Handtaget til denna dörren har alltid känts lite löst. Idag hade hylsan på andra sidan åkt ut lite och då var handtaget ännu lösare. Tryckte in den igen och det blev lite bättre.

Men såhär ska det väl inte se ut. Hur spänner man åt den och täcker över med nåt vettigare?

• Trasigt dörrhantagsfäste med synlig hylsa på en vit dörr, visar sprickor och lös montering som behöver åtgärdas och förstärkas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med metallhylsa där handtaget är instabilt, märkt "FX Made in Sweden Patent 1046F".
    Skapa konto
  • Dörrhandtag med ett löst sittande grepp och en hylla; röd larmetikett synlig.
    Skapa konto
  • En vit dörr med en lös hylsa vid handtaget, synlig låskista och en KABA-cylindertillsats. I bakgrunden syns ett rum och en leksak.
    Skapa konto
Använd genomgående skruv.
Det finns en hoppe skruvsats för ändamålet men du får borra upp hålen lite så 5mm skruvarna går fritt genom trä.

Råkar du ha en bild/länk på vad det är jag söker? Det är alltså hylsan i hålet jag vill fästa/täcka (och indirekt handtaget)

Du kan söka på Hoppe skruvsats, BK2201 eller 50134571 butiker brukar kalla dom något av detta.
Hoppe skruvsats bestående av tre långa skruvar och tre hylsor, används ofta i byggprojekt.
Skapa konto

Hoppe skruvsats BK2201, innehåller långa metallskruvar och beslag i förpackning.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Känner mig förvirrad! 🤔
Det som är löst är alltså den snurrande grejen här inne, ska dessa skruvarna hjälpa där?

• Ett närbildsfoto på en trähålighet med en lös, snurrande del inuti, omgiven av slitna kanter och ovanligt placerade skruvar.
    Skapa konto
Jag förstod det som om handtaget satt löst pga av att det spruckit lite.
Det i bild ser ut som en handtagskoppling 833, den ska brista om man tar i hårt på utsidan när det är låst och om den brustit så ska den bytas ut.
Problem kan även uppstå om handtagets fyrkantspinne är kort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.