Vi har fått en gammal arbetarbod men den står 10 mil från där vi vill placera den. Jag har nyss köpt en gammal jordbrukstraktor för att skotta snö med, och funderar nu lite om jag skulle kunna dra boden på plats med den. Boden har nog ett anpassat drag till lastbil, en ring som sitter högre än kroken som finns bak på traktorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Tio mil är en ganska lång sträcka och det är mycket som kan gå fel med gamla grejer, både på boden och traktorn.
Du kan kanske använda en bärgningsbil eller liknande för den långa sträckan och sen använder du din traktor för att få den på plats det sista biten.
Du kan kanske använda en bärgningsbil eller liknande för den långa sträckan och sen använder du din traktor för att få den på plats det sista biten.
Nu gissar jag ju bara, men inte osannolikt att det kostar betydligt mer att anlita en bärgningsbil att bogsera boden 10 mil än vad boden är värd.D Donald-Duck skrev:
Jag skulle dela upp det i två delar, dels att ta borden till/från farbar väg och dels att flytta den på väg.
Jag har ingen erfarenhet med detta men jag skulle undersöka om följande var rimligt; för flytt till/från farbar väg tänker jag mig skruvad eller svetsad dragkrok på skopan. Det blir då lätt att koppla på och av och höjden spelar mindre roll. Praktiskt om man ska ha in saker där det är lite utrymme.
För färden på väg skulle jag nog kapa av befintligt drag och montera dit ett lägre så att du kan dra vagnen bakom traktor, bil eller vad du nu har.
Jag har ingen erfarenhet med detta men jag skulle undersöka om följande var rimligt; för flytt till/från farbar väg tänker jag mig skruvad eller svetsad dragkrok på skopan. Det blir då lätt att koppla på och av och höjden spelar mindre roll. Praktiskt om man ska ha in saker där det är lite utrymme.
För färden på väg skulle jag nog kapa av befintligt drag och montera dit ett lägre så att du kan dra vagnen bakom traktor, bil eller vad du nu har.
Jag känner också lite så, men man kan ju fråga om ett pris. Det första jag försökte med var att få en som hade lastväxlarflak på lastbilen att ta den, men det gick inte pga att det då blev mer än 4,5 m högt ekipageL lbgu skrev:
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Är Boden verkligen så hög att den inte går att ta på en lastbil? Flaket på en lastbil är väll ca 120cm över marken då är det ju över 3m kvar att lasta?
Det är ju inte olagligt att köra last som är högre än 4,5m
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Ok där ser man. Trodde inte den var över 3m hög.
Fullt förståeligt.
Kolla upp vad det finns för biltrailers att hyra i närområden så vet du om den går att lasta på den.K Kurtivan skrev:
Man kan väl uppskatta vikten eller googla efter en liknande vagn för att få en ungefärlig vikten.