Hej!

Vi har haft målare hos oss som tog bort doslocken och tapetserade över dosan. Enligt min morfar kan det då självantända.

Stämmer det? Kan/får man göra så?

Det kan inte självantända men man ska nog ha ett lock på dosan dels blir det enkelt att hitta dosan i framtiden och dels är det ingen som av misstag kan pilla i dosan. Tycker man att ett vitt doslock stör kan man sätta tapet på locket eller måla det i en lämplig kulör.

Mönsterpassad tapet på tycker jag blir bra (om man ar tapet på väggen då).

I min hyreslägenhet tog målaren och spacklade en halvmeter runt doslocken innan han tapetserade. De är verkligen osynliga och omöjliga att hitta igen. Man får knacka och knacka + att det är omöjligt att öppna en dosa utan att en bit av väggen släpper.

Bra tänkt. Eller nåt.

Beror på vad som sitter i dosan, är det en kopplingsdosa där allt är "isolerat", så lär det inte hända något, men är det ett uttag eller en brytare där spänningsförande anslutningsskruvar/resp kontaktbleck är åtkomliga när man tagit av "täcklocket" är det inte så lämpligt att lägga tapetklisterförsett papper mot dessa... (Tror det är det som din morfar tänker på)

http://www.youtube.com/watch?v=6vZ_pedRCFY (Ca 20 sekunder in i filmen) :wow:

Redigerat:
Kan även nämna att det inte är tillåtet att tapetsera över kopplingsdosor.
Straffet brukar vanligtvis ligga på mellan 15-25 år i fängelse, om man blir upptäckt. ;)

//Patrik

F
Eller så kan man tänka på att när ett företag kommer och ska dra lite ny el så kan de ta löjligt mycket arbetstid för att "hitta" doslocken. Vet själv företag som lägger på 30 minuters arbetstid för övertapetserade doslock.

Just a thought...

Gjort är gjort, jag brukar tapetsera över med locket på plats, ta rakbladet och skära runt med tungan rätt i mun, peta till kanterna, färdigt...

Övertapetserade dosor är ett helvete för oss som elektriker. Sedan ska man få kunden att förstå att det kostar pengar när man springer och letar dosor. Ännu roligare är när folk sätter gips eller panel ovanför dosor. I bästa fall ett litet hål med två FK hängande ur, så man iallafall vet att det finns en dosa där. I vissa fall helt igensatt.

En övertapetserad dosa är väl inte så farligt, en inspacklad övertapetserad är ju lite värre väl :P

Så finns det ju varianten med övergipsad dosa med tillhörande magnetisk "holefinder" , dvs dosa som man glömt såga upp när väggen stängdes.

hempularen skrev:
Så finns det ju varianten med övergipsad dosa med tillhörande magnetisk "holefinder" , dvs dosa som man glömt såga upp när väggen stängdes.
Mindre risk om man monterar dosan som den skall (i nivå med utsidan på gipsen...)

Det hjälper inte alla gånger att dosan sitter rätt, dom kan bli övergipsade i alla fall. Dock bruker det vara rätt lätt att hitta dem det är bara att ta hål mitt i "bullen" på plattan.

elmont skrev:
det hjälper inte alla gånger att dosan sitter rätt, dom kan bli övergipsade i alla fall. Dock bruker det vara rätt lätt att hitta dem det är bara att ta hål mitt i "bullen" på plattan.
.. :d :d :d

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.