Efter att vår Biltemaröjsåg gått sönder (skaftet sprack alldeles ovanför huvudet så att huvudet lossnade...) så bestämde vi oss för att köpa en lite dyrare, vilket blev en Stig för typ 4000.

Körde tre tankar, och sedan så började den dö efter typ 30 sekunder, och efter några omstarter startade den inte alls.

Körde för att få det garantifixat, men de sade att det inte täcktes av garantin eftersom den körts med blyfri95 (med korrekt oljeinblandning, som det stod i manualen), den skulle köras på akrylatbensin för att garantin ska gälla (vilket inte står eller informeras någonstans).

Vi är, milt sagt förbannade, men tänkte försöka få liv i den. Har köpt en dunk akrylatbensin, men problemet kvarstår.

Några förslag på hur man får liv i den?

Det som är viktigt med små tvåtaktare är inte om de körs på alkylatbensin eller ej, utan att det är rätt oljeinblandning av exakt rätt sorts tvåtaktsolja för ändamålet. Köper man tex Aspen 2T så får man detta på köpet, det är inga skumma utombordsklassade oljor där utan just en JASO FD-klassad olja som man har för små högvarviga luftkylda motorer.

Man kan blanda på egen hand tex av vanlig 95 oktan pumpbensin men då får du själv stå för att välja rätt olja och med rätt inblandning.

Själv kör jag aldrig småmaskiner på annat än alkylatbensin av rätt kvalitet, finns absolut ingen som helst anledning att utsätta sig själv för onödig bensen och annat otyg plus att dessa småmotorer håller sig mycket fräschare längre med minimalt underhåll, och att bensinen håller fint mellan säsonger också utan att bli dålig.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Blir det bensin på tändstiftet när du försöker starta? Tänder den till om du provar med startgas? Dessa småmotorer är byggda för att kunna köras lutande i olika vinklar. Det brukar vara en förgasare som saknar flottör och i stället har ett membran som via vacuumpulser från insuget reglerar bränslemängden. Om detta membran spricker så startar den inte för att den inte får bensin.

Är det alltså en ny såg och de hävdar att den tagit skada av att köras tre tankar på blyfri 95? Jag är skeptisk till att det skulle ge problem så snabbt.

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
TS: vad var det för klassning på 2-taktsoljan du använde och vilken inblandning hade du?

Som sagt, detta är det viktiga för små högvarviga 2-taktare. En motorsåg eller röjsåg kan ligga uppåt 12.000 rpm vid fullgas.

En del av mina småmaskiner stipulerar hårt JASO FD- klass i manualen, ev JASO FC, och förbjuder användning av TC-W3 klassade oljor som är till för vattenkylda utombordsmotorer som har betydligt lägre cylindertemperaturer och varvtal. Har man använt fel olja så gäller inte garantin.

Ingen av mina tiotalet småmaskiner har som krav att det ska användas alkylatbränsle men jag använder som sagt inget annat av en mängd skäl - inte minst eftersom näsan är placerad rätt nära avgasröret på dessa maskiner.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det som är viktigt med små tvåtaktare är inte om de körs på alkylatbensin eller ej, utan att det är rätt oljeinblandning av exakt rätt sorts tvåtaktsolja för ändamålet. Köper man tex Aspen 2T så får man detta på köpet, det är inga skumma utombordsklassade oljor där utan just en JASO FD-klassad olja som man har för små högvarviga luftkylda motorer.
Kommer inte ihåg just nu, men det stod "för gräsklippare, trimmers" eller något liknande på den. Blandade enligt anvisning, med lite mer olja (hellre lite för mycket än lite för lite...).

A Avemo skrev:
Blir det bensin på tändstiftet när du försöker starta? Tänder den till om du provar med startgas? Dessa småmotorer är byggda för att kunna köras lutande i olika vinklar. Det brukar vara en förgasare som saknar flottör och i stället har ett membran som via vacuumpulser från insuget reglerar bränslemängden. Om detta membran spricker så startar den inte för att den inte får bensin.
Den startar, men efter en stund (10-20 sekunder) så kan den inte varva upp utan att den storknar och dör, och efter kanske 30-60 sekunder så självdör den. Lite som när man glömmer att öppna urluftningsvredet på tanken på en utombordare.

A Avemo skrev:
Är det alltså en ny såg och de hävdar att den tagit skada av att köras tre tankar på blyfri 95? Jag är skeptisk till att det skulle ge problem så snabbt.
Sprillandes ny, och, ja, jag är också mycket skeptisk till det, därav min irritation.

H Harald Blåtumme skrev:
inte minst eftersom näsan är placerad rätt nära avgasröret på dessa maskiner.
Du borde kanske fundera på hur du håller maskinen, Pinoccio... ;)

Ta tillbaka den till handlaren med manualen också och visa den. För det är väl en Stihl du köpt?
Gärna med oljan du använde också.

Stihls manual:
Text om bensin och motorolja för motorer, blandningsförhållanden och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell för blandningsförhållanden, STIHL tvåtaktsolja 1:50, liter och ml, instruktioner för bränsleblandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ta tillbaka den till handlaren med manualen också och visa den. För det är väl en Stihl du köpt?
Stämmer, det är Stihl. Skrev Stiga tidigare, men det var en brainfart.

Handlaren var helt överens med oss om vad som stod i manualen, men vägrade ändå att ge garanti.

T Troberg skrev:
Stämmer, det är Stihl. Skrev Stiga tidigare, men det var en brainfart.

Handlaren var helt överens med oss om vad som stod i manualen, men vägrade ändå att ge garanti.
Då är handlaren en rövhatt. Allmänna reklamationsnämnden? Eller ta kontakt med generalagenten för Stihl direkt?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Då är handlaren en rövhatt. Allmänna reklamationsnämnden? Eller ta kontakt med generalagenten för Stihl direkt?
Kanhända.

Min fråga är dock mer "Vad har gått fel i sågen, eftersom den går, och sen stannar?" och "Vad kan jag göra för att fixa det?". Just nu har jag så fullt upp att jag hellre lagar än surfar byråkrati.

B
Den får för lite soppa låter det som. Kolla filter i tanken, du kanske hade skräp i dunken som du blandade i.
Hjälper inte det så plocka isär förgasaren och gör rent.

Hade exakt samma symptom som du beskriver fast det var på båtmotorn, efter att ha disikerat förgasarna och gjort rent så funkar den igen.

Låter inte riktigt som stopp, i och med att den går en stund så länge man inte varvar den, och den sen gradvis dör. Låter mer som om det inte kommer in luft i tanken, så att den mer och mer suger mot ett undertryck. Kan iofs också vara ett stopp och att den går tills det som finns i förgasaren är slut.

Tror jag börjar med att köra med tanklocket löst, bara för att det är ett enkelt test. Funkar inte det så får jag börja rengöra. Hade tur med en gräsklippare som gunkat igen genom att plocka ur tändstiftet, hälla en blandning av bensin och mycket injection cleaner, och sedan bara dra runt den med borrmaskin ett tag. Kan vara värt ett försök.

Den största oron är ju att den nyper, men här låter det som den stannar innan den ens blivit varm.

Får du någon effekt av att använda eller inte använda choken? Svårt att avgöra om den gå magert eller helt enkelt för fett i det jag läst.

Jag skulle också leta efter ett bänslefilter att byta.

Cheesen
T Troberg skrev:
Låter inte riktigt som stopp, i och med att den går en stund så länge man inte varvar den, och den sen gradvis dör. Låter mer som om det inte kommer in luft i tanken, så att den mer och mer suger mot ett undertryck. Kan iofs också vara ett stopp och att den går tills det som finns i förgasaren är slut.

Tror jag börjar med att köra med tanklocket löst, bara för att det är ett enkelt test. Funkar inte det så får jag börja rengöra. Hade tur med en gräsklippare som gunkat igen genom att plocka ur tändstiftet, hälla en blandning av bensin och mycket injection cleaner, och sedan bara dra runt den med borrmaskin ett tag. Kan vara värt ett försök.
Men om du kört med mackbensin så har du antagligen satt igen nålen i förgasaren. Behövs ingen stor kristall för att det ska ske.

Hur kan en nål sättas igen? Och finns det en en nål i den förgasaren?

• Arg
  • Gilla
Arne 1808 och 1 till
  • Laddar…
jag hade precis likadant på min husqvarna röj såg. Gick att starta och dog direkt när jag gasade på. Det visade sig att jag hade en spricka i "purge" blåsan så den drog tjuvluft där. Nu var ju dock min såg ett par år gammal när detta hände. Men kan ju vara värt att kolla om den kan dra tjuvluft någonstans. Som jag förstod det så när den drog tjuvluft så fick den för mkt soppa och blev sur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.