Hej. Då var det dags att komma igång med pump/vatten-projektet i sommarstugan som pga. tidsbrist blivit något försenat. Jag har en gammal installation med sommarvatten till trädgården men nu är pump nyservad och jag planerar att dra in vatten i stugan i år eller nästa år. Förutsättningar är att jag har grävt ner PEM 32 med värmekabel mellan pump-kasun och stugan och att jag inomhus kommer vilja placera varmvatten-beredare och endast nyttja dusch, tvätt, disk (BDT). Frågan om WC kvarstår så det är väl lika bra att ta med det i beräkningarna, beror lite på avlopps-frågan som pågår med kommunen. I första läget är det alltså kallvatten till trädgården, kallvatten in i huset vidare till vv-beredare som gäller. Bifogat har ni skiss som visar hur anläggning ser ut idag, ej skalenlig men alla komponenter ingår. Frågor:
1. Vad är onödigt och kan tas bort?
2. Vad behöver kompletteras som ev. saknas?
3. Var placeras ev. vattenfilter om det behövs efter vattenprov?
4. Vad behövs inomhus ex.vis från PEM 32 till vv-beredare och därefter?
Gärna konkreta produktförslag/länkar så får jag sedan kolla i detalj vad som passar pump etc.
Tack för hjälpen, Joakim.
1. Vad är onödigt och kan tas bort?
2. Vad behöver kompletteras som ev. saknas?
3. Var placeras ev. vattenfilter om det behövs efter vattenprov?
4. Vad behövs inomhus ex.vis från PEM 32 till vv-beredare och därefter?
Gärna konkreta produktförslag/länkar så får jag sedan kolla i detalj vad som passar pump etc.
Tack för hjälpen, Joakim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen och tack för bra input, Krilleman. Då verkar övrigt vara ok, dock så undrar jag var ett ev. filter bör placeras, typ http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpar-amp-pumpanlagg-/vattenfilter/ ? Har även planer på en ny hydropress då den gamla har gjort sitt, funderar på en http://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/ , någon med erfarenhet av en sådan? //Jocke
En Wellmate fungerar bra, det är inte fel att byta till en sån.
Filter placeras innan förbrukare. Men med dessa filter ska du fundera på vad du vill lösa för problem. Dom behöver bytas rätt ofta blir en annan driftkostnad än "riktiga" filter med större massa/volym.
Filter placeras innan förbrukare. Men med dessa filter ska du fundera på vad du vill lösa för problem. Dom behöver bytas rätt ofta blir en annan driftkostnad än "riktiga" filter med större massa/volym.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dilemma: Rördragning avlopp och vatten krockar (bilder)!
Vatten & Avlopp -
Dra om tappvattenledning
Vatten & Avlopp -
Bytte tryckgivare nu drar pumpen inte vatten
Vatten & Avlopp -
Backventil på dränering till dagvattenbrunn?
Vatten & Avlopp -
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten