S
Hej,

Brukar det gå att hitta dokumentation från äldre bygglovsbeslut (gällande min fastighet)? - ej bara ritningarna utan eventuella bedömningar.
Hur får man tag i sådan?

Hälsningar
Sofia

coconut
S sokor skrev:
Hej,

Brukar det gå att hitta dokumentation från äldre bygglovsbeslut (gällande min fastighet)? - ej bara ritningarna utan eventuella bedömningar.
Hur får man tag i sådan?

Hälsningar
Sofia
Du kontaktar din kommun och ser vad det finns för handlingar. Sen kontaktar du kommunarkivet och ser vad som finns där och sist kontaktar du riksarkivet för att se om något hamnat där.

Finns det inga handlingar där blir det nog svårt att hitta något.

• Gilla
sokor
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Du kontaktar din kommun och ser vad det finns för handlingar. Sen kontaktar du kommunarkivet och ser vad som finns där och sist kontaktar du riksarkivet för att se om något hamnat där.

Finns det inga handlingar där blir det nog svårt att hitta något.
Kan det även finnas i regionens arkiv eller Länsstyrelsens? Bygglov gick väl till Länsstyrelsen innan det kommunala planmonopolet infördes, eller har jag missuppfattat? I Värmland så ligger länsstyrelsens gamla arkiv i regionens om jag förstått rätt.

Edit: det var kanske detaljplaner och det innan 1947, bygglov vet jag inte om det sparas i Länsstyrelsens arkiv.

• Gilla
sokor
  • Laddar…
coconut
A Aser skrev:
Kan det även finnas i regionens arkiv eller Länsstyrelsens? Bygglov gick väl till Länsstyrelsen innan det kommunala planmonopolet infördes, eller har jag missuppfattat? I Värmland så ligger länsstyrelsens gamla arkiv i regionens om jag förstått rätt.

Edit: det var kanske detaljplaner och det innan 1947, bygglov vet jag inte om det sparas i Länsstyrelsens arkiv.
Allt är nog möjligt, men kan nog vara värt att undersöka. Om inte annat kanske man hittar en bra arkivarie hos kommunen, som kan tips om andra ställen där dokument kan finnas eller redan ge besked om att vissa dokument inte ens akriverats.

• Gilla
sokor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.