Hej allihopa!

Är novis inom detta område, så jag kanske är ute och cyklar nu...  :-/

Ska riva badrumsvägg och göra stort badrum tillsammans med intilliggande rum (det rummet ligger idag mellan badrummet och köket), men jag har ett problem:

Tänkte sätta in bubbelbadkar i nya badrummet men jag får då närmare 2,5 meter fram till nuvarande golvbrunn. Vägg i vägg med badkaret ligger dock köket med diskbänk och avlopp och jag undrar helt enkelt om jag kan dra avloppsröret från badkaret genom väggen och sammankoppla med befintligt avlopp under diskbänken (förutsatt att man kan få tillräcklig lutning och lyckas få in ett vattenlås innan sammankopplingen)? Detta känns som den absolut enklaste och billigaste lösningen - förutsatt att det är genomförbart...

Vad tror ni?

Mvh Henke

Det bör kunna funka om röret du ska ansluta till är minst 75 mm. ;)

Ojdå! Varför måste röret vara så tjockt? Har det med avrinningen att göra eller?
Röret under diskbänken är ju bara 40 mm...  :'(

Har att göra med för att det skall klara av att transportera bort vattenmängden. Vet att vid badkar skall det vara 75mm rör. Är osäker på vad som gäller vid dusch men hade själv föredragit att välja ett 75 mm rör dit också så som Immobil skrev ovan.

//Snozzi

Till dusch räcker det med 50 mm. :)

Är det inte så att man rekommenderar 75mm till diskbänk också (om man har diskmaskin)?

Hmmm, när jag tittar närmare så ansluter mitt 40mm-rör till ett mycket grövre rör (ser ut att vara åtminstone 75mm) innan det försvinner in bakom skåpet under diskbänken. I så fall kunde man ju bara byta ut rörstumpen till ett med 75mm:s diameter och koppla badkaret till denna!!! *nu växer hoppet igen*  :)

Vilken fall ska man ha på avloppsröret från badkaret? Har för mig att det stod "1cm:s fall per meter rör" i nån annan tråd. Kan det stämma?

Försökte läsa ut ur diverse grafer vad lutningen på röret bör bli. men då man tar normalflödet för ett badkar (0.9l/s, bör väl vara något högre för ett bubelbadkar kanske) och tar fram det sannolika spillvattenflödet så blir det också 0.9l/s. Vilket bör ge som du skriver ca 1-1½%. d.v.s. 1-1.½ cm /m om jag inte har fel.

Rätta mig gärna om det är helt uppåt väggarna.

// Snozzi

Ska riva badrumsvägg och göra stort badrum tillsammans med intilliggande rum (det rummet ligger idag mellan badrummet och köket), men jag har ett problem:
Gör inga dumheter. Eftersom du ska göra ett nytt badrum så bila, borra etc och sätt en golvbrunn vid badkaret. Du måste ändå fixa till golvet fuktspärr, kakel, kanske förstärka golvet/bjälklaget. Och som sagt 75mm rör till golvbrunn. Självrensande avloppsledning 11/°° fall. 1,1cm per meter.
rogge

Hmmm, varför tycker du att det skulle vara så dumt då? Är det risken för läckage du oroar dig för eller problem vid byte av rör i framtiden eller nåt annat? Om du tycker det är en dålig idé så får du gärna förklara lite närmare hur du resonerar!

Gör man bara ett ordentligt förarbete och ser till att täta och fuktspärra ordentligt omkring rörgenomföringen, så borde det väl inte vara nån fara, men rätta mig gärna om du tycker jag har fel.  ;)

Jag måste hur som helst borra hål genom väggen till köket, eftersom jag ska ta vattnet från vattenledningarna under diskbänken (på så sätt slipper jag dra synliga ledningar längs hela badrummet från den nuvarande duschens placering), och förmodligen oxå dra ut elen från pumpen genom den väggen...

Mvh Henke

Först och främst så är det en stor fördel att ha en golvbrunn under badkaret för oftast blir inte allt vatten kvar i karet under/efter badet. Sedan har vi fallet från badkarsavloppet, ska du inte ha bakfall till ditt köksavlopp måste du gå genom väggen i princip där vägg och golv möts. Inte alls populärt bland golvläggare och för att inte tala om försäkringsbolag, mycket svårt att täta detta.

Det finns andra skäl till att inte göra som du tänker, får du stopp i köksavloppet får du kanske upp "vatten" i badkaret. Eller diskmaskinen som tömmer sitt avlopp rätt i badkaret.

Sedan måste du ha ett vattenlås om du inte vill ha avloppslukten i badrummet. Sista skälet är att det är inte förbjudet men inga yrkesmän skulle göra någonting sådant. Och upptäcker någon det vid problem, försäljning etc så undrar de vad det är för en idio......t som gjort på detta sätt.

Klarar du motivera motargument till dessa synpunkter, så gör som du vill men skyll inte på mig  ;)
rogge

Hahaha! Okej, då hänger jag med! Får se hur jag gör då, men det lutar väl åt en till golvbrunn, eller att på nåt sätt sammankoppla badkaret med nuvarande golvbrunn istället...   :(
Tack för ditt uttömmande svar! Nu kan jag ju undvika att agera som en idiot iaf!  :P

Mvh Henke

Nu kan jag ju undvika att agera som en idiot iaf!
Inte meningen att ta i så, men som sagt i slutändan är det någon (du) som kanske måste förklara för någon varför det är draget på detta sätt. Alltid bäst att göra rätt från början, fast det kan medföra mera arbete så lönar det sig i längden  ;)
Lycka till
rogge  

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.