Har en brant slänt på baksidan som fått leva sitt egna liv. Fullt med ogräs och skit. Idag trimmade jag ner skiten. Kan jag täcka över allting som det är med täckduk för att hindra att det växer här?

Tex denna: https://www.byggmax.se/trädgård/trädgårdsskötsel/ogräsdukar/marktäckväv-10m2-p21039

Om jag skulle vilja ha någon låg växt som täcker duken. Vad kan man ha då? Hörde talas om båhon växt som man planter genom att göra hål i duken där den ska vara och sedan breder den ut sig över hela duken. Tips på växt?

Otrimmad slänt med ogräs och växter sett från en trädäckstrappa, potentiell plats för täckduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otrimmad brant slänt med ogräs under trätrall och bredvid trätrappa.
Skapa konto
Brant slänt med nyligen trimmat ogräs under trädäck, trästubbe i förgrunden.
Skapa konto

BirgitS
Det som är viktigt är att det inte kommer igenom något ljus när man håller upp duken mot solen, för man måste se till att det är riktigt mörkt för växterna om de ska dö.

Claes Sörmland
Jag tror du får ta det i två steg. Först döda av det som växer där och sen plantera. Att försöka plantera när det ogräset är så väl etablerat innebär stora svårigheter med att få det nya att växa.

Men det tar tid att döda av befintlig växtlighet. Täck ett par säsonger, t ex resten av denna säsong och större delen av nästa säsong. Och som sagt - ljuset måste avskärmas helt med t ex pressning eller tidningar + täckbark. Eller så handrensar man med spade. Evighetsjobb som måste göra rotbit för rotbit.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G
P permagnuso skrev:
Har en brant slänt på baksidan som fått leva sitt egna liv. Fullt med ogräs och skit. Idag trimmade jag ner skiten. Kan jag täcka över allting som det är med täckduk för att hindra att det växer här?

Tex denna: [länk]

Om jag skulle vilja ha någon låg växt som täcker duken. Vad kan man ha då? Hörde talas om båhon växt som man planter genom att göra hål i duken där den ska vara och sedan breder den ut sig över hela duken. Tips på växt?
Svaret har du här:
https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html

Claes Sörmland
Ska det sprutas så skulle jag alla dagar välja glyfosat före produkten ovan. Det finns en anledning till att glyfosat används i just hushållsprodukter - låg giftighet för djur och lätt biologiskt nedbrytbar.

Ett annat sprutalternativ är ogräsättika (= ättika + diskmedel) med det dödar bara grönmassan det kommer i kontakt med så det krävs upprepade besprutningar för att trötta ut rötterna.

Jag tror jag köper en täckduk och låter den ligga några säsonger.

BirgitS
Det står inte att den tål UV-ljus så det kan tänkas att den förstörs av solljus. Byggmax har även ogräsduk där det står att den är motståndskraftig mot solens UV-strålar.

Jag har täckt för flera plättar där det växer ogräs med presenning. Jag har dock låtit mina pressar ligga i tre år enligt råd från olika håll. Men jag har inte haft någon vidare tidspress i mina projekt så täcket kan till och med få ligga längre om det råkar bli så. Så fort plasten tas bort kommer de första vilda växterna att börja etablera sig.

Överlägset mycket smidigare att bekämpa ogräs med täck än med kemikalier enligt mig, och har man gott om tid verkar det säkrare att dra ogräset för hand.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Men om du har en trimmer, varför då inte ta bort ogräset 2 ggr per år med den.

Jag hade rivit bort det synliga, sen täckt i 1-2 år. Därefter planterat och gjort i ordning. Visst, det är tråkigt i något års tid, men det ser ju inte så kul ut nu heller. Hellre låta det ta lite tid men göra det ordentligt än att hafsa ihop något.

BirgitS
Det blir nog bra det och berätta gärna hur det går.

harry73 harry73 skrev:
Men om du har en trimmer, varför då inte ta bort ogräset 2 ggr per år med den.
Om man trimmar två gånger per år, så kommer de värsta ogräsen att klara sig, men man går miste om mycket blomning då inte ens de hinner gå i blom. Håller man efter oftare får man även bukt med de värsta ogräsen på sikt, men inget annat kan ju växa där heller lite beroende på hur man slår med trimmern. Inget av de alternativen är särskilt estetiskt, själv tycker jag nog det är snyggare att låta ogräset växa.

Täcker man däremot över marken med en tät plast/duk kommer det varken att finnas vatten eller solljus för växterna där, på sikt dör även de mest envisa ogräs och när man lyfter på plasten efter ett par år har man en kal plätt redo att odlas. Jobbet hittills har nästan enbart bestått i att vänta, inte särskilt krävande med andra ord. Så snart plasten/duken tagits bort kommer såklart ogräsen att etablera sig, men med en initial ansträngning i form av att sprida de växter man vill odla på platsen och rycka de man inte vill ha där, så kommer snart de önskvärda växterna etablera sig och ogräsrensandet behöver inte längre ses efter lika ofta.

Ett mycket värdefullt tips är att täcka marken med täckmaterial, bark, trä, gräs eller halm för att hålla ogräset borta och vattningen till ett minimum. Låter man bli att trampa i rabatterna är de flesta ogräs väldigt lätta att dra och låter sig göras närhelst man passerar.

Detta är mina erfarenheter hittills och alla principer kanske inte går att etablera på alla ställen:)

EDIT: Kom på ett tillägg som kan vara värt att nämna i sammanhanget, och det är att växterna på platsen har idag etablerat rotsystem som binder marken och motverkar erosion. Det är en rätt viktig funktion hos växterna som vi inte alltid tänker på. Vet inte om man bör vidta några speciella åtgärder, men det är bra att ha i åtanke när man gör detta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
harry73
Slår man ogräset och tar man bort det, då blir jorden näringsfattigare och växer det mindre och gynnas andra växter. (Typ som min gräsmatta.)

På sikt kanske, men det är mycket jobb innan dess, enligt min uppfattning så är det främst klipphöjden som gynnar gräset, låt en riktigt näringsfattig slänt stå sig hög så ska du se att många ogräs stormtrivs i den fattiga och torra jorden, i många fall bättre än gräset. Slår du den kontinuerligt så gynnas gräset av själva "beskärningen", men många ogräs klarar det utmärkt också, tex kirskål eller kvickrot.

Men jag utgick från att det skulle bli någon form av rabatt i slänten, då är det bra om man vill bevara näringen på platsen och att täcka är mycket mindre jobb än att slå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.