Som rubriken lyder vill jag dra elen själv på övervåningen utan att dra själva elen. Alltså sätta dosor för uttag, kontakter och lamputtag samt dra slang.

Vad gäller, får jag göra det själv?

Enligt föreskrifterna: Nej.

• Gilla
AndersEB
  • Laddar…
Det finns massor med trådar på forumet om just detta. Det korta svaret är nej, all dragning av slangar, VP-rör, montering av dosor är grejor som kräver behörighet.
Sedan verkar det som att vissa elektriker kan acceptera att just dessa arbete utförs och sedan kopplar elektrikern in grejorna.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och ett gott råd innan du börjar är att prata med den som ska hjälpa dig så att du drar rör/tråd rätt. för det är själva rördragningen som är den svåraste biten. Det är då som du måste veta hur det ska kopplas och fungera. Att bara dra rör lite på måfå brukar sluta med problem.

• Gilla
Jönas och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E etompau skrev:
Det finns massor med trådar på forumet om just detta. Det korta svaret är nej, all dragning av slangar, VP-rör, montering av dosor är grejor som kräver behörighet.
Och idag (sen den 1/7 2017) så är detta egentligen inte sant längre.
Numera är det företagets egenkontrollprogram som beskriver vad som är tillåtet.
Det är dock troligen inte många elfirmor som i EKP'n har beskrivit hur kunder och outbildade t.ex. får utföra vissa delar av installationen.

Men det är nog ingen omöjlighet att skriva egenkontrollprogrammet så, att det blir möjligt att låta sin kund utföra smärre, eller större, delen utav installationen.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är dock troligen inte många elfirmor som i EKP'n har beskrivit hur kunder och outbildade t.ex. får utföra vissa delar av installationen.

Men det är nog ingen omöjlighet att skriva egenkontrollprogrammet så, att det blir möjligt att låta sin kund utföra smärre, eller större, delen utav installationen.
Som är skrivet i många trådar på forumet. Så är det så som Mikael_L skriver.
Men jag skulle inte tveka att låta en kund sätta dosor och dra slang bara jag får instruera denne innan arbetet påbörjas samt att jag får kolla det innan vägg och tak beklädnad sätts upp.
Det är inte raketforskning det handlar om, men det kan ställa till stora problem om det inte görs rätt.

• Gilla
Vatthagen och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Detta borde inte vara några konstigheter, skulle förvåna mig om det inte redan förekommer i stor skala redan, snickare drar slang och dosor efter ritning, elektriker besiktigar och kopplar färdigt. Har dock inte läst alltför många egenkontrollprogram, lägg gärna upp ett så man kan få lite insikt..

Frågan är väl bara vad elinstallatörerna tjänar på att låta andra göra delar av jobbet.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Detta borde inte vara några konstigheter, skulle förvåna mig om det inte redan förekommer i stor skala redan, snickare drar slang och dosor efter ritning, elektriker besiktigar och kopplar färdigt. Har dock inte läst alltför många egenkontrollprogram, lägg gärna upp ett så man kan få lite insikt..
Tror att det är OK att jag lägger upp en guide till ifyllande av egenkontroll hämtat från El-vis
Vet inte om det är ok att lägga upp mallen så det får bli guiden.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
E elmont skrev:
Frågan är väl bara vad elinstallatörerna tjänar på att låta andra göra delar av jobbet.
Det är väl viktigare att de tjänar pengar vad de gör? Eller är det bättre marginal på det frågan handlar om?

E elmont skrev:
Inte mycket men det tar ju mindre tid att utföra jobbet så man kan utföra fler jobb.
Är det inte rätt utfört så blir det ju en massa extratimmar, och det blir ju dyrare för kunden :rolleyes:

• Gilla
elmont
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är väl viktigare att de tjänar pengar vad de gör? Eller är det bättre marginal på det frågan handlar om?
Det viktigaste är att få nöjda kunder.
Nöjda kunder är bra reklam och medför mer jobb.
En seriös firma ser till både kundens och deras intresse.
En missnöjd kund kommer aldrig tillbaka och rekommenderar inte dig till vänner och bekanta.
Därför är det viktigt att göra ett bra jobb och få kunden att bli nöjd.
Är timpenningen hög, men jobbet är välutfört och mtrl säljs med rimliga påslag så tjänar båda parter på det.

• Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tänker mig väl främst de större byggfirmorna som även har elinstallationsbiten inom företaget, tänker att det är enklare att hitta "snickare" än elektriker, snickarna behövs ju ändå vara där hela tiden, på så vis kan man "effektivisera".

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Och på lite större jobb brukar det väl vara fler än en elektriker på heltid, det är väl endast på mindre projekt i storleksordning enstaka villor som det bara behövs en eller två gubbar under vissa tider av produktionen.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Tänker mig väl främst de större byggfirmorna som även har elinstallationsbiten inom företaget, tänker att det är enklare att hitta "snickare" än elektriker, snickarna behövs ju ändå vara där hela tiden, på så vis kan man "effektivisera".
Då får man ju förutsätta att det finns ett samarbete inom företaget. Att snickarna vet hur det ska utföras och att elektrikern vet hur det är utfört.
Är det en privatperson som gjort det själv eller anlitat någon kommer det i ett helt annat läge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.