Vi har köpt ett 1½-plans hus, i Skåne, byggt -79 med trästomme och betongplatta. 1979 var Internet så vida spritt så att det finns inget fastighetsnät i huset. När vi flyttar in i november tänker jag dra in ett gigaethernet i huset och det kommer med nuvarande planer att bli 13 dubbeluttag i huset, vid potentiella TV-platser kommer det att vara två dubbeluttag, små rum får ett dubbeluttag och större rum får två dubbeluttag. I nätet kommer jag att köra Internet (via ADSL och på sikt fiber), streama film från NAS till TV, filhantering mellan PC och NAS samt kabel-TV.

Korskopplingen kommer att hamna antingen i en garderob i hallen på bottenplan alternativt i en garderob i ett sovrum på övre plan. Därifrån ska det alltså dras 26 kablar ut till alla uttag. Jag har två alternativ för det hela:

1. Kabelkanaler
Jag kan dra kabelkanaler vid taklisterna. Ett problem som genast dyker upp är att det blir en väldigt stor kabelkanal närmast korskopplingen. Speciellt om korskopplingen hamnar i garderoben på övre plan då alla kablar initialt ska åt samma håll. Vidare så ställer det till problem vid framtida målningar och tapetseringar. Så spontant känns detta alternativ inte så aktuellt.

2. VP-rör på kallvinden
Samtliga rum kan nå kallvinden medelst borrning i innertaket. Nedre plan kommer in i kattvinden och i övre plan så kan jag antingen borra i vägg och hamna i kattvinden eller i tak och hamna på kallvinden. Vid borrning från nedre plan kommer jag att komma genom isolering, men jag är inte säker på om övre plan är isolerat mot kallvinden. Uppe på kallvinden kan jag antingen fästa VP-rör på takstolarna alternativ bjälkarna utan krökar och bara ha dem som samlingsrör.
Jag kommer att dra kabel rör genom isolering och eventuell fuktspärr på 11 ställen. Kan detta ställa till problem med kondens och annat mellan innertak och isolering? Hur tätar jag kabelgenomföringen lämpligast?

3. VP-rör via kallvinden
Det här är i princip samma lösning som alternativ 2, men jag ska försöka "ansluta" dem mot innertak/vägg och på så sätt ha rör hela vägen från korskopplingens innertak/vägg till innertak/vägg.Om jag drar VP-rör hela vägen med krökar och allt så kommer jag att skapa ett rörsystem som leder varmluft från ett rum till ett annat via kallvinden och således finns det överhängande risk att jag skapar kondens i rörsystemet. Hur stor är denna risk och finns det något sätt att eliminera problemet? Räcker det att jag silikonar tätt i anslutningen till innertaket?

Vilket alternativ är de bästa och hur löser jag de tillhörande problemen?

Jag skulle köra laternativ 3. Gör det betydligt enklare att dra i/ur tråd i takt med att behoven förändras.

Jag ser ju rörsystemet som infrastruktur som man sen kan bruka för den kabeltyp man för tillfället vill ha där.
Du kanske vill montera ett larm på sikt. Då är det rätt praktiskt med rör till varje rum som man bara kan dra kabel i. Iofs kan man köra larm över Cat kabel också :)

Det kanske skulle kunna gå att göra ett doshål vid golvet för dosa och sedan gör upp ett större hål uppe vid taket så att man kan få in en skruvdragare delvis och borra sig igenom träregeln upp till kallvinden. Sedan kan man fiska upp slang till kallvinden och dra bort till din mediacentral. Lappa ihop hålet uppe vid taket och sätta en rotdosa/multidosa i hålet vid golvet.

//Patrik

Spontant känns det som väldigt mycket datauttag.

Jag skulle dra 2xcat6 + 1xAntennkabel till varje potentiellt TV-ställe. Allt dras till samma "knytpunkt" så får du även ett bra TV-nät.

Sen själva förläggningssättet så skulle jag gå på två eller tre.. Alternativ 3 om det är väldigt jobbigt att ta sig dit upp för eventuell framtida komplettering..

Rrrrr skrev:
Jag skulle dra 2xcat6 + 1xAntennkabel till varje potentiellt TV-ställe. Allt dras till samma "knytpunkt" så får du även ett bra TV-nät.

Sen själva förläggningssättet så skulle jag gå på två eller tre.. Alternativ 3 om det är väldigt jobbigt att ta sig dit upp för eventuell framtida komplettering.
Kabel-TV:n kommer via Internet-linan och lite Internet-tjänster till TV:n och Blurayspelaren, så det går minst tre uttag till en TV-punkt för tillfället. I korskopplingen måste jag således ha två VLAN, ett med TV och ett med Internet. Vanlig TV-antenn finns redan dragen och troligtvis på de platser som jag tänker ha TV:ar, det står TV-apparater där idag.

Det är vissa passager på kattvinden som kan vara svåråtkomliga så de kommer jag nog att köra trean på, men frågan är om jag får kondensproblem.

Täta i båda ändarna med latex/silikon.

Olsin skrev:
Vi har köpt ett 1½-plans hus, i Skåne, byggt -79 med trästomme och betongplatta. 1979 var Internet så vida spritt så att det finns inget fastighetsnät i huset. När vi flyttar in i november tänker jag dra in ett gigaethernet i huset och det kommer med nuvarande planer att bli 13 dubbeluttag i huset, vid potentiella TV-platser kommer det att vara två dubbeluttag, små rum får ett dubbeluttag och större rum får två dubbeluttag. I nätet kommer jag att köra Internet (via ADSL och på sikt fiber), streama film från NAS till TV, filhantering mellan PC och NAS samt kabel-TV.

Korskopplingen kommer att hamna antingen i en garderob i hallen på bottenplan alternativt i en garderob i ett sovrum på övre plan. Därifrån ska det alltså dras 26 kablar ut till alla uttag. Jag har två alternativ för det hela:

1. Kabelkanaler
Jag kan dra kabelkanaler vid taklisterna. Ett problem som genast dyker upp är att det blir en väldigt stor kabelkanal närmast korskopplingen. Speciellt om korskopplingen hamnar i garderoben på övre plan då alla kablar initialt ska åt samma håll. Vidare så ställer det till problem vid framtida målningar och tapetseringar. Så spontant känns detta alternativ inte så aktuellt.

2. VP-rör på kallvinden
Samtliga rum kan nå kallvinden medelst borrning i innertaket. Nedre plan kommer in i kattvinden och i övre plan så kan jag antingen borra i vägg och hamna i kattvinden eller i tak och hamna på kallvinden. Vid borrning från nedre plan kommer jag att komma genom isolering, men jag är inte säker på om övre plan är isolerat mot kallvinden. Uppe på kallvinden kan jag antingen fästa VP-rör på takstolarna alternativ bjälkarna utan krökar och bara ha dem som samlingsrör.
Jag kommer att dra kabel rör genom isolering och eventuell fuktspärr på 11 ställen. Kan detta ställa till problem med kondens och annat mellan innertak och isolering? Hur tätar jag kabelgenomföringen lämpligast?

3. VP-rör via kallvinden
Det här är i princip samma lösning som alternativ 2, men jag ska försöka "ansluta" dem mot innertak/vägg och på så sätt ha rör hela vägen från korskopplingens innertak/vägg till innertak/vägg.Om jag drar VP-rör hela vägen med krökar och allt så kommer jag att skapa ett rörsystem som leder varmluft från ett rum till ett annat via kallvinden och således finns det överhängande risk att jag skapar kondens i rörsystemet. Hur stor är denna risk och finns det något sätt att eliminera problemet? Räcker det att jag silikonar tätt i anslutningen till innertaket?

Vilket alternativ är de bästa och hur löser jag de tillhörande problemen?
Hallå!

Jag har börjat dra nät i mitt hus byggt -76 och jag har delvis använt mej av kanalerna för tv och telefon. Jag byter helt enkelt uttagen till RJ45-uttag och drar in TP istället för koax och telelina. Problemet är att kanalerna för tele inte är stjärntopologi, men det löste jag genom att dra in alla kablar i det uttag som är beläget i mitten och sen TP vidare ut. Det blev max 2 TP i ett 16mm VP-rör då.

Kablarna som ska utnyttja TV-uttagen kommer jag att dra via kallvinden, där antennkabeln går in via murstocken. Jag hade lite flyt då det står garderober på våningen ovanför min dataskrubb som jag kan dra upp kablar på vinden genom.

Hahahaha gillar att du ska köra gigabit i hela huset :)

gnuttisch skrev:
Hahahaha gillar att du ska köra gigabit i hela huset :)
Varför skulle han INTE göra det om han nu ska dra in nät? :x

Duger gott med 100mbit.

Dessutom så blir allt dyrare med gigabit. En massa pengar som läggs ned som ändå inte kommer att nyttjas till fullo.

Och man bygger inte ett nät efter vad som är utgående standard sen ett par år tillbaka. Man bygger för att det ska finnas att växa i.
Sen rör det sig definitivt inte om en massa pengar. Faktum är att jag påstår att du kommer att få leta för att hita prylar som inte är cat5E idag.
5E är den lägsta standarden för Gbit även om jag rekommedernar cat6 på kablage då det är en ringa prisskillnad (1-1.50 per meter).

gnuttisch skrev:
Duger gott med 100mbit.

Dessutom så blir allt dyrare med gigabit. En massa pengar som läggs ned som ändå inte kommer att nyttjas till fullo.

Dyrare.. Nja som mats_o skriver, kabelnkostn är marginell. Nya datorer mm kommer mer ofta med gigabit-hastighet på portar. En gigabit-switch kostar piss och inget. En NAS med gigabit-port är ingen merkostnad.
Så gigabit-prylar finns det gott om. med priset som inte motiverar att välja någon långsammare

Och 100 Mbit räcker inte "gott och väl" särskilt länge om ens idag om du t ex kör med en central NAS och flera enheter som accessar och streamar t ex hd-film, och har en central backup eller filshare. Prestanda kommer inte bli optimal. Och det är som sagt knappt någon prisskillnad på kablar och nya prylar stöder i stort sett alltid Gb numer.

AXS
Lägg upp en ritning så kan nog fler ge förslag.

Jag skulle kanske sätta upp 1 eller 2 switchar så det inte behövs lika mycket kabel.
Men visst, de drar ström och kan gå sönder.

gnuttisch skrev:
Duger gott med 100mbit.
"640K ought to be enough for anybody." ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.