nikasp
Hej, vad ska jag ha för att kunna dra telefonkabel genom ett 4 meters flexrör. Kan pula in det ca 2 meter innan det tar stopp så jag behöver nånting liknande ett rensband att dra med. Fråga: vad fasen heter det jag söker efter?

/Nicke

Det kallas för dragfjäder och finns i både stål och i nylon.

// DeBe

nikasp
Toppen - svar på 4 minuter! I am impressed! Det blir en 10-meters i nylon för 49:- på Clas Ohlson.

DeBe skrev:
Det kallas för dragfjäder och finns i både stål och i nylon.

// DeBe

Prova att vika tillbaka änden en 2-3 cm,kläm till lite,o så smörj lite med diskmedel. brukar gå. Annars e det en "dragfjäder " du behöver...Finns i dem flesta byggvaruhus för nån tior.
Mvh Tobias

Köp hellre en i stål, men om du bara ska använda den en gång spelar det iofs ingen roll.

nikasp
Gör nog det. 50 eller 80-100 är ju s.k. "skitsamma". :)

Pierre1981 skrev:
Köp hellre en i stål, men om du bara ska använda den en gång spelar det iofs ingen roll.

Brukar vara extra knöligt när man ska dra i flexrör (utan dragfjäder) så köp en billig enkel i nylon så fixar du biffen :)

Jag undviker av princip stålfjädrar då de leder el. En onödig risk i värsta fall

mats_o skrev:
Jag undviker av princip stålfjädrar då de leder el. En onödig risk i värsta fall

Dessutom, om man lyckas med bedriften att trä en fjäder så att den passerar en dosa utan man märker det, och det skulle finnas andra ledningar i den (det BÖR ju inte kunna vara så, men man vet aldrig på installationer som "varit med förr"), så känns det som att det platta stålet kan skada isolering när det "skaver" fram, medan nylonfjädern borde vara mycket skonsammare.

Har själv varit med om en otäck grej när man va televerkare. Tryckte i fjädern (som tur va av nylon) i röret som skulle vara tele och fick nog i nästan hela då någon kom och sa att det raslade i elcentralen på andra sidan väggen. :-? :-? Jag hade lyckas med att mata in ca 7 meter fjäder i en stor vägg central. Tänk om det varit en stål fjäder. :o :o

Jag vill dra koaxkabel genom flexrör men det tar stopp efter ett par meter. Några tips?. Elektrikern har förberett med en tråd i rören man kan använda för att dra.

Känns det som att det tvärnitar? Om kabelns kant tar i i en sväng så kan det bli tvärstopp. Kan ev. fixas genom att sätta eltejp som jämnar ut övergången innan du drar.

Om det är mer som att kabeln nyper fast i röret så kanske det hjälper med smörjmedel, finns speciellt medel avsett för ändamålet.

I allra värsta fall kan du pröva med tunnare kabel. Elfa säljer en kabel som är avsedd att lägga flera i samma rör. En sådan kabel är mycket sämre signalmässigt, du får avsevärt större förluster i kabeln. Om den är lång så kanske du måste sätta en förstärkare (skall i så fall sitta före kabeln, så att nivån höjs innan den går in i kabeln).

Det gör också en dramatisk skillnad om du har någon som kan putta på kabeln in i röret samtidigt son du drar i andra änden.

Jag lyckades dra 2 normaltjocka antennkablar i ett gammalt 15mm rör, med 2 90gradersböjar, men det gick åt en man i varje ände och mycket kabelsmörjmedel...

Pierre1981 skrev:
Under de dryga 10år jag jobbat som elektriker kan jag räkna på en hand de gånger jag använt stålfjäder! Den är ju så bökig + så funkar det i 99% av fallen med nylon + som någon annan redan nämt, stål leder ström = big no-no.

Å så rostar stålfjädern...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.