En grön orm av okänd art trivs med den gröna trädgårdsslangen.
Grön orm bredvid en kran och liknande en grön trädgårdsslang på småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Karlia och 6 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Fyfaaan! :worried: jag hade packat och flyttat omg...:seenoevil:
Det år på samma sätt som jag känner för hundar.

• Gilla
1
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
[bild]
Den ser ju ut för att ha snokens karakteristiska ljusa fläckar på huvudet, så min gissning är att slangens gröna färg speglar sig i snokens svarta skinn.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Häromdagen såg jag för första gången i livet en bålgeting. Alltid trott folk överdrivit men oj vad stor den var. Idag såg jag att den/dom bor i mitt tak till uterummet. Populärt ställe det där uterummet, hyresgäster är än så länge där bin, getingar, bålgetingar och kanske humlor.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
[bild]
Kärleksmys? ;):p

Jonas Persson
topsiekret topsiekret skrev:
Häromdagen såg jag för första gången i livet en bålgeting. Alltid trott folk överdrivit men oj vad stor den var. Idag såg jag att den/dom bor i mitt tak till uterummet. Populärt ställe det där uterummet, hyresgäster är än så länge där bin, getingar, bålgetingar och kanske humlor.
Bålgetingar som är så vackra, de skimrar i brons - och flyger som om de är fulla. Verkar svårt att manövrera den stora kroppen. Vi ser dem nästan varje dag

Det inte många vet är att de skiljer sig från övriga getingar, de äter getingar och är rejält ointresserade av vår mat. Ett bålgetingbo konsumerar många getingar, än fler blir det då de bara äter mellankroppen. En bekant passerade en plats där det fanns ett bo, man såg det på alla styckade getingkadaver som låg på marken.

De är även nattaktiva och flyger mot lampor.

Tyvärr verkar de även gilla skorstenar. Häromdagen surrade det svagt när jag låg på soffan i vardagsrummet. Ut genom spjället kom denna stackare. Den hade letat sig genom kakelugnens alla sotiga vindlingar. Vet inte hur det gick för den:(

• En bålgeting täckt av sot som vilar på en vit trävägg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bålgetingar som är så vackra, de skimrar i brons - och flyger som om de är fulla. Verkar svårt att manövrera den stora kroppen. Vi ser dem nästan varje dag

Det inte många vet är att de skiljer sig från övriga getingar, de äter getingar och är rejält ointresserade av vår mat. Ett bålgetingbo konsumerar många getingar, än fler blir det då de bara äter mellankroppen. En bekant passerade en plats där det fanns ett bo, man såg det på alla styckade getingkadaver som låg på marken.

De är även nattaktiva och flyger mot lampor.

Tyvärr verkar de även gilla skorstenar. Häromdagen surrade det svagt när jag låg på soffan i vardagsrummet. Ut genom spjället kom denna stackare. Den hade letat sig genom kakelugnens alla sotiga vindlingar. Vet inte hur det gick för den:(
Oj så vacker den var, trodde du hade hittat den mumifierad! Jag låter dom alla få bo kvar och hoppas dom bidrar till kretsloppet. :)

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Oj så vacker den var, trodde du hade hittat den mumifierad! Jag låter dom alla få bo kvar och hoppas dom bidrar till kretsloppet. :)
Självklart, och allt som på naturlig väg håller borta getingar från matbordet tas tacksamt emot.

Varje gång vi hör mullret hoppas vi att det är en bålgeting och blir lite besvikna om det "bara" är en humla.

Bifogar en film från kvällen den 11 maj. De surrar fint:) Notera även skramlet i plåtlampan...

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Snygga bilder! Du har mer än en mobilkamera verkar det som
Tack ! Jag har en systemkamera Nikon D 750 och bilderna är tagna med ett makro objektiv AF-S Micro Nikkor 105 mm.
Men jag är inte riktigt nöjd, vill ha mer detaljerade bilder, varje hårstrå på insekterna skall synas ;) men jag är oteknisk som sjutton så det kan mycket väl vara jag som inte räcker till.

Det är inte skrivmaskinen som skapar en författare :D

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Riktigt trevligt med någon som uppskattar bålgetingar (y) de är fredliga varelser men som alla andra, inklusive oss människor så försvarar de sin bostad.

De har varit rödlistade men har nu lyckats återetablera sig i landet vilket är glädjande, jag ser och hör dem numera dagligen. Deras långsamma flygande med brummande ljud är svårt att ta miste på. De är nyttodjur men deras storlek och ljud har gjort att människor är rädda för dem och förgiftar eller slår ihjäl dom.

Jag fick en gång för några år sedan en bålgeting i munnen, jag glömde täcka för öppningen på läskburken och där hade en bålgeting krupit in. Jag spottade ut den - utan att bli biten vilket aldrig skulle lyckas med en vanlig geting.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Dom är imponerande. Senaste två åren har jag haft en inne på våren. Som jag släppt ut förstås. Tror de tar sig in genom skorstenen. Senast var för ett par veckor sen. Samma dag räddade jag en humledrottning i snickeriet. Hon blev nog instängd där dagen innan och var på väg till de sälla jaktmarkerna. Blandade honung i vatten och gav henne. Tog bara tio minuter så var hon på vingarna igen och flög ut. Bon voyage.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Maria T Maria T skrev:
Tror detta är en Japansk skalbagge - nån annan som sett såna gynnare?
[bild] [bild] [bild]
Nu har jag fått svar från den flitige biologen Didrik - detta är inte en Japansk skalbagge utan en vanlig Trädgårdsborre :rofl: men tydligen kan den här lille skiten och hans kompisar göra stor skada på gräsmattor fast det har jag ju knappt någon ändå, mer av mossmatta/vild äng.

http://www.entomologi.se/hexapoda/coleoptera/traedgaardsborre.html

Maria T
Dagens djur I trädgården - en vacker fjäril jag inte tidigare sett, troligen Prickig tigerspinnare , en äggsamling där några redan kravlar, är det nyckelpigor eller annan skalbagge? Jag flyttade bladet långt från mina växter, till skugga, eftersom jag inte vet om det är bra eller inte.
Sen skulle jag fota några fina bin som trängdes i mina vallmo, men de var lite för närgångna :D
Vit och prickig fjäril, troligen Prickig tigerspinnare, på en grön yta.
Skapa konto
Äggsamling och nykläckta skalbaggar, troligen nyckelpigor, på ett grönt blad.
Skapa konto
Visa bilaga 524893

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Det tråkiga först...
Vi har apelspinnare och bladlöss i vårt nyplanterade Folke så jag har spolat och pillat insekter!
Nyplanterade trädgrenar med angrepp av apelspinnare och bladlöss som syns på lövverket.
Skapa konto

Ännu tråkigare är att familjen sädesärla nu är helt barnlösa!
OBS. Känsliga tittare varnas för sista bilden.

De två första blev utputade eller något liknande. Den sista hittade jag idag kvävd eller förgiftad av en larv. Naturens konstiga nyck. Jag drog ut för att kolla vad det var.
Död sädesärla ligger på marken bredvid en brun larv på mossbeklädd sten.
Skapa konto

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Det glada är att gården sjuder av liv, inte då mycket fåglar men mycket insekter.
Familjen padda (lever paddor i flock?) kommer förbi verandan varje kväll ca kl halv elva. 2 stora och 1 liten smyger förbi. Inte speciellt rädda men de litar väl på sitt kamouflage och att ingen vill tugga på dem!
En padda bland stenar och gröna slangar på en gårdsplan.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.