Maria T Maria T skrev:
Då har du bättre ögon än jag, eller möjlighet att zooma in bättre. Vi får väl se vad @FreQa säger - var det en larv eller en snigel?
En snigel med ögon på skaft kryper över en sten i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var en snigel med ögonen på skaft 😃

• Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Någon som kan gissa vem som gör jättehål i marken och i komposten. Vi bor på landet. Möss har vi men dessa är större. 6-7 cm breda gångar.
Den har ätit eller dragit iväg med nästan allt vi slänger i komposten så nu får vi ingen kompost längre...
Bild av jord med mindre hål och kompostrester. Hålen är cirka 6-7 cm breda och grävda av ett djur som tar mat från komposten på en lantlig plats.
Skapa konto

Maria T
FreQa FreQa skrev:
[bild]
Det var en snigel med ögonen på skaft 😃
Määäh, syntes inte på förra att det var en snigel. 1 - 0 @Intet - @Maria T

• Haha
Intet
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Någon som kan gissa vem som gör jättehål i marken och i komposten. Vi bor på landet. Möss har vi men dessa är större. 6-7 cm breda gångar.
Den har ätit eller dragit iväg med nästan allt vi slänger i komposten så nu får vi ingen kompost längre...
[bild]
Uppdaterar frågan då odjuret gräver gångar under hönshuset och snart är hela komposten helt underminerad.
Är det sork?
Har någon tips hur man tar de för råttfällor undviker de? Jag har sorkfälla men den har inte gjort sitt jobb.

B Bombus pratorum skrev:
Hönshus säger du? Då har du råttor. Inte helt enkelt att ta dom i fälla. För tips läs [länk]
Fanta också. Inte haft råttor på gården under alla 13 åren vi bott här förut. Man borde liksom inte missa de med tanke på hur mycket stök de gör.
Beta med mat och ta fram luftgeväret?

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Vårens första.
Brun padda på grusigt underlag som påminner om en svensk skruvtillverkare enligt inlägg.
Skapa konto

Dessa får mig alltid att tänka på en svensk skruvtillverkare (maskinelementsnördshumor).

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Jag minns inte när jag senast såg en igelkott varken i naturen eller i trädgården. Jag vet ju att den är rödlistad och att trafiken skördar många igelkottar. Men det finns fler faror för den omtyckta kotten;

"När forskare ville undersöka vilka miljöföroreningar som finns i städer samlade de in döda igelkottar. Det visade sig att igelkottarna bland annat innehöll höga halter av bly och flera giftiga ämnen.

Studien gjordes av forskare vid Lunds universitet för att ta reda på vilka risker både djur och människor utsätts för i stadsmiljön

– Sådan kunskap är mycket svår att få tillgång till, men från igelkottarna har vi fått en unik inblick i vad för slags urbana miljöföroreningar vi har direkt omkring oss, säger Maria Hansson, ekotoxikolog vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande."

Sorglig läsning;

https://www.forskning.se/2025/03/31/miljofororeningar-tungmetaller-igelkottar/

• Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Vad är det som låter?

En grävlingsunge som försöker komma in under grannens sommarstuga.

• Gilla
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Hur gick det?

K
Svart katt ligger sovande på en färgglad randig filt på en stol.
Skapa konto

När jag spelade upp den första filmen vaknade Hampus till och lyfte på huvudet undrandes vad det var för ljud! Men ingen reaktion på film nr 2.. kanske för att det lät lite som höns, som vi har? 🤔

Jonas Persson
Intet Intet skrev:
Hur gick det?
När vi gick dit en timme senare var den borta. Det finns ett annat hål in under huset.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jonas Persson
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
När jag spelade upp den första filmen vaknade Hampus till och lyfte på huvudet undrandes vad det var för ljud! Men ingen reaktion på film nr 2.. kanske för att det lät lite som höns, som vi har? 🤔
Håller med, tjattrandet låter precis som höns.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
4774
Nyckelpiga klättrar på ett grässtrå i frodig grönska.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
[bild]
Hade denna skalbagge varit helt svart och påträffats i någons hus, skulle vi läst: -"Hjälp, jag har fått skadedjur i huset. Hur kan jag döda dessa äckliga spindlar? Obs. Jag har småbarn i huset!!!

Märkligt att lite rödfärg kan göra sådan skillnad?😀

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.