Fairlane
K Kanotisten skrev:
Här är det säljarna som är amatörer i min mening.

När vi sålde för ett par år sedan så var det budgivning med fyra budgivare. När det började att sakta in lite i budgivningen så la en av budgivarna dolt bud (ca 3% höjning mot då högsta budet) och ville att vi accepterade och stängde affären.

Vi kände att med tanke på att det fanns minst en spekulant till som var intresserad att ge dom chansen att vara med, och accepterade inte dolt bud utan bad dom att lägga ett öppet bud.

Budgivningen fortsatte och vi fick in ytterligare runt 5% till i värde.

Varken vi eller mäklaren hade gjort något fult genom att acceptera det dolda budet och stänga affären, men jag tror att man som säljare är oklok i att acceptera dolda bud om det finns andra budgivare.
Å andra sidan hade ju TS kamrat redan höjt sitt eget bud med 100' så kanske kände säljarna att denne inte ville bjuda över sig själv en gång till?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Å andra sidan hade ju TS kamrat redan höjt sitt eget bud med 100' så kanske kände säljarna att denne inte ville bjuda över sig själv en gång till?
Fair point
 
C
K Kanotisten skrev:
Vi kände att med tanke på att det fanns minst en spekulant till som var intresserad att ge dom chansen att vara med, och accepterade inte dolt bud utan bad dom att lägga ett öppet bud.
Det finns väl inget som hindrar säljaren från att meddela övriga budgivare att det finns ett dolt bud och att de inte har högsta budet, utan att ens avslöja storleken på det dolda budet om man så vill? Även om det förmodligen är relativt riskfritt att öppet diskutera det dolda budet med övriga budgivare.

I praktiken innebär väl inte ett dolt bud så mycket mer än att det inte publiceras i den offentliga budlistan(?)

Ser ingen anledning att vägra ta emot ett dolt bud som säljare.
 
Jag ser det som fullt normalt att kräva att alla spekulanter följer uppsatt försäljningsupplägg.
 
C cpalm skrev:
Det finns väl inget som hindrar säljaren från att meddela övriga budgivare att det finns ett dolt bud och att de inte har högsta budet, utan att ens avslöja storleken på det dolda budet om man så vill? Även om det förmodligen är relativt riskfritt att öppet diskutera det dolda budet med övriga budgivare.

I praktiken innebär väl inte ett dolt bud så mycket mer än att det inte publiceras i den offentliga budlistan(?)

Ser ingen anledning att vägra ta emot ett dolt bud som säljare.
Genom att meddela att det finns ett dolt bud så här det ju de facto inget dolt bud längre.

Vissa dolda bud har som förbehåll att det inte får meddelas att det finns ett dolt bud. Så var det med vår dolda budgivare.
 
C
K Kanotisten skrev:
Genom att meddela att det finns ett dolt bud så här det ju de facto inget dolt bud längre.
Tja, men så länge man inte meddelar det offentligt så är det ju inget den dolda budgivaren har någon insyn i.

Man kan ju knappast begära att säljaren skall låtsas som att budet inte finns och låta den med högsta öppna budet leva i tron att denne leder budgivningen. I så fall är det synnerligen otaktiskt av säljaren.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.