel vill man ha från centralen till uttag.
Alltså kan du inte ersätta varje coaxuttag med nätverksuttag.
Problemet är att coax går från uttag till uttag medans nätverkskabel vill man ha från centralen till uttag.
Alltså kan du inte ersätta varje coaxuttag med nätverksuttag.
Dessutom brukar koaxkabel vara lite svår att byta/dra ur. Men som sagt det är bara att öppna och ringa ut ledningarna. Ofta så går dom den kortaste vägen mellan dosorna, obs, även om dosorna sitter på olika våningar.
Man måste vara två en som drar och en som puttar på. Likaså är smörja nästan alltid nödvändig OCH det ska vara riktig kabelsmörja och inget eget påhitt som tex diskmedel för det ger inget annat än en garanti på att den nya kabeln efter några veckor ej går att rubba.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
ROT-avdrag, nytt hus på gammal fastighet
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Ta bort gammal elcentral och dra nätverk genom röret från källare?
El -
Nätverkskabeldragning
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hur dra nätverkskabel genom innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Flyttat in i gammalt hus med "självdrag" - kondensvatten vid ventiler
Ventilation