Jag håller på och byter ut lite ströställare i mitt hus. Har köpt sådana som man klämmer fast med "hakar" som går mot sidorna i mina metalldosor. Men en del enheter, tex dimmers finns inte alltid med sådan fastsättning. Finns det något smart sätt, adapter eller liknande, som gör att man kan sätta dit sådana saker. Eftersom det saknas en ring med skruvhål att skruva fast dimmern i så blir det lite problem...

Dimmern jag vill ha dit är:

Dimmer ELJO
 
Finns en sorts klammer som man slår fast i kanten på dosan, med skruvhål i. Har inte provat själv ännu.

De finns bla. hos elbutik.se, men det kanske blir lite dyrt med frakten för en så liten beställning.
 
Förstår att det kanske inte är aktuellt i denna situation men kan ändå informera om att Clas Ohlson har sin Cotech dimmer med hakar. Kanske inte den roligaste men det kan ju funka om man inte är så kräsen.
 
Att fästa apparater med klorna måste ses som en nödlösning, dels är det mycket lätt att man klämmer nån ledare mellan klorna och dosan. I bästa fall blir det kortis och i sämsta fall blir dosan och ev rör spänningssatt. Uttag som man fäster med klor sitter mycket dåligt och brukar efter en tid både sitta snett och lossna.
Så gör som proffsen använd dosclips.
 
Håller med elmont om klorna, tycker ofta man sett klämda kablar och apparater som sitter snett/löst! Dosclips är klart den bästa lösning, men på dom flesta strömställare finns det hål i hörnorna som man kan dra skruv i väggen. Om det är skivmaterial eller trävägg. Man kan då skruva 2 st diagonalt när man passat in det rakt. Detta kan va ett bra sätt om dosan sitter lite löst.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.