Hej kom idag i kontakt med ett delikat problem som jag undrar om någon har en vettig lösning på eller om det redan finns något bra på marknaden.
Problemet är att i mitt nybyggda kök öppnas dörren till kylskåp mot en inbyggd ugn. När öppningsvinklen blir för stor kommer det resultera i en fin buckla på dörren.
Tillägger att jag har två barn som förmodligen inte kommer tänka på detta problem när dom vill ha något gott ur kylen

• Ett pågående köksinstallation med skåp, kylskåp och ugn i mörka toner och vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S Snickarhampus skrev:
Hej kom idag i kontakt med ett delikat problem som jag undrar om någon har en vettig lösning på eller om det redan finns något bra på marknaden.
Problemet är att i mitt nybyggda kök öppnas dörren till kylskåp mot en inbyggd ugn. När öppningsvinklen blir för stor kommer det resultera i en fin buckla på dörren.
Tillägger att jag har två barn som förmodligen inte kommer tänka på detta problem när dom vill ha något gott ur kylen
ska va så sen gamalt

electroluxaren skrev:
ska va så sen gamalt
Att det blir bucklor menar du?

Går det inte att vänsterhänga den dörren?

A
S Snickarhampus skrev:
Att det blir bucklor menar du?
Javisst det är upp till arkitekten av köket att se till att inte lådor och dörrar tar i.

A
K Kane skrev:
Går det inte att vänsterhänga den dörren?
Rent funktionmässigt och ergonomiskt skall den dörren vara vänsterhängd. Men de som inte jobbar i kök förstår inte detta utan utseendet är det enda viktiga.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Så vanligt problem där arkitekterna inte lärt sig något på hela tiden jag varit branschen.
Har du någon träskiva mellan kyl och frys? Om inte kommer du riskera kondens mellan skåpen om kylskåpet står till höger. Kolla i installationsanvisningen så ser du.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Rent funktionmässigt och ergonomiskt skall den dörren vara vänsterhängd. Men de som inte jobbar i kök förstår inte detta utan utseendet är det enda viktiga.
Håller med eftersom arbetsbänken är till höger i bild. Jag har själv både kyl och frys med öppningarna från "bänkhållet".

Det är handtaget på ugnen som det slår i?

Eller är det bara när ugnsluckan står öppen som det smäller?

P Pligg85 skrev:
Det är handtaget på ugnen som det slår i?

Eller är det bara när ugnsluckan står öppen som det smäller?
Handtaget när ugnen är stängd

Är det en arkitekt som ritat köket?
Jag har invändning mot placering av diskmaskinen.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
S Snickarhampus skrev:
Handtaget när ugnen är stängd
såga av den biten på handtaget eller ta bort det helt, för det riktiga alternativet med att flytta isär dessa är ju jobbigare

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Är det en arkitekt som ritat köket?
Jag har invändning mot placering av diskmaskinen.
Av nyfikenhet vad är dina invändningar?

Blir för övrigt helt enkelt att byta hängning på dörren om någon smarting inte har en annan lösning son gör att man inte kan öppna dörren mer än ca 120 grader

S Snickarhampus skrev:
Av nyfikenhet vad är dina invändningar?
Som det ser ut på bilden hamnar den ganska långt från din diskho där den har inkommande vatten och avlopp. Stämmer det? Slangarna på maskinen är vanligen inte så långa så då måste de skarvas. Då hamnar skarven någonstans under köksstommarna/skåpen. Där har du en förhöjd risk för läckage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.