Byggahus.se
Hej,

Jag har en dosa i metall där fästena som man ska skruva i skruvarna som fäster uttaget har dåliga spår/gängor. Finns det något bra sätt lösa detta så att det går att fästa eluttaget mha skruvar i alla fall? Jag har hört någon som har sagt att man kan gå upp en dimension i skruvstorlek (tex från M3 till M4). Funkar det? Skapar den större skruven automatiskt nya gängor i dosans skruvfästen som blir bra?

PS. Jag vet att man även kan fästa mha "klorna" på eluttagen, men jag vill hellre fästa eluttaget mha skruvar. DS
 
i hörnen på visa eluttag kan du sätta skruvar .tex på eljos.
där är hål till att dra skruv i värje hörn.
 
Och så finns det dosclips som man använder på tex gamla dosor som saknar ringar jag tror att det är Elko som har och det består av clips med skruvhål i som fäster i dosan och en skruv.
 
Gimner skrev:
i hörnen på visa eluttag kan du sätta skruvar .tex på eljos.
där är hål till att dra skruv i värje hörn.
Jag tittade precis på mina Elko RS uttag, och de har sådana hål. Om man ska använda dem får man iofs borra upp nya hål i väggen där hålen sitter.

elmont skrev:
Och så finns det dosclips som man använder på tex gamla dosor som saknar ringar jag tror att det är Elko som har och det består av clips med skruvhål i som fäster i dosan och en skruv.
Jag antar att det är sådana här dosclips du menar: http://www.elko.se/wsp/elko_sve/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=1426100&template=product&id=010&name=Produkter

Jag får dock inte klar för mig hur man ska fästa clipsen i dosan? Klämmer man bara fast dem över dosans ytterkant? Funkar det om dosan är ingjuten i väggen? Och sitter det fast ordentligt?

---------------

Slutligen undrar jag om det är någon som provat att använda en storlek större skruv i de befintliga skruvhålen (som jag beskrev i mitt ursprungsinlägg)?
 
Om du tar en M4 gängtapp så ska den ha 3,3 mm hål, så det borde passa i ett slitet M3-hål om du tar det försiktigt. Annars går det med plåtskruv i lagom dimension.
 
Man "knackar fast dom över dosans kant, det brukar inte vara nått problem även om dosan är ingjuten men skulle det inte gå brukar jag ta en (dålig) mejsel och knacka bort lite på utsidan.
Det sitter mycket bra, hullingarna på clipsen fäster i dosan.
Se bara till att du sätter dom på rätt plats på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.