Byggahus.se
Jag håller på med en liten hallmöbel med bla fyra lådor och letar efter någon typ av skena som är undermonterad, gärna med dämpning. Jag har sett att rockler har någon modell med de kostar lite mycket.

Rockler:
http://www.rockler.com/product.cfm?page=10843&site=ROCKLER

Kör ni med skenor till era möbler? Är det bara att bita ihop och betala, kvalitet kostar?
 
Det finns ju kulskenor som går att bottenmontera http://theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=6010&menuitemid=6010
Jag har hittills bara köpt billigare variant från Jula men de är inte speciellt bra, det blev ganska tungt att dra lådorna in och ut, kanske att dyrare är bättre. Theofils har ju också rullskenor som den från Rockler och de är bra men dyra och så bygger de ju ganska mycket på höjden - det blir inte så mycket lådhöjd kvar.
Enklaste varianten är ju att inte ha beslag alls utan låta trälådan glida fritt på ramen. Funkar ofta jättebra men kan vara tråkigt om lådan är väldigt djup och lastad med tunga saker. Med lite vax eller liknande glider lådorna väldigt lätt. Det blir lite mer äkta känsla också eftersom köpesmöbler nästan aldrig har det så. Det kan vara bra då att glidytorna är av trä hårdare än furu, t ex björk.
Jag gjorde några sneda lådor så som glider mycket lättare än vilken rullskena som helst.
skrivbord-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
De enda beslag jag använt till egna lådor var enklaste typen av sidomonterade rullbeslag från bauhaus, så där kan jag tyvärr inte komma med mycket tips. Blum gör ju generellt väldigt bra beslag, så jag tror definitivt att du skulle bli nöjd med dom iaf, även om jag inte har mycket erfarenhet just av deras lådbeslag.
Det jag egentligen tänkte komma med som ett tips var en länk som jag såg för ett tag sedan i en annan tråd om lådbeslag. Där tipsades om den tyska handlaren http://beschlaege-online.de. De säljer samma beslag som du länkar till hos Rockler för ungefär samma pris. Det jag tänkte var att frakten kanske blir billigare om du håller dig inom europa. Dessutom slipper du ju extra moms då. Jag har dock inte använt mig av dom själv så jag vet egentligen inte hur dom är att göra affärer med.

Sammanfattningsvis har jag egentligen inte så mycket att komma med annat än länk som jag egentligen inte vet mer om. Men nu har jag iaf delat med mig av den :)

Theofils säljer för övrigt också samma blum-beslag som det du länkade till. Vet inte alls hur de ligger till prismässigt.
 
Hej och tack era svar. Ja egentligen ska nog inte lådorna ha några beslag utan det blir mer genuin känsla med trä mot trä. Dock har det kommit önskemål där hemma att ha dem på skenor då de kan rulla tyst och stänger själva osv. Sådana beslag kostar skjortan och lite till så det lutar mot att avstå dem i detta projekt.
 
Vid en snabb titt så tycker jag att de du länkade till i första inlägget ser ut att vara väldigt lika de ikea-skenorna vi har i vårt kök.
 
Titta närmre på BLUM Movento, de är relativt nya i sin konstruktion, finns bara med helutdrag. De du länkade till är BLUM Tandem som finns både som helutdrag och delutdrag. Delutdrag kanske skulle funka för dig och de är också billigare. Jag har använt BLUM Tandem i ett antal möbler där den första tillverkades 1994. Dessa fungerar lika bra nu som då. Konstruktionen har dock detaljutvecklats sedan dess. De minsta lådorna jag använt Tandem på är min egna hallmöbel med lådor som är 180 mm breda och 300 mm djupa. Med tanke på hur mycket tid jag lade på att tillverka min hallmöbel kunde jag inte snåla in på skenorna, allt annat hade blivit kompromiss och gjort min hallmöbel sämre.
 
Hej. Jag är lite kluven. Samtidigt som man lägger mycket tid på möbeln och man då vill ha den extra bekvämligheten med dessa skenor så känns det lite mer gediget med snyggt inpassade lådor i trä mot trä. I länken från pyro så verkar dessa inte helt ointressanta http://beschlaege-online.de/shop/Bl...g--30-kg--NL-250mm-fuer-Kupplung-659-660.html och till ett vettigt pris. Min tyska är lite ringrostig men jag får det till att paketet är komplett och jag behöver inte köpa till något för att få mjuk stängning?
 
Länken är till Tandem med delutdrag och dessa är rejält billigare än helutdrag (12,90 mot 21,90€). Det står vad jag förstår att det ingår kopplingar och det är Blumotion (mjukstängning).
 
Y
rolcar skrev:
Det finns ju kulskenor som går att bottenmontera [länk]
När det står 75% utdrag 35kg belastning.... betyder det att skenorna bara kan drasut 75% eller att den klarar 35kg vid 75% utdrag?

Är det svårt att hitta skenor som klarar 100% alternativt mer än så?
 
75% betyder delutdrag, 100% betyder fullutdrag. På sidan du länkar till finns flera fullutdragsskenor så särskilt svårt att hitta fullutdag är det inte. Varför behöver du mer än 100%? Lösningen brukar vara att sätta ryggen längre fram i lådan dvs göra en 350 mm låda på en 400 mm skena.
 
Y
Hade tänkt mig till mindre låda innanför fronten, över den man drarut. Ungefär som på badrumsmöbler.
Fast kan jag inte draut den nedersta ordentligt så blir det ju inte mycket kvar för den andra hyllan att åkaut.
 
Med reservation för att jag inte har läst hela tråden, men det traditionella sättet att göra glidlister är att göra dom i träslaget Avenbok, varför vet jag inte riktigt, antar att det glider bäst. Smörjs med Stearin även de såklart, men björk funkar såkert utmärkt det med, och betydligt lättare att få tag på.
 
  • Gilla
anga11 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.