12 081 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Dörr mellan garage och bostad
Hej på er!
Jag har en fråga som jag inte blir klok på. Jag bygger till och nu hamnar garaget på andra sidan dörren, från tvättstugan sett. Garget kommer kanske att hålla 5 grader på vintern och inne i tvättstugan kommer jag sikta på minst 20 grader. Frågan är vilken dörr som krävs för detta. Vissa säger att jag ska ha en 18-graders dörr men när jag läser om dessa står det "För uppvärmda utrymmen på max 18 grader." Vad betyder det?! I båda utrymmena lär det bli högre värme än 18 grader under sommarhalvåret.
Sedan bör dörren antagligen också ha någon sorts brandklassning, för det krävs väl när garaget är intilliggande... eller? Vem vet? Det står tyvärr ingenting i bygglovspapprena om detta, vilket jag hade hoppats på.
Ett alternativ kanske kan vara en bransklassad ytterdörr men det blir så väldigt dyrt så jag funderar på hur mycket kyla en stabil, massiv B30 innerdörr kan tänkas stå emot.
Vad tror ni om detta? Alla idéer och tankar är varmt välkomna!
//Jimbo
Jag har en fråga som jag inte blir klok på. Jag bygger till och nu hamnar garaget på andra sidan dörren, från tvättstugan sett. Garget kommer kanske att hålla 5 grader på vintern och inne i tvättstugan kommer jag sikta på minst 20 grader. Frågan är vilken dörr som krävs för detta. Vissa säger att jag ska ha en 18-graders dörr men när jag läser om dessa står det "För uppvärmda utrymmen på max 18 grader." Vad betyder det?! I båda utrymmena lär det bli högre värme än 18 grader under sommarhalvåret.
Sedan bör dörren antagligen också ha någon sorts brandklassning, för det krävs väl när garaget är intilliggande... eller? Vem vet? Det står tyvärr ingenting i bygglovspapprena om detta, vilket jag hade hoppats på.
Ett alternativ kanske kan vara en bransklassad ytterdörr men det blir så väldigt dyrt så jag funderar på hur mycket kyla en stabil, massiv B30 innerdörr kan tänkas stå emot.
Vad tror ni om detta? Alla idéer och tankar är varmt välkomna!
//Jimbo
"För uppvärmda utrymmen på max 18 grader."
Handlar inte det om att det är en dåligt isolerad dörr bara?
Inte använda den till ytterdörr då den är lite tunn.
För dig bör det passa. Eftersom temperaturskillnaden inte blir så extrem.
En vanlig ytterdörr bör vara brandklassad nog. EI30 alltså(Lägsta?).
Handlar inte det om att det är en dåligt isolerad dörr bara?
Inte använda den till ytterdörr då den är lite tunn.
För dig bör det passa. Eftersom temperaturskillnaden inte blir så extrem.
En vanlig ytterdörr bör vara brandklassad nog. EI30 alltså(Lägsta?).
Jo, det kanske är så de menar men jag tycker att det är konstigt att skriva på det sättet.
Tror du att en vanlig ytterdörr har en tillräcklig brandklassning alltså?
Jag vet faktiskt inte. Jag har Mexitegel på väggen mot huset.
Jag försöker plocka upp denna gamla tråden. Jag håller på och delar av en del av mitt garage för att inreda det som mancave, därinne kan det ibland spelas hög musik, låta från fotbollsmatcher och eventuella kompisar som kommer förbi för en trevlig stund. Jag vill ta upp en dörr direkt dit ut innefrån huset så att man slipper gå runt och genom garaget. Några tips på vad man ska tänka på avseende dörr? Jag vill helst inte sätta upp en vanligt ytterdörr eftersom att det i praktiken blir en innerdörr. Jag kommer ha underhållsvärme på i mancaben på kanske 10-15 grader från ett separat element. Vad tänker ni att man behöver i form av klimatskydd och buller skydd för att inte störa familjen samt undivka onödigt värmeläckage från huset? Har tittat på denna från Swedoor som ska isolera bort 40db av buller vilket inte säger mig så mycket: Innerdörr Swedoor Master EI30/40db 70x210 cm, Vänster- 04750171 (bygghemma.se). Ser fram emot tips!
Klicka här för att svara