Har ett Assa dörrhandtag på en av altandörrarna ut till trädgården och som sitter fast med två skruvar. Jag tror barnen har hängt i det, har börjat glappa och nu har det lossnat helt.
Glasdörrens ram är aluminium och som jag förstår det så är det skruvhålet som har med tiden blivit lite större så skruven inte längre får fäste.
Hur kan jag få ordning på hålet? Finns det något bra klet som jag kan kleta in i det gamla skruvhålet och sedan göra ett nytt hål till skruven?
Det är de två små hålen där ena är längst ner och det andra högst upp på bilden nedan.
Glasdörrens ram är aluminium och som jag förstår det så är det skruvhålet som har med tiden blivit lite större så skruven inte längre får fäste.
Hur kan jag få ordning på hålet? Finns det något bra klet som jag kan kleta in i det gamla skruvhålet och sedan göra ett nytt hål till skruven?
Det är de två små hålen där ena är längst ner och det andra högst upp på bilden nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det ser ut att vara ren aluminium och då är det enklast att använda blindnitmutter.
Det finns lite olika sorters blindnitmuttrar med olika skallar och jag brukar använda de som blir plana med profilen så handtaget sitter helt plant på dörren.
Det finns olika sorter där "huvudet" skiljer t.ex plana, försänkta, självförsänkta samt har jag en sort utan skalle som jag inte minns vad de kallas.
De billiga blindnitmuttertänger som säljs är ofta av usel kvalitet och går sönder efter ett fåtal nitar.
Jag har testat flera billiga och returnerat samtliga som defekta efter ett fåtal pressningar av blindnitmuttrar, jag har ifrågasatt hur de kan sälja så undermåliga produkter, det är materialet i tängerna som är för dåligt.
Det finns lite olika sorters blindnitmuttrar med olika skallar och jag brukar använda de som blir plana med profilen så handtaget sitter helt plant på dörren.
Det finns olika sorter där "huvudet" skiljer t.ex plana, försänkta, självförsänkta samt har jag en sort utan skalle som jag inte minns vad de kallas.
De billiga blindnitmuttertänger som säljs är ofta av usel kvalitet och går sönder efter ett fåtal nitar.
Jag har testat flera billiga och returnerat samtliga som defekta efter ett fåtal pressningar av blindnitmuttrar, jag har ifrågasatt hur de kan sälja så undermåliga produkter, det är materialet i tängerna som är för dåligt.
Tack för tipset. Det hade ju faktiskt kunnat funka.1 123abc skrev:Det ser ut att vara ren aluminium och då är det enklast att använda blindnitmutter.
Antar att man inte ska välja nitmutter i aluminium om man vill att gängorna ska hålla?
Är mässing ett bättre val?
Har du rekommendation på något vettigt verktyg? Ser att jula och Biltema har och misstänker att du redan provat dessa med tanke på din beskrivning. Fanns även ett par alternativ på amazon.
Tex https://amzn.eu/d/hWRJwRl
Det går att använda blindnitmutter i aluminium fördelen med blindnitmuttrar är att du kan byta mutter om den blir dålig.S spacemoose skrev:Tack för tipset. Det hade ju faktiskt kunnat funka.
Antar att man inte ska välja nitmutter i aluminium om man vill att gängorna ska hålla?
Är mässing ett bättre val?
Har du rekommendation på något vettigt verktyg? Ser att jula och Biltema har och misstänker att du redan provat dessa med tanke på din beskrivning. Fanns även ett par alternativ på amazon.
Tex [länk]
Du kan köpa från de varuhusen då det är få blindnitmuttrar du behöver pressa och om du efter det inte är nöjd med verktyget så reklamerar du verktyget.
Det verktyget du länkade ska klara M12 blindnitmutter så tången bör klara M5 annars brukar jag kontrollera om de klarar rostfria blindmuttrar då det kräver en bra tång.
Även om dornet (skruven) i munstycket går av med tiden i flera av de riktiga tängerna jag använt så har kvalitetstänger dessa som reservdel och den länkade hade de som reservdel som jag förstår det.
Det enda blindnitmutterverktyg jag har som alltid fungerar är såklart det äldsta men tyvärr har det blivit lite slitet efter många decenniers tjänst.
Var ett tag sedan jag frågade om detta, men nu fick jag äntligen möjlighet att försöka fixa handtaget.1 123abc skrev:Det går att använda blindnitmutter i aluminium fördelen med blindnitmuttrar är att du kan byta mutter om den blir dålig.
Du kan köpa från de varuhusen då det är få blindnitmuttrar du behöver pressa och om du efter det inte är nöjd med verktyget så reklamerar du verktyget.
Det verktyget du länkade ska klara M12 blindnitmutter så tången bör klara M5 annars brukar jag kontrollera om de klarar rostfria blindmuttrar då det kräver en bra tång.
Även om dornet (skruven) i munstycket går av med tiden i flera av de riktiga tängerna jag använt så har kvalitetstänger dessa som reservdel och den länkade hade de som reservdel som jag förstår det.
Det enda blindnitmutterverktyg jag har som alltid fungerar är såklart det äldsta men tyvärr har det blivit lite slitet efter många decenniers tjänst.
Började med att borra upp hålet något med 6mm borr så blindnitsmutter för m4 passar.
När jag sedan pressar fast blindnitmuttern så fastnar den inte.
Första gången jag använder Blindnitmutter men efter att ha googlat runt en hel del så förstår jag det som att de kan ha olika greppvidd och de jag har är för tunna material.
Jag har ca 5 mm djup i materialet som först är plast och sedan metall längst in. Se bild nedan.
Jag hittar dock inga blindnitmuttrar i de vanliga butikerna med den greppvidden.
Hade man kunnat använda sig av någon form av expander istället?
Tacksam för alla förslag.
Logga in
Skapa konto
Om du har svårt att hitta passande blindnit så åk inom närmsta låssmed så bör du kunna köpa några löst.
Såg i en annan tråd att du åkt inom hornbach och de kanske har rätt blindnitmuttrar i sitt självplock/lösvikt där man kan hitta det mesta.
Vad använder du för verktyg när du monterar blindnitarna?
Kontrollera tjockleken igen så det inte är "skägg" i aluminiumet som du även mäter.
Det kan även vara möjligt att försänka en blindnitmutter men det beror på vad man har för verktyg samt kan det ibland krävas brickor när man monterar blindniten men det är inget jag brukar göra.
Jag undrar om det inte går att montera en underläggsbricka 841S upp och ner för att flytta fästhålet i värsta fall men det är inte en lösning jag hade använt.
Exempel på blindnitmutter för de som söker sig till denna tråden.
Aluminuim:
https://www.ejot.se/blindnitmutter-al-forsankt-oppen?sku=4604533
Stål:
https://www.ejot.se/blindnitmutter-st-forsankt-oppen?sku=460443
Rostfritt:
https://www.ejot.se/blindnitmutter-a2-forsankt-oppen?sku=460462
Såg i en annan tråd att du åkt inom hornbach och de kanske har rätt blindnitmuttrar i sitt självplock/lösvikt där man kan hitta det mesta.
Vad använder du för verktyg när du monterar blindnitarna?
Kontrollera tjockleken igen så det inte är "skägg" i aluminiumet som du även mäter.
Det kan även vara möjligt att försänka en blindnitmutter men det beror på vad man har för verktyg samt kan det ibland krävas brickor när man monterar blindniten men det är inget jag brukar göra.
Jag undrar om det inte går att montera en underläggsbricka 841S upp och ner för att flytta fästhålet i värsta fall men det är inte en lösning jag hade använt.
Exempel på blindnitmutter för de som söker sig till denna tråden.
Aluminuim:
https://www.ejot.se/blindnitmutter-al-forsankt-oppen?sku=4604533
Stål:
https://www.ejot.se/blindnitmutter-st-forsankt-oppen?sku=460443
Rostfritt:
https://www.ejot.se/blindnitmutter-a2-forsankt-oppen?sku=460462
Redigerat:
Klicka här för att svara