mexitegel skrev:
Nej, det är omöjligt att få konkurrens på transmissionen så klart. Men du har ju nu en bra situation att välja någon som tillhandahåller så många tjänsteleverantörer som möjligt. Här kan du kanske vinna någon grannes förtroende också eftersom det i IP-näten går att sätta samman kanalpaket som inte finns tillgängligt utan dubbla abonnemang på parabol....
Kanalpaket kan kanske bli plan B om vi inte lyckas utan.

nimhed skrev:
Kanalpaket kan kanske bli plan B om vi inte lyckas utan.
Ska ni inte köra tripleplay från start?

mexitegel skrev:
Ska ni inte köra tripleplay från start?
Om du säger det, så kör vi på det. För egen del är det bredbandet jag vill åt. Men massan kanske vill ha det hele.

nimhed skrev:
Jag räknar med typ 10000 sek i installation/hushåll och en månadskostnad (endast bredband 100/10) på 250 sek/mån.

Ägarbyten är en knivig fråga. Ska man vara snäll och lägga tomrör till tomtgräns, eller inte. Och hur mycket och till vem ska de framtida ägarna då betala. Jag gissar att om grannen har draget och man senare vill ansluta, så kan man dra via sin grannes rör. Är man medveten om detta, så skiter man i att hänga med nu och fixar det till en billigare peng senare :( Vi kommer ju bilda en nätverksförening kring detta, så jag gissar att nya husägare får betala till föreningen, där pengarna kan användas till underhåll (om det finns).
Inte för att grusa dina planer men en installation för 10000kr/ fastighet finns inte idag.
Vi har jobbat ett år för att hitta en bra lösning på fiberinstallation i vår samfällighet.
Förutsättningar:
Kedjehusområde, små tomter minimalt med grävning. Fiber snart framme vid gatan utanför området. 68 anslutande fastigheter. Det bästa vi fått hittills är c:a 20-23000kr/hushåll. Senast damp en lapp ner i lådan då en lokal aktör skall dra förbi området. Deras "erbjudande" låg på 32000kr/fastighet vid individuell anslutning. Då får man dessutom bara boxen på den väggyta som är absolut närmast gatan. max 1m. från ingångshålet....

Surt men just nu verkar de kunna ta betalt....

Mexitegel.... Att använda svenska statsnätsföreningen som referens är väl lite naivt.... ;)

Annars tycker jag 10.000 är en fullt rimlig summa även om 250kr per månad låter lite högt.

Nimajneb skrev:
Mexitegel.... Att använda svenska statsnätsföreningen som referens är väl lite naivt.... ;)

Annars tycker jag 10.000 är en fullt rimlig summa även om 250kr per månad låter lite högt.
Nja, jag missförstod frågan. Jag har ingen uppfattning om driftskostnad för nätet. 250 kr/mån är avgiften till bredbandsleverantören.

26000 har jag läst att det kostar här i Bromma. Tycker att 10 000 låter lite billigt. Men får ni det för det priset är det bara att gratulera!

Jag har fått prisuppgift mellan tumme och pekfinger, 7 till 25 tusen. Jag försöker intala mig att det hamnar i det under intervallet eftersom jag vill hålla hoppet uppe.

Inte för att grusa dina planer men en installation för 10000kr/ fastighet finns inte idag.
Vi har jobbat ett år för att hitta en bra lösning på fiberinstallation i vår samfällighet.
Förutsättningar:
Kedjehusområde, små tomter minimalt med grävning. Fiber snart framme vid gatan utanför området. 68 anslutande fastigheter. Det bästa vi fått hittills är c:a 20-23000kr/hushåll. Senast damp en lapp ner i lådan då en lokal aktör skall dra förbi området. Deras "erbjudande" låg på 32000kr/fastighet vid individuell anslutning. Då får man dessutom bara boxen på den väggyta som är absolut närmast gatan. max 1m. från ingångshålet....

Surt men just nu verkar de kunna ta betalt....
Klart att det finns. Vår samfällighet har ett "bud" på bordet på 5 900 spänn per fastighet. Däremot finns det många skojare i branschen, och där ingår kommunala bolag. I jobbet har vi blivit offererade en anslutning för den nätta summan 700 000. Och då gör vi alla markarbeten själva. Bad om en spec på offerten men det har dom än så länge inte kunnat skaka fram :cool:

Nimajneb skrev:
Jag skrev att jag kunde bekräfta att jag hört siffran och att det var på en konferens arrangerad av SSNF, inte att siffran kom från dem.

Generellt kan väl sägas att det är ogörligt att jämföra anslutningsavgifter och fasta avgifter eftersom det finns så många underliggande faktorer och affärsmodeller. Telia drog in fiber i ett närliggande område här. Anslutningsavgiften låg under 5 tkr, men så är nätet stängt och de är avtalsbundna i 10 år. Det man förlorar på karusellerna får man ta igen på hästarna som det heter.

Anslutningsavgiften är egentligen helt ointressant brukar jag hävda. Räkna istället på totalkostnaden för 10 eller 20 år eller vad du finner lämpligt.

Kan säga att det i TUllinge kostar 13 000 att ansluta fastighet till Fibernätet.

I Bro kostar det 27000kr att ansluta till skåpet som står ca 20m från vårt hus (Telia). Först fick vi dock en offert på över 40000kr! Grannarna betalade 8000-10000kr. Känner att jag inte vill ansluta av principskäl, varför ska jag betala tre gånger så mycket som grannarna? Jag kör på 3G 16Mbit tills vidare för 0kr i anslutning och 179kr/mån utan databegränsning.

du skulle kunna använda en router för ditt mobila bredband om du ej redan har det ifall du vill dela ut det till fler enheter

steppen7 skrev:
I Bro kostar det 27000kr att ansluta till skåpet som står ca 20m från vårt hus (Telia). Först fick vi dock en offert på över 40000kr! Grannarna betalade 8000-10000kr. Känner att jag inte vill ansluta av principskäl, varför ska jag betala tre gånger så mycket som grannarna? Jag kör på 3G 16Mbit tills vidare för 0kr i anslutning och 179kr/mån utan databegränsning.
Varför du ska betala mer i efterhand? Jo, det beror på att någon redan betalat din del av kakan för installationen av fibernätet i ditt område. Dina grannar valde ju att betala sin del av kakan direkt, du behöver betala extra för att du använt någon annan som bank i ett antal år.

Var kopplingsskåpet står är inte intressant. Kopplingsskåpet är också uppkopplat och du behöver betala din del av den installationen också.

Eftersom alla dessa projekt står och faller med att många ansluter sig är det mer regel än undantag att man sätter extra höga priser på att ansluta sig i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.