H
Hej!
Såg i en annan tråd en diskussion om Douglas hammare med hickoryskaft.
Tänkte investera i en sådan, men vad ska man välja för modell? fattar inte riktigt skillnaderna som de specar på sin webbsida?

http://douglastool.stores.yahoo.net/index.html

P
Alla 'framing hammers' har friktionsyta på skallens slagyta för bättre 'grepp' mot spikskallen.
På Douglashammarna ser den ytan ut att bestå av små gropar, medan den är våfflad på t.ex. Vaughan. Även ett litet lätt felslag på en list resulterar i ett vackert rutmönster med en sådan skalle, och inget man vill ha till mera finnishbetonade arbeten.
Sen är det vikten, skaftets längd och klons krökning som skiljer, samt att listningshammaren inte har skåran för spik.

P
HasseHunna skrev:
Tänkte investera i en sådan, men vad ska man välja för modell?
Vad har du för hammare idag, och är du nöjd med dess vikt? Ska du ha en allroundhammare så tycker jag att du ska välja en 18 eller 20oz "smooth face finish hammer".
Tänk på att dom har längre skaft än dom flesta hammare som vi är vana vid här i Svedala, så det kanske är en god idé att även beställa ett kortare reservskaft.

Vad är speciellt med just denna hammare? Ser ju lite häftigare ut

Finns det ingen svensk ÅF för dessa specialhammare, Vaughan har jag sett men inte Douglas och de övriga som listas i en annan tråd, tycker att det borde finnas något företag som importerar lite udda och speciella verktyg.

Jag hade velat ha en Dead ON eller Douglas, men vill inte börja importera då jag är gammelmodigt skeptisk.

P
gadeberg skrev:
Vad är speciellt med just denna hammare? Ser ju lite häftigare ut
Ja, dels är det en ganska vacker hammare, och dels har den en del features som man inte hittar på hammarna i Sverige;

- Längre skaft. Dessutom Hickoryskaft vilket är ovanligt på hammare här hemma.
- 18oz. Såvitt jag vet finns det bara en 18oz:are på Svenska marknaden: Hultafors TH med handsmidd skalle.
- "Side nail-pull"
- "Side-strike surface"
- Spikstart med magnet. Det finns iofs på en del hammare här hemma, men det är ovanligt.
- Spikrak klo. Douglas böjda standardklo är lika krökt som dom hammare som säljs här med "rak" klo.

H
Vad har du för hammare idag, och är du nöjd med dess vikt? Ska du ha en allroundhammare så tycker jag att du ska välja en 18 eller 20oz "smooth face finish hammer".
Tänk på att dom har längre skaft än dom flesta hammare som vi är vana vid här i Svedala, så det kanske är en god idé att även beställa ett kortare reservskaft
Tack för svaren, har idag bland annat en hultafors, tror den heter nåt med "Tors", den är för tung och känns inte så bra balanserad. Får kolla längden på skaften också! Finns det nån i Sverige som säljer?

P
Jag gissar att du har en TS? http://www.hultafors.se/pages/produkter/shop/articles.asp?remember=true&Product=True&TreeID=128#
Såvitt jag vet finns det ingen ÅF här, så det blir nog till att beställa från USA. Antingen från din egen länk, eller Hammersource.com som nämns i den andra tråden.
Om du inte tycker att Douglas extrafuktioner är särskilt viktiga och bara vill ha en grym hammare, så skulle jag rekommendera Vaughans stålmodell med "tubular handle". Den finns att få tag på i Sverige ca en femhundring.

acme har du beställt av hammersource? har du fått reda på hur lång leveransen tar??

P
Nej, jag har inte beställt någon än. Jag inväntar en sambeställning med ett gäng på jobbet.

H
Ja det stämmer nog, det är nog en TS, ska kolla på vaughans också..

fick min douglas idag ( egentligen i fredags men det kom ett postbud som ville ha betalt för tull och vi hade inga pengar hemma så vi fick hämta det på posten) och det tog ca 1 vecka från det att jag beställt hammaren frakten gick på 38.50$ och sen tull 310 :- ... ska testa den imorgon på jobb .. den känns inte som en 20 oz om man jämnför mot en Hultafors Ts xl 20 oz . beställde ett extra 16 " handtag men skulle nog beställt ett 14 istället om man inte gillar 16 " handtaget

har testat den idag och den är verkligen härlig att svinga ... den är så skön att en arbetskollega som snart ska pensioneras vill handla en , men han tyckte handtaget är för långt ( tur att det inte är han som ska använda den )

Fredrik.engdahl skrev:
har testat den idag och den är verkligen härlig att svinga ... den är så skön att en arbetskollega som snart ska pensioneras vill handla en , men han tyckte handtaget är för långt ( tur att det inte är han som ska använda den )
Hej! Hur mycket blev det riktigt till slut? Funderar på att beställa 2 stycken, värdefullt att få höra om erfarenheter om vikt och skaft osv, jämförelser mm.. Tack på förhand

drygt 1100:- för 20 oz finish hamare och 1 st extra 16 " skaft

flera av dom jag jobbar med är väldigt imponerade av douglas hammaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.