Hej!
Tvättstuge dörren blåste upp ordentligt så jag tror att gångjärnen fått sig en törn. Det blev en ordentlig kastvind och nu är det svårt att stänga den då den tar emot i överkant på motsatt sida av gångjärnen. Jag är inte så bra på dörrar och gångjärn så jag vet inte riktigt hur jag justerar den? ‍♂️

Bifogar lite bilder också. Märket är polardörren.

Mycket tacksam för tips och råd

• Dörr med ett synligt gångjärn i förgrunden och skador på karmen från en kastvind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstugedörr som tar emot i överkant, närbild på gångjärn och dörrkarm.
    Skapa konto
  • Tvättstugedörr med skadade gångjärn som tar emot, märke Polardörren synligt.
    Skapa konto
P Patlii skrev:
Hej!
Tvättstuge dörren blåste upp ordentligt så jag tror att gångjärnen fått sig en törn. Det blev en ordentlig kastvind och nu är det svårt att stänga den då den tar emot i överkant på motsatt sida av gångjärnen. Jag är inte så bra på dörrar och gångjärn så jag vet inte riktigt hur jag justerar den? ‍♂️

Bifogar lite bilder också. Märket är polardörren.

Mycket tacksam för tips och råd
Det finns ett särskilt verktyg, en gångjärnsböjare (eller gångjärnsriktare). Med en sådan bockar du till gångjärnen så dörren sitter rakt igen.

A andersmc skrev:
Så här ser det ut: [länk]
kanon! Jag tror att en gångjärnsriktare kommer funka! Tack för hjälpen

Gångjärnsriktare finns att köpa lite överallt och är inte speciellt dyrt men det finns olika storlekar så mät dimensionen på gångjärnen så du köper rätt.
Dörren kanske bör utrustas med ett dörrstopp eller något annat som hindrar att det händer igen, du har tur att inte karmen sprack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.