VI erbjuder 100/10 Mbit Triple Play för 295 kr/månad varav föreningen tar 50 kr med moms i nätavgift.

Vi sköter nätet själva, men i praktiken så innebär det inte så mycket jobb. Telia sköter all aktiv utrustning, även ute hos medlemmarna. Det är egentligen endast när nya medlemmar skall anslutat eller nätet skall repareras som vi får hugga i själva.

Här ute på landet funkar det bra eftersom de flesta av oss i styrelsen är antingen lantbrukare eller andra egna företagare och kan jobba med föreningen under dagtid när det så krävs. Den dag då vi eldsjälar tröttnar kommer helt säkert hela nätet antingen att säljas till någon stor aktör, eller så lägger vi ut hela driften inklusive administrationen.

• Gilla
bjogul
  • Laddar…
Jag vill återigen tacka alla som har svarat och diskuterat i tråden. Vi har nu tackat ja till erbjudandet om anslutning. Det känns som helt rätt beslut nu efter lite funderande samt input från er andra (jag är glad att det kom argument både för och emot:-)

Eftersom vi båda jobbar hemifrån (jag på heltid, sambon någon dag per vecka) och stundtals behöver skicka och ta emot tunga filer så är bra uppkoppling ett måste. Även om vi som sagt klarar oss i dagsläget så känns det bra att ha tryggat med möjlighet till stor kapacitet i framtiden – och bekvämt med snabbare inkoppling när allt väl kommer igång:-) När barnen så småningom blir större kommer de väl också att kräva sitt, har förstått av vänner med äldre barn att även de ungar som håller sig borta från sociala nätverk, spel etc. på nätet ändå använder det en hel del för skoljobb etc.
Många andra klarar sig säkert utmärkt utan fiberuppkoppling och jag är glad att det blev många nog här i området som VILLE ansluta sig, så att det inte kommer att kastas sura blickar på dem som har tackat nej:-) (då deras nej inte innebar stopp för projektet)

• Gilla
Micke_Schonning och 2 till
  • Laddar…
Grattis till ett klokt val. Nog för att det går att hemarbeta på några Mbit men med fiber och 100Mbit går det lika snabbt som om jag satt på kontoret. Jäkligt skönt och även avstressande att inte behöva vänta på att dokument öppnas, sparas osv.

mycke_nu skrev:
VI erbjuder 100/10 Mbit Triple Play för 295 kr/månad varav föreningen tar 50 kr med moms i nätavgift.

Vi sköter nätet själva, men i praktiken så innebär det inte så mycket jobb. Telia sköter all aktiv utrustning, även ute hos medlemmarna. Det är egentligen endast när nya medlemmar skall anslutat eller nätet skall repareras som vi får hugga i själva.

Här ute på landet funkar det bra eftersom de flesta av oss i styrelsen är antingen lantbrukare eller andra egna företagare och kan jobba med föreningen under dagtid när det så krävs. Den dag då vi eldsjälar tröttnar kommer helt säkert hela nätet antingen att säljas till någon stor aktör, eller så lägger vi ut hela driften inklusive administrationen.
Om Telia sköter allt, vad tar ni då ut de 50 kronorna för? Vi har just startat upp och har hela äventyret framför oss. Tacksam för hjälp att förstå hur det här blir på riktigt (eftersom medlemmar/presumtiva medlemmar lär ha frågor...).

Vi har utgått från Bredbandsforums exempelstadgar och noterade då att det var en väldans massa avgifter av olika slag som är tänkta att betalas.
1) Insats vid inträde i föreningen
2) Insats vid fastighetsanslutningsavtal
3) årlig medlemsavgift
4) Anslutningsavgift
5) Byanätsavgift
6) Andra avgifter (för ev. trafiktjänster)

Tacksam om någon kan bekräfta/dementera nödvändigheterna av alla dessa avgifter och vad de ska vara till. Jag har gissat att det är så här:

1) Insats vid inträde i föreningen Några hundralappar för att kapitalisera föreningen och ge lite buffert för oförutsett. I det löpande ska årsavgiften #3 räcka till för kostnaderna.
2) Insats vid fastighetsanslutningsavtal medlemmens bidrag till föreningens bygge av nätet, till den del detta inte är finansierat genom stödmedel från länsstyrelsen och liknande.
3) årlig medlemsavgift Ska täcka det löpande, bokföringshjälp, och annat som kan uppkomma.
4) Anslutningsavgift Gissar kostnader för anslutning av fastigheten till nätet. Samtidigt med denna avgift ska medlemmen betala för grävning på egen tomt. Men ligger väl utanför stadgarna att diskutera. Anslutningsavgiften är alltså något annat?
5) Byanätsavgift wtf?
6) Andra avgifter (för ev. trafiktjänster) Ehhh...? Anlitar man inte BBB eller någon annan för trafiken?! Ni kör Telia, men lägger ändå på en 50-lapp...? Dessutom betalar folk medlemsavgift?

Det är inte alls så många avgifter som måste finnas, i just det exemplet ger dom ju exempel på just sådana, absolut inga måsten att följa det där.

Byanätsavgiften är precis den där 50-lappen dom tar. Man måste bl.a.. ha en inkomst som är momsbelagd för att man ska kunna slippa momsen när man bygger nätet, annars kommer det ju bli 25% dyrare, något man verkligen vill undvika till varje pris.
Pengarna kan förutom att få in momspengar också gå till, avskrivningen, revisorn, bankavgifter, försäkring, drift t.ex. el till en nod, och en buffert för oförutsedda avgifter.

• Gilla
bjogul
  • Laddar…
Nä, jag fattar att man inte måste ta alla de här avgifterna. Men intressant att höra vad de ska vara till och hur föreningar runtom har lagt upp det ekonomiskt. Hur mycket är "tillräckligt"? Det pratas ju om att det kostar 20,000 kr att ansluta sig, och då tror jag många har fokuserat på endast de egna kostnaderna för grävandet. Men man måste ju också få ihop pengarna till föreningens grävning. Och stöd brukar väl vara begränsat till 75%....

bjogul skrev:
Om Telia sköter allt, vad tar ni då ut de 50 kronorna för? Vi har just startat upp och har hela äventyret framför oss. Tacksam för hjälp att förstå hur det här blir på riktigt (eftersom medlemmar/presumtiva medlemmar lär ha frågor...).
Först måste det sägas att man måste vara väldigt försiktig med upplägget. Det finns ett antal varianter där Skatteverket inte låter föreningen lyfta momsen och då ökar helt plötsligt kostnaden med 25%. Information om detta finns i en PDF på SKVs hemsida.

bjogul skrev:
Tacksam om någon kan bekräfta/dementera nödvändigheterna av alla dessa avgifter och vad de ska vara till. Jag har gissat att det är så här:

1) Insats vid inträde i föreningen Några hundralappar för att kapitalisera föreningen och ge lite buffert för oförutsett. I det löpande ska årsavgiften #3 räcka till för kostnaderna.
2) Insats vid fastighetsanslutningsavtal medlemmens bidrag till föreningens bygge av nätet, till den del detta inte är finansierat genom stödmedel från länsstyrelsen och liknande.
3) årlig medlemsavgift Ska täcka det löpande, bokföringshjälp, och annat som kan uppkomma.
4) Anslutningsavgift Gissar kostnader för anslutning av fastigheten till nätet. Samtidigt med denna avgift ska medlemmen betala för grävning på egen tomt. Men ligger väl utanför stadgarna att diskutera. Anslutningsavgiften är alltså något annat?
5) Byanätsavgift wtf?
6) Andra avgifter (för ev. trafiktjänster) Ehhh...? Anlitar man inte BBB eller någon annan för trafiken?! Ni kör Telia, men lägger ändå på en 50-lapp...? Dessutom betalar folk medlemsavgift?

1. Är ett lagkrav för ekonomiska föreningar, vi tog ut en 50-lapp vill jag minnas.

2. Vårt upplägg var att finansiera investeringen genom att medlemmarna gjorde en Frivillig, Ovillkorad, Medlemsinsats (detta är viktigt att göra HELT rätt, så kolla noga) på ca 13 500 kr och EU-Bidrag på ungefär lika mycket. Här är det VIKTIGT att insatsen inte utgör någon form av betalning för framtida leveranser för då blir det problem med momsen.

3. Vissa medlemmar använder inte nätet så en årsavgift är motiverad. Vi tar 300 kr.

4. Vi har ingen anslutningsavgift i stadgarna. Avgiften för nya medlemmar beslutar vi i styrelsen.

5. ?? Precis.. Kan tänka mej att det som avses är avgift till någon form av paraplyorganisation. Jag skulle absolut INTE ha med något sådant i stadgarna. Finns ingen anledning att göda onödig byråkrati.

6. Nätavgiften (vi tar 40 kr plus moms per fiber och månad) betalar tillsammans med årsavgiften föreningens kostnader. Här ingår försäkring, bokföring, fakturering, arvoden etc.

En stor post är avskrivningar på nätet. Lämplig bokföringsmässig avskrivningstakt är ca 3% per år vilket betyder ca 5-600 kr per medlem i de flesta fall. (Svenska Stadsnätsföreningen har en PDF om detta på sin hemsida.)

Många föreningar kör med glädjekalkyler och tar inte med avskrivningarna (jämför debatten om progressiva avskrivningar i bostadsrättsföreningar). På sikt kommer detta att leda till gigantiska bokförda underskott och stora krav på nya medlemsinsatser eller upplåning när nätet skall förnyas i framtiden.

I vårt fall räcker inte nätavgiften till avskrivningarna vilket gör att föreningen på sikt kommer att gå med förlust. Eftersom det inte är hållbart att slita ut nätet utan någon form av avsättning för förnyelse bör man alltså ta med denna kostnad i nätavgiften.

Min personliga uppfattning är dock att en utdebitering på 3% är lite väl mycket då nätet troligen har en livslängd som vida överstiger 35 år, men detta är en sak för styrelse och stämma att ta ställning till. Lämplig avsättning skulle kunna vara 1,5 %, dvs man räknar med en praktisk livslängd på 70 år, och i alla händelser inte tar ut så mycket att föreningen går med vinst och tvingas betala skatt vilket vore ett slöseri med medlemmarnas pengar.

• Gilla
bjogul
  • Laddar…
Modig skrev:
Många andra klarar sig säkert utmärkt utan fiberuppkoppling och jag är glad att det blev många nog här i området som VILLE ansluta sig, så att det inte kommer att kastas sura blickar på dem som har tackat nej:-) (då deras nej inte innebar stopp för projektet)
Skönt! :)

Det kan nog bli ett problem i mitt område, fibergrejset har dragit igång och vi är rätt många som tackat nej vilket även jag gjorde igår. Kan bli en del sura miner om det blir för få som tackar ja tror jag. :o

peternicklas
skalman1 skrev:
Skönt! :)

Det kan nog bli ett problem i mitt område, fibergrejset har dragit igång och vi är rätt många som tackat nej vilket även jag gjorde igår. Kan bli en del sura miner om det blir för få som tackar ja tror jag. :o
Garanterar dig att du kommer att ångra dig rätt snart. Vi märker i vårt område att de som INTE valde fiber när de hade chansen är väldigt besvikna och ångrar sig. Sedan att priset har blivit 4 gånger högre retar dem ännu mer.

Redigerat:
peternicklas skrev:
Garanterar dig att du kommer att ångra dig rätt snart. Vi märker i vårt område att de som INTE valde fiber när de hade chansen är väldigt besvikna och ångrar sig. Sedan att priset har blivit 4 gånger högre retar dem ännu mer.
Som jag skrivit tidigare så sitter mina grannar i samma situation. Fast de verkar inte ens kunna få någon fiber nu i efterhand, oavsett vad de betalar...

...men det vore faktiskt mer in context om skalman körde vidare på någon 50-tals low-tech lösning.

USR3453C_PCS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det fortfarande modempooler man kan ringa till? Jag tror jag kan bidra med ett gammalt US robotics om Skalman får fartskräck. Detta är väl så långt bakåt i tiden man kan komma, i praktiken.

Tror inte det finns nån som har modempooler längre.

Men det där är ju inte 50-talslösning:) 90-tal möjligen.

Mjodå. Det finns en hel del modempooler kvar.
De används dock inte till internetaccess utan mer primitiva saker som loggning från styr och reglerssystem osv.
I de kretsarna är 1 megabyte en hel ocean med data

Nerre skrev:
Tror inte det finns nån som har modempooler längre.

Men det där är ju inte 50-talslösning:) 90-tal möjligen.
Näe ingen femtitalslösning men det är ju så långt man kommer menar jag......

MathiasS skrev:
...men det vore faktiskt mer in context om skalman körde vidare på någon 50-tals low-tech lösning.

[bild]
Finns det fortfarande modempooler man kan ringa till? Jag tror jag kan bidra med ett gammalt US robotics om Skalman får fartskräck. Detta är väl så långt bakåt i tiden man kan komma, i praktiken.
Det vore ju inte så lite coolt det. :)

Folk sa att jag skulle ångra mig för att jag inte drog in teleledningen i huset igen efter renoveringen, dom kanske hade rätt. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.