Hej!
Tvättstuge dörren blåste upp ordentligt så jag tror att gångjärnen fått sig en törn. Det blev en ordentlig kastvind och nu är det svårt att stänga den då den tar emot i överkant på motsatt sida av gångjärnen. Jag är inte så bra på dörrar och gångjärn så jag vet inte riktigt hur jag justerar den? ♂️
Bifogar lite bilder också. Märket är polardörren.
Mycket tacksam för tips och råd
Tvättstuge dörren blåste upp ordentligt så jag tror att gångjärnen fått sig en törn. Det blev en ordentlig kastvind och nu är det svårt att stänga den då den tar emot i överkant på motsatt sida av gångjärnen. Jag är inte så bra på dörrar och gångjärn så jag vet inte riktigt hur jag justerar den? ♂️
Det finns ett särskilt verktyg, en gångjärnsböjare (eller gångjärnsriktare). Med en sådan bockar du till gångjärnen så dörren sitter rakt igen.P Patlii skrev:Hej!
Gångjärnsriktare finns att köpa lite överallt och är inte speciellt dyrt men det finns olika storlekar så mät dimensionen på gångjärnen så du köper rätt.
Dörren kanske bör utrustas med ett dörrstopp eller något annat som hindrar att det händer igen, du har tur att inte karmen sprack.
Dörren kanske bör utrustas med ett dörrstopp eller något annat som hindrar att det händer igen, du har tur att inte karmen sprack.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fixar jag dörrbroms, handtag på altandörren
Fönster & Dörrar -
Hur ska vi bygga upp vårt långsmala badrum med snedtak?
Badrum -
Dörren fastnar i överkant (pga sneda dörrfoder)
Fönster & Dörrar -
Sned dörr. Hur gör jag för att få dörren rak med gångjärnsriktaren?Blev bara större glipa.
Fönster & Dörrar -
När duschdörren bankar in i snedväggen
Badrum