13 877 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Dra både nätverkskabel och antenn i samma flexslang? Snabbt svar önskas!
Sida 1 av 2
1. Kan man dra både en nätverkskabel (cat6 utp om nån är intresserad) och antennkabel för tv i samma flexslang (16mm) ?
Sträckan är ca. 15 meter i väggar och tak med flexslang, och jag tänkte dra i antenn+patchkabel med dragfjäder efteråt.
Eller ska man trassla in båda kablarna i slangen innan man drar alltsammans i regelverket?
2. Finns det kombinerade datauttag + antennuttag?
Sträckan är ca. 15 meter i väggar och tak med flexslang, och jag tänkte dra i antenn+patchkabel med dragfjäder efteråt.
Eller ska man trassla in båda kablarna i slangen innan man drar alltsammans i regelverket?
2. Finns det kombinerade datauttag + antennuttag?
Ja det är nyinstallation, så jag har alternativet nu att först dra antingen varsin flexslang i regelverket och efteråt dra in kablarna med dragfjäder.
Eller dra in kablarna i slang och därefter trä in dom i reglarna. Vet bara inte vad som är bäst !?
Får för mig att flexslang är så mjuk att det blir tungt med dragfjäder efteråt?
Eller dra in kablarna i slang och därefter trä in dom i reglarna. Vet bara inte vad som är bäst !?
Får för mig att flexslang är så mjuk att det blir tungt med dragfjäder efteråt?
Det är coax från Clas Ohlson...bra eller dålig vet ej. En rulle med 50m köpte jag.Nimajneb skrev:
(Har svinbra bild nu med en gammal söndervittrad kabel från -80, så det lär inte vara sämre)
Dit med en slang till 
Oavsett om du får dit det nu eller inte så har du ingen tillväxtmöjlighet alls och det är rent ut sagt lite onödigt nu när du har möjligheten att göra det bättre på en gång
Oavsett om du får dit det nu eller inte så har du ingen tillväxtmöjlighet alls och det är rent ut sagt lite onödigt nu när du har möjligheten att göra det bättre på en gång
Dra fler slangar om du kan. Det går att knöka in en CAT6 och en koax om det inte är en av de grövre typerna men frågan är om det är värt besväret. Fler slangar och du slipper ångra dej efteråt. Jag har fått lösa mina koaxbehov genom att köra tunnare koax för att enkelt kunna köra igenom fler i befintliga 16-rör. Priset man får betala är knappt märkbar högre dämpning.
Jag skulle dra 20-rör istället för 16. Men det tipset har dom andra redan kommit med. Brukar själv köra med en som redan har dragtråd i så slipper man fiskandet också =)
Dra inte in kablarna innan du slänger in slangen. Det är bara bökigt.
Dra inte in kablarna innan du slänger in slangen. Det är bara bökigt.
Beror lite på vad du använder för TP-kabel. Det finns olika storlekar på dom och ska sanningen fram så är detta ett tecken på kvaliteten hos kabeln med. Jag skulle undvika Lexcom till varje pris. Den är tunn, har undermåliga kontaktdon och är skitdyr. Det finns riktigt bra grejer som är bra mycket billigare.
gparinger: Har sett en fördragen flexslang med coax och 2*cat5e om det var en sån "kabel" du tänkte på?
Finns bl.a. här. http://www.elbutik.se/product.html?product_id=125235&category_id=2172&search_page=
/Roger
Finns bl.a. här. http://www.elbutik.se/product.html?product_id=125235&category_id=2172&search_page=
/Roger