Vi håller på att skissa lite på köket och har kommit fram till en idé. Tyvärr kräver denna idé en hel del omarbete.

Köket är i grunden ett klassiskt radhus kök (vänstra skissen) med vasken (mörkblå rektangel) och avloppet (röda markeringen). Hela övre kortsidan är det fönster som vi tycker hade vart mycket trevligt att en diskbänk med vasken mot.

Lite frågor...

1) Helst av allt vill vi gärna slippa att bila upp hela betongplattan och dra nya rör för avloppet, men går det att lösa på nåt annat sätt? Väggarna är gips och skall bytas ut mot OSB alt spån och en gips på det (av andra anledningar).
2) Men kan man/får man ha så långa avloppsrör från vasken på kortsidan i den högra skissen till där avloppet finns idag?
3) Är det praktiskt genomförbart map fall osv? Det är ju trots allt 5m från vask till avlopp.
4) Om det är genomförbart, kan man då lägga avloppsrör i väggen eller måste de ligga utanpå väggen och bakom bänkskåpen?
5) Om man vill ha en diskmaskin "på vägen" från vasken till avloppet, kan man grena det på nåt bra sätt?
6) Sätter man vattenlås vid avloppet eller vasken? (förmodar vasken)

• koket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ju alltid dra avlopp o vattenrör under bänkskåpen, bakom sockeln men som du säger så blir nog fallet på avloppsröret för dåligt.

gadu^ skrev:
1) Helst av allt vill vi gärna slippa att bila upp hela betongplattan och dra nya rör för avloppet, men går det att lösa på nåt annat sätt? Väggarna är gips och skall bytas ut mot OSB alt spån och en gips på det (av andra anledningar).
2) Men kan man/får man ha så långa avloppsrör från vasken på kortsidan i den högra skissen till där avloppet finns idag?
3) Är det praktiskt genomförbart map fall osv? Det är ju trots allt 5m från vask till avlopp.
4) Om det är genomförbart, kan man då lägga avloppsrör i väggen eller måste de ligga utanpå väggen och bakom bänkskåpen?
5) Om man vill ha en diskmaskin "på vägen" från vasken till avloppet, kan man grena det på nåt bra sätt?
6) Sätter man vattenlås vid avloppet eller vasken? (förmodar vasken)
Har själv flyttat diskbänken en bit från avloppet. Bara 2 meter i mitt fall men principen är ju samma.

Mina tankar:
Precis som tidigare talare säger, bakom sockeln under skåpen. Ett fall på 1 cm/meter ger ju bara en höjdskillnad på 5 cm så det borde gå att få till. Finns inget som hindrar att ha rören så annat än få till fallet rent praktiskt. Se till att de sitter fast ordentligt så de inte går isär bara.

Sätter du röret under skåpen så går det ju att sätta en avgrening rakt upp som kommer upp genom golvet i skåpet bredvid diskmaskinen.

Vattenlås vid vasken och vid diskmaskinen.

En annan tanke ! Det finns ju 70cm djupa bänkskivor, Då skapar du ju ett utrymme för dig att dra rör i .Dessutom får du mer arbetsyta.

Trodde det var kört map fallet, men 1cm/meter borde man ju kunna fixa.
70cm bänkskiva ja... hmmm... skall funderas på!

Tack! Då har vi hopp igen!

Fram med Bilmaskinen!

Ska du ha djupare bänkskiva hur ska du då fästa skåpen! Kottla ut bakom. Då kan du ju lika gärna bygga en ny vägg om du frågar mig. nää jag hade tagit fram bilmaskinen! Man bör passa på att göra stam byte när man gör om!

Jag har 70 cm djupa bänkskivor. En regel på 10 cm med kraftiga vinkeljärn i väggen håller bänkskåpen på plats, ben både i bak och framkant. Suverän extra bänkyta.

Visst, stombyte i all ära, men är inte jättesugen på att bila då vi måste igenom hall med ny klinkers och parkett, garderober och och väggar.
70cm bänkskiva tror jag mer på... men hur blir avståndet till övre skåpen? upplevs det som längre och krångligare?
Väggen kommer ju ändå gipsas om då befintligt kakel sitter på det och jag tror den följer med, iaf stora bitar av väggen...

Hemmakatten
Vi har en bänkskiva som är 73cm djup. Överskåpen sitter 5cm ut från väggen då vi har ett dolt lysrör där bakom. Överskåpen sitter 65cm ovanför bänkskivan. Vi upplever inga problem med överskåpen, det enda möjligtvis är att jag som är 167cm lång inte når översta hyllan.

För övrigt är det underart att ha en djupare bänkskiva. Det är ofattbart hur mycket större dessa extra cm känns. Att ha skåpen på 65cm höjd istället för det gammaldags 50cm är en annan höjdare. Man får en helt annan rymd på arbetsytan och vid spisen ser man innehållet i kastrullen längst in utan problem.

Jag har också 70 djup på bänkskivan och jag flyttade avloppet en bit, och jag lade avloppet mot väggen bakom stommarna.

Bara en tanke, varför måste ni har vasken vid fönstret? Hur mycket handdiskar man nuförtiden, vore det inte trevligare med en ren bänkskiva där man bakar, hackar, skivar, lagar maten på? Jag kan tycka att det är lite konstigt att ge platsen med bäst ljus och vackrast utsikt till staplad smutsdisk:rolleyes: Det är ju bra om man har nära mellan vasken och diskmaskinen, men diskmaskinen tänkte ni ha någonstans längs den högra bänkraden?
Vad ska ni använda ytan där ni tar bort bänkskåp till? Ska ni ha matplats? Det blir en väldigt smal yta, ännu smalare med 70-djup på bänkskivan.
Fy vad jag känner mig tråkig, men vill bara försöka vrida på planlösningen några varv. När vi renoverade köket ritade vi på planlösningen i nästan ett år innan vi satte igång och ändå finns det saker som jag nu i efterhand ångarr att vi inte gjorde lite annorlunda..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.