17 348 läst ·
69 svar
17k läst
69 svar
Dolda felförsäkring vid öppet avlopp i vägg?
Skärp till dig!J Jonte Karlsson skrev:Du har alltså upptäckt ett fel som var lätt att se genom filmning av rören, och hävdar nu att felet inte är upptäckbart? (dvs en del av definitionen av dolt fel)
Hur mycket tänker du att ett hål i ett avloppsrör som är minst 37 år gammalt skulle påverka fastighetens marknadsvärde? (en annan del av definitionen av dolt fel).
Och du hade alltså inte heller förväntat dig att ett 37+ år gammalt avlopp skulle innehålla fel? (en annan del av definitionen av dolt fel)
Hur länge till tänkte du att gamla gjutjärnsrör som sedan flera år tillbaka uppnått sin tekniska livslängd skulle fortsätta vara underhållsfria och inte behövde ses över som en del av din undersökningsplikt?
Försäkringen är för övrigt säljarens, inte din, och hjälper säljaren i de fall den blir betalningsskyldig för dolt fel. Avlopp brukar dock vanligtvis vara undantaget.
En bra grundregel är att om någon postar ett inlägg och fokuserar 100% på att lägga ansvaret på någon annan och hävdar dolt fel, och 0% fokus på att faktiskt lösa problemet, så är det sannolikt inte ett dolt fel.
Om du trots allt ovanstående är övertygad om att det här är någon annans fel och det är viktigt för dig att inleda en juridisk process för att få någon annnan att betala de hundringar det kostar att åtgärda problemet så kan jag bara önska dig lycka till.
TS ställer en befogad fråga om dolda fel, och du svarar genom att få honom att låta som något åtlöje. Du beskriver saker med häskarteknik samt att du låter allmänt otrevlig.
Jag håller annars med dig "i sak". Dvs. att avloppen är gamla och värde saknas. Om det påverkag husvärdet låter jag döremot vara osagt. Detsamma gäller om det var dolt eller ej. Det gick som sagt att upptäcka med filmning, men om det räknas som ett rimligt medel för att upptäcka felet på, låter jag vara osagt.
Jag är både trevlig och kunnig och bjöd på många sakliga argument.A AG A skrev:Skärp till dig!
TS ställer en befogad fråga om dolda fel, och du svarar genom att få honom att låta som något åtlöje. Du beskriver saker med häskarteknik samt att du låter allmänt otrevlig.
Jag håller annars med dig "i sak". Dvs. att avloppen är gamla och värde saknas. Om det påverkag husvärdet låter jag döremot vara osagt. Detsamma gäller om det var dolt eller ej. Det gick som sagt att upptäcka med filmning, men om det räknas som ett rimligt medel för att upptäcka felet på, låter jag vara osagt.
Åtlöje är snarare att strunta i att läsa på vad som gäller och sedan hävda att någon annan ska betala för ens egna misstag. Efter 30000 trådar om dolda fel som alla har detta som utgångspunkt så blir man lite matt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Det var ju som en reaktion på ditt inlägg där det verkade som att du tyckte att TS skulle ha filmat hela avloppssystemet som en del av jordabalksbesiktningen.J Jonte Karlsson skrev:
Beställ en relining av avloppet! Dom sätter en ”packare” på typ 1 meter så är hålet täckt. Men råttor kan såklart tugga sig igenom också om dom kommer tillbaks…
Det var ju visserligen inte riktigt det som vi diskuterade, du hävdade att man inte behöver några redskap. Jag hävdar att man kan behöva göra det för att uppfylla de grundläggande kraven.BirgitS skrev:
Om vi pratar det här specifika fallet är det uppenbart att man förväntas göra en fördjupad undersökning av de 37+ år gamla rören om man ska se det som att man uppfyllt undersökningsplikten ("Undersökningsplikten utökas om det finns anledning till misstanke om fel"). Här finns det uppenbar anledning att misstänka att fel finns. Vid fördjupad undersökning förväntas man definitivt använda redskap, och använda metoder såsom filmning av rör.
Svaret på din fråga är alltså ja, för att uppfylla kraven ska man definitivt filma rören.
Men, det mer rimliga i såna här fall är dock att förutsätta att rören är slut och är behäftade med alla möjliga fel. Att lägga tid och pengar på att undersöka något som ändå måste göras om kanske inte är högsta prio. Däremot ska man ha med det i beräkningen när man lägger sitt bud. Om man lägger ett bud som förutsätter att 40 år gamla gjutjärnsrör är i toppskick så har man bara sig själv att skylla. Det finns ingen försäkring i världen som hjälper en i sådana situationer.
Du är varken trevlig eller kunnig. Du har ju tydligen inte en aning om vad ett åtlöje är.J Jonte Karlsson skrev:
Isåfall är alla som ställt en fråga på detta forum åtlöjen, eftersom de inte läst på!
Jag, och många andra också sett åtskilliga "fåniga" frågor om dolda fel. Detta var dock inte en "fånig" fråga. Även om både du och jag tyckte att svaret var enkelt.
Jag fick absolut inte heller någon känsla av att TS krävde något av säljare, eller hävdade att han var helt "oskyldig". Jag uppfattade det bara som att TS ställde en vanlig fråga.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vi kan nog överrens om att filma ett avlopp går ett steg längre. Generellt sätt behövs inte filmning. Sen kan det dyka upp misstankar som kräver en djupare undersökning. Men i normalfallet.
Däremot som nämndes att det bara räcker med sina sinnen har jag väldigt svårt att se. Det krävs en elektriker för att du ska anses ha uppfyllt din undersökningsplikt. Men en fuktmätare är nog inte att gå.för långt i kraven. kraven från lagen och till kraven är idag är ganska stor. Om ni inte håller med mig, så får ni ta det med hd.
Att självklart nämna att det inte ska krävas några instrument. är med största sannolikhet inte korrekt.
Är det krypgrund så måste du besiktiga den. att det finns någon lucka då får man helt enkelt göra en. Med andra ord krävs det eventuellt mer än bara en fuktmätare.
Däremot som nämndes att det bara räcker med sina sinnen har jag väldigt svårt att se. Det krävs en elektriker för att du ska anses ha uppfyllt din undersökningsplikt. Men en fuktmätare är nog inte att gå.för långt i kraven. kraven från lagen och till kraven är idag är ganska stor. Om ni inte håller med mig, så får ni ta det med hd.
Att självklart nämna att det inte ska krävas några instrument. är med största sannolikhet inte korrekt.
Är det krypgrund så måste du besiktiga den. att det finns någon lucka då får man helt enkelt göra en. Med andra ord krävs det eventuellt mer än bara en fuktmätare.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vad ts ska gör är att ställa ett skriftligt krav till säljaren. Där man konstaterar vad som är fel.
Det är viktigt att det är skriftligt.
Sen kan man fundera på hur dyrt det är att åtgärda felet. samt återställning av vägg och golv. Här finns det ett avskrivnings krav på golv och väggar.
Jag är emot allt som har med dolda fel att göra. Ska det vara någonting som är värt att driva, så handlar det om måååånga tusenlappar. Det är krav jag ställer på mig själv.
Att som en del brukar hitta på att man kan testa och skrämma. Det är för mig helt otänkbart
Det här låter inte som någon jättekostnad.
Det är viktigt att det är skriftligt.
Sen kan man fundera på hur dyrt det är att åtgärda felet. samt återställning av vägg och golv. Här finns det ett avskrivnings krav på golv och väggar.
Jag är emot allt som har med dolda fel att göra. Ska det vara någonting som är värt att driva, så handlar det om måååånga tusenlappar. Det är krav jag ställer på mig själv.
Att som en del brukar hitta på att man kan testa och skrämma. Det är för mig helt otänkbart
Det här låter inte som någon jättekostnad.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja ts har rätt att ställa frågan om den är löjlig eller inte det bestämmer inte jag.A AG A skrev:Du är varken trevlig eller kunnig. Du har ju tydligen inte en aning om vad ett åtlöje är.
Isåfall är alla som ställt en fråga på detta forum åtlöjen, eftersom de inte läst på!
Jag, och många andra också sett åtskilliga "fåniga" frågor om dolda fel. Detta var dock inte en "fånig" fråga. Även om både du och jag tyckte att svaret var enkelt.
Jag fick absolut inte heller någon känsla av att TS krävde något av säljare, eller hävdade att han var helt "oskyldig". Jag uppfattade det bara som att TS ställde en vanlig fråga.
Dock finns det ingen anledning att hoppa på någon. även om någon kanske är dryg eller otrevlig.
Handen på hjärtat, varken du eller jag ska nog bråka alltför mycket om hur de uppträder.
Klart TS kan ställa frågan här
Men tror som.många andra att det blir svårt att få ett 50+ år gammalt gjutjärnsör skulle innefattas av doldafel.
TS ska lägga tid och pengar på att byta röret, inte slösa resurser på käbbel med säljare/mäklare/försäkringsbolag.
Men tror som.många andra att det blir svårt att få ett 50+ år gammalt gjutjärnsör skulle innefattas av doldafel.
TS ska lägga tid och pengar på att byta röret, inte slösa resurser på käbbel med säljare/mäklare/försäkringsbolag.
Kan man inte proppa det utifrån (antar att det är dit röret går och varifrån råttorna kommer)?M Martin Wemmerdahl skrev:jag är mycket väl medveten om hur gjutjärnsrör fungerar då jag själv jobbar som rörläggare.
Min fråga var egentligen om folk tror jag kan få igenom det genom doldafel försäkringen.
Jag kommer behöva lyfta golv, rivs bjälklag osv för att komma åt det som jag tycker är ett fel då där i mitt huvud bör sitta en propp om man bestämmer sig för att ta bort ett stick.
Det stora missförståndet i samhället och som också poppar upp i tråden är tanken att försäkringar ersätter underhåll. Det verkar som om det är en spridd idé att man har försäkrat sig för att slippa underhållskostnader. Och det vore ju fantastiskt om man kunde komma undan så billigt!