2 331 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dold bänkbelysning, spottar. Hur???
Hej
Håller på med köksrenovering och frun vill ha helt dold kabeldragning till spottarna under väggskåpen.
Hur sjutton fäller man in spottarna i botten på väggskåpen och får fram matningen till dem utan att ha en synlig kabel?!?
Sätter man en täcksida under skåpen så blir det ju ganska lätt, men om man vill sätta dem i botten på själva stommen då?
Funderar på att göra hål rakt genom botten på skåpet, sedan lägga in ett hyllanplan i botten på skåpet där jag fräser ur ett spår för kabeln.
Någon som har tips? Speciell spott?
Tack!
/Johan
Håller på med köksrenovering och frun vill ha helt dold kabeldragning till spottarna under väggskåpen.
Hur sjutton fäller man in spottarna i botten på väggskåpen och får fram matningen till dem utan att ha en synlig kabel?!?
Sätter man en täcksida under skåpen så blir det ju ganska lätt, men om man vill sätta dem i botten på själva stommen då?
Funderar på att göra hål rakt genom botten på skåpet, sedan lägga in ett hyllanplan i botten på skåpet där jag fräser ur ett spår för kabeln.
Någon som har tips? Speciell spott?
Tack!
/Johan
Ja precis. Såg att kvik kök hade en vågrät pelarborr som dom la skivan framför på ett bord/stativ och borrade igenom med. Sen vet jag inte om dom borrar spot hålet igenom eller om det finns tunna spot. Om man borrar egendom så kan man lägga en skiva i botten på skåpet sen.
Vi fräser ur för spoten (13mm) och borrar därefter fram till urfräsningen för spoten med en 10 mm borr.
Om man vill styra borren så kan man använda någon typ av styrning för runda träplugg till att börja med.
Finns väl någon billig jigg för detta CO eller Jula. Vi köper in spottar som är 11 mm höga och kräver ett djup på 13mm,
LED såklart.
Om man vill styra borren så kan man använda någon typ av styrning för runda träplugg till att börja med.
Finns väl någon billig jigg för detta CO eller Jula. Vi köper in spottar som är 11 mm höga och kräver ett djup på 13mm,
LED såklart.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Min snickare och min kökssäljare hade samma förslag:ta en täckskiva som passar snickerierna och fräs ur hål för spotlighten. Blir osynligt framåt + samma kulör som resten av köket. Så kommer jag att göra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden