Hej!
Jag undrar om det är någon som vet om man kan ta bort doseringsfacket på en toppmatad tvättmaskin och köra utan. Eller har det nån mer funktion än att ta med tvättmedel och sköljmedel? Tänkte om det kan bli att tvättmaskinen läcker vatten eller nåt.
Jag undrar om det är någon som vet om man kan ta bort doseringsfacket på en toppmatad tvättmaskin och köra utan. Eller har det nån mer funktion än att ta med tvättmedel och sköljmedel? Tänkte om det kan bli att tvättmaskinen läcker vatten eller nåt.
Allt går med tillräcklig mängd motivation och våld.A Anna-Karin L skrev:
Av formen att döma har det säkert någon mer funktion.A Anna-Karin L skrev:
Det ser onekligen ut som doseringsfacken sitter i samma del av locket som tätar. Så visst kan det läcka om man tar bort det som håller tätt.A Anna-Karin L skrev:
Tack för svar 😊 Då är det nog så, att det behöver sitta där.
Ja, jag har haft bort den när jag gjort rent. Inte långt efter att jag köpt tvättmaskinen så tog den inte med sig allt tvättmedel och sköljmedel i facken, så jag började med att använda flytande tvättmedel i boll direkt i trumman. Sen brukar jag lägga i sköljmedel i bollen o köra en sköljning och centrifug extra. Ska jag ha sköljmedel på allt så tar jag på ingen centrifug, öppnar och lägger i sköljmedel o kör sköljning och centrifug.ClasseClas skrev:
Låter kanske krångligt men det funkar bra
Det samlas alltid vatten i facket för sköljmedel i doseringsfacket som jag jämt får tömma så jag tänkte att jag lika gärna kunde vara utan det. Det kan ju sitta kvar men jag var nyfiken på om det gick att tvätta utan och om det hade nån "tätningsfunktion". Hade hoppats på att någon skulle svara att det gick att köra utan!
Fast jag har nu också också försökt att kolla så att tvättmaskinen tar in vatten på rätt sätt och igår tog jag bort slangen till inloppet och gjorde rent filtret.
Maskinen har stannat och visat "vattenkran" ej på, då har jag tryckt på start igen och den har gått som vanligt men så kan jag inte hålla på tänkte jag igår.
Körde en tom maskin på 95 grader med rengörings tablett i och den stannade inte vid starten, så då var nog felet smuts i filtret.
Kanske att det kan ha blivit bättre vattenflödet så att allt tvättmedel kan följa med i behållaren, ska prova sen när jag kommer hem.
Glömde skriva att det är en Cylinda och tack för att du svarade att facket inte tätarA Anna-Karin L skrev:Ja, jag har haft bort den när jag gjort rent. Inte långt efter att jag köpt tvättmaskinen så tog den inte med sig allt tvättmedel och sköljmedel i facken, så jag började med att använda flytande tvättmedel i boll direkt i trumman. Sen brukar jag lägga i sköljmedel i bollen o köra en sköljning och centrifug extra. Ska jag ha sköljmedel på allt så tar jag på ingen centrifug, öppnar och lägger i sköljmedel o kör sköljning och centrifug.
Låter kanske krångligt men det funkar bra
Det samlas alltid vatten i facket för sköljmedel i doseringsfacket som jag jämt får tömma så jag tänkte att jag lika gärna kunde vara utan det. Det kan ju sitta kvar men jag var nyfiken på om det gick att tvätta utan och om det hade nån "tätningsfunktion". Hade hoppats på att någon skulle svara att det gick att köra utan!
Fast jag har nu också också försökt att kolla så att tvättmaskinen tar in vatten på rätt sätt och igår tog jag bort slangen till inloppet och gjorde rent filtret.
Maskinen har stannat och visat "vattenkran" ej på, då har jag tryckt på start igen och den har gått som vanligt men så kan jag inte hålla på tänkte jag igår.
Körde en tom maskin på 95 grader med rengörings tablett i och den stannade inte vid starten, så då var nog felet smuts i filtret.
Kanske att det kan ha blivit bättre vattenflödet så att allt tvättmedel kan följa med i behållaren, ska prova sen när jag kommer hem.
Cylinda och Whirlpool toppmatade verkar se ganska lika ut.
det
facket har en säkerhetsfunktion så att du inte kan starta utan att innerluckorna är stängda
samt att styra vattenpåfyllnaden så att detb inte sprutar mot lockets tätning och ut ur maskinene
är samma maskinerA Anna-Karin L skrev:
facket har en säkerhetsfunktion så att du inte kan starta utan att innerluckorna är stängda
samt att styra vattenpåfyllnaden så att detb inte sprutar mot lockets tätning och ut ur maskinene
Okej, jag förstår. Då låter jag det sitta där.returen skrev:
Testade om det funkade att använda pulver i facket men det tas inte med. Däremot fylls maskinen med vatten mycket fortare sen jag gjorde rent filtret i utloppsröret.
Har du nån aning om varför tvättmedlet blir kvar?
kalk eller annt i vattenmunstycketA Anna-Karin L skrev:
Klicka här för att svara