Maria T
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Den lille gynnaren på bilden hamnade av någon anledning på min frukosttallrik i morse. Nu var jag nöjd med intaget av Gustafskorven på en av smörgåsarna så denna slapp ingå i födointaget.

Har aldrig sett en så liten larv av dessa sort tidigare. Cirka 4 mm lång, 2 mm korta strån från kroppen och en ljusare tand på ryggen.

[bild]
Den där är ju verkligen intressant (säger moderator i gruppen Vilken insekt på FB).

Äntligen har tornseglarholkarna monterats. Jag fick ingen hjälp med montering på fasaden så detta blev en nödlösning. Nästa helg ska vi såga ner slyet mot kohagen så att inflygningssträckan blir bättre. Holkarna sitter mot norr - jag hoppas fåglarna accepterar detta (södersättning skulle bli för varmt).

Vad jag förstått lär det ta ett par år innan fåglarna besiktigat och flyttar in i holkarna.
20260516_193515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Klabbarparn och 10 till
  • Laddar…
Skogsödla tror jag. Snabba små saker, oftast lyckas jag inte ta någon bild. PSX_20260519_180608.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 11 till
  • Laddar…
En annan ödla i en annan trädgård för några månader sedan.

IMG_0902.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Tur att jag inte har någon ytterdörr! Inte min katt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonas Persson
Såg den första i helgen, men nu på morgonen hördes ett dovt brummande från köksfönstret när jag åt frukost...

Släppte ut bålgetingen 🙂 20260520_084357.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
De är så underbara. Känns som ett mindre flygplan eller åtminstone en fågel när man får in dom. Får nästan aldrig in getingar, bin eller humlor men dessa lugna jättar får jag in nästan varje år. Men som du säger är det bara att släppa ut henne så får hon ut och äta andra insekter och bygga sig en familj.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmmm
[bild]
20260520_181219.jpg
Skapa konto

Nu så! 😀 👍

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Nu så!
Hmmm

Screenshot_2026-05-21_14-49-33.png
Skapa konto

Screenshot_2026-05-21_14-49-57.png
Skapa konto

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Hmmm

[bild]

[bild]
Haha! Det finns TVÅ kontakter i hönshuset..en f.d vävstuga har det varit 😀

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K
Idag har jag hört göken, ifrån söder...

• Ledsen
Harmagedon
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
De är så underbara. Känns som ett mindre flygplan eller åtminstone en fågel när man får in dom. Får nästan aldrig in getingar, bin eller humlor men dessa lugna jättar får jag in nästan varje år. Men som du säger är det bara att släppa ut henne så får hon ut och äta andra insekter och bygga sig en familj.
Bålgetingars favoritföda är bin. Jag fick se en bålgeting fånga ett bi utanför grannens bikupa förra året.

• Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Det var inte bra...
Jag hörde göken från väster när jag var ute med vakthunden i förmiddags, och det är bättre. Bäst, rent av, om en ska tro de gamla rimmen 🤓.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Jag hör alltid göken från öster för där är skogen sett ifrån min tomt. Jag minns inte hela ramsan men är det inte öster gök är tröster gök?

K
H Harmagedon skrev:
Jag hör alltid göken från öster för där är skogen sett ifrån min tomt. Jag minns inte hela ramsan men är det inte öster gök är tröster gök?
Ja, öster är tröstegök, söder är dödergök. Sen fick jag googla på de andra 😀 Väster är bästergök och norr är sorgegök

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.