Får avloppsröret från diskbänken plats att dras längs väggen bakom spisen till stammen och är det okej att göra så?

Bor i lägenhet i äldre fastighet med avloppet draget rakt ner under cementgolvet och sedan bort till stammen som går mellan lägenheterna.

Flyttade spisen till andra sidan diskbänken för, så den står nu mellan stammen och diskbänken. Avloppet löper alltså i golvet under den.

Diskbänken och skåp är original och jag funderar nu på att byta ut allt och då dra avloppet från diskbänken ovan golvet längs väggen till stammen. Så som många gör när de renoverar äldre lägenheter för mer flexibilitet.

Men eftersom jag flyttat spisen, så undrar jag om det överhuvudtaget går att dra ett så stort plaströr bakom spisen och om det är okej. Vet att jag måste fråga styrelsen omtillstånd att kapa stammen för att koppla på ovan jord.

Tappvattnenledningarna har renoverats och går sedan tidigare längs väggen bakom spisen redan.

Du bör googla fram måttskiss på den spis du tänker dig, eller mäta i en butik. Oftast finns det ett utrymme i nederkant på spisar, där man får plats med rör. Så troligen får rören plats där, men kontrollera! innan. Jag kan inte se något skäl för varför det inte skulle vara OK att dra så.

Men förstår jag dig rätt att du vill ha en ny koppling till fastighetenets stam, placerad högre än nuvarande koppling? Det kan ev. vara ett rätt stort projekt.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du bör googla fram måttskiss på den spis du tänker dig, eller mäta i en butik. Oftast finns det ett utrymme i nederkant på spisar, där man får plats med rör. Så troligen får rören plats där, men kontrollera! innan. Jag kan inte se något skäl för varför det inte skulle vara OK att dra så.

Men förstår jag dig rätt att du vill ha en ny koppling till fastighetenets stam, placerad högre än nuvarande koppling? Det kan ev. vara ett rätt stort projekt.
Ja, originalavloppet går ju inuti cementgolvet och ansluter till stammen inuti cementgolvet. Har läst och sett att man brukar såga av stammen och montera på en t-koppling på befintlig stam för att dra nytt avloppsrör ovan golvet till diskbänk. Tydligen vanligt i äldre hus. Man pluggar sedan igen det gamla hålet i golvet under diskbänken. Tror inte det är ett så stort projekt som det låter.

Stamdelen i min lägenhet är ny, det måste ha varit någon läcka i min lägenhet någon gång, för de har bytt ut min del av stammen till en ny del som går ner i golvet mot grannen under och är fastsatt längst upp mot taket mot (original)röret från grannen ovanför. Såg allt detta när de renoverade tappvattenledningarna. Det är originalrör i stort sett hela huset som har relinats, men vissa som haft läckor tydligen fått sina delar utbytta.

Spisen står precis bredvid avloppsstammen. Där stod förut ett klasssikt städskåp som jag tog bort. När de bytte tappvattenledningarna gömde de också dessa och stammen bakom en metallstruktur med gips på. En mindre lucka längre upp för inspektion m.m. Nedtill öppet in till stammen.

Tänkte använda den fristående induktionsspis med ugn jag redan har. Den har vanliga vred, vilket jag gillar. Men undrade om det är brukligt att göra så här och om det brukar gå när spis med ugn står i vägen, om spistillverkarna kanske redan har tänkt på det i sin design generellt. Om det inte går med fristående kanske bänkskiva med inbyggd spis och ugn fungerar, om ugnen inte är så djup.

Hur mycket lutning måste ett avloppsrör från diskbanken ha egentligen för att allt ska rinna bort ordentligt? Om det inte behövs mycket fungerar det nog, men måste det börja högt går röret nog fortfarande för högt för att få plats bakom spisen. Tappvattenledningarna går ju längs med golvlisten bakom diskbank och spis, så de får plats.

Hittade lite information om att dra avlopp ovan golvet när originalavloppet går inuti golvet. Tydligen "viktigt att man kontrollerar att man kan få ett jämnt fall på åtminstone 1 cm per meter längs hela den horisontella sträckan som avloppet kommer att förläggas under köket".

https://cyklanderörmokaren.se/koksrenovering/

BirgitS
Spistillverkarna har normalt inte tänkt på att det ska gå att dra avloppsrör bakom spisarna. Även om det finns spisar nu som är indragna baktill så kan man ju inte veta hur det är den dag som spisen behöver bytas ut.

Har man en skåpstomme med häll och inbyggd ugn så går inte ugnen ända ner till golvet utan det finns normalt plats för en låda för plåtar under ugnen och därmed också plats bakom lådan.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Spistillverkarna har normalt inte tänkt på att det ska gå att dra avloppsrör bakom spisarna. Även om det finns spisar nu som är indragna baktill så kan man ju inte veta hur det är den dag som spisen behöver bytas ut.

Har man en skåpstomme med häll och inbyggd ugn så går inte ugnen ända ner till golvet utan det finns normalt plats för en låda för plåtar under ugnen och därmed också plats bakom lådan.
Med andra ord kanske bäst med bänkskiva och inbyggd spis/ugn. Får kolla hur mycket som är brukligt att det finns fritt under ugnarna. Antar att lådan under ingår i stommen och inte i ugnen, så då kan man ju anpassa lådan om den går för långt in.

Funderar på om jag ska flytta diskbänken istället mot hörnet och ställa spisen på andra sidan diskbänken. Flyttade den förut, då jag ville ha mer plats på andra sidan diskbänken. Flyttar jag diskbänken motsvarande så hamnar spisen där en del av diskbänken står. Gillar dock att ha spisen längre ifrån matbord och sittyta, då matos m.m. lätt lägger sig över sittdelen där det finns mer tygdetaljer etc. Men om det inte går med avlopp bakom är detta plan B.

BirgitS
M marp68 skrev:
Med andra ord kanske bäst med bänkskiva och inbyggd spis/ugn. Får kolla hur mycket som är brukligt att det finns fritt under ugnarna. Antar att lådan under ingår i stommen och inte i ugnen, så då kan man ju anpassa lådan om den går för långt in.
Glömde det förut men under lådan finns ju utrymmet för sockeln också och där är det ju tomt.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.