Hej!
Jag efterfrågar tips i hur jag kan förbättra min köksfläktssituation.
Först lite bakgrund: jag bor i en bostadsrätt i ett hus byggt 1940 under brinnande krig. Vid inflytt var köksfläkten kopplad till imkanal vilket gav bra ventilation av os och inte lät särskilt mycket, men det var vi tvungna att ändra så nu är det kolfilter som gäller, med dåligt sug och högt ljud som följd. Funderar därför på om man kan bättra på framförallt suget i fläkten på något sätt.
På fasaden ser man ett tilluftsdon som gränsar till köket, vilket också finns med på gamla ritningar. Gissningsvis har det, tillsammans med ett högskåp fungerat som ett kylt skafferi just där, men idag är det alltså igensatt/täckt med överskåp. Kan jag öppna upp hålet och koppla fläkten dit så att det blåser ut där? Eller kommer det bara blåsa tillbaka? Är det ok med OVK-bestämmelser osv?

BirgitS
Suget i en kolfilterfläkt bestäms helt och hållet av fläktmotorn, det är den som bestämmer luftflödet genom fläkten.
Det är knappast tillåtet att införa ett till frånluftsflöde i huset utan tillstånd.

BirgitS BirgitS skrev:
Suget i en kolfilterfläkt bestäms helt och hållet av fläktmotorn, det är den som bestämmer luftflödet genom fläkten.
Det är knappast tillåtet att införa ett till frånluftsflöde i huset utan tillstånd.
Motorn ja absolut. Tänkte eventuellt köpa en ny fläkt i så fall, men tänkte att om man kunde leda ut luften hade det varit bättre för lägenheten. Angående tillstånd, menar du tillstånd från styrelsen då eller generellt typ bygglov eller liknande?

Som jag förstått det ställs vissa krav när en imkanal går ut genom en vägg. Vem som ställer dessa krav samt i vilken mån de är bindande vet jag inte. Det finns en risk att matos som släpps ut långt ner i huset kommer in igen i ventiler och fönster högre upp. Dessutom finns det brandskyddskrav. Börja med att höra med föreningen. Kanske måste såväl förening som sotare godkänna lösningen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.