Svartvit bild av specifikationsmärkning på en Grundfos-pump som visar modell, kapacitet och ursprung.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdragen brunnpump med PEM-slang och elkabel, förbereda för trädgårdsbevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har en borrad brunn, ca 30 m djup. Tyvärr grävdes El anslutning av för 10 år sedan vid dränering och hydrofor mm skänktes bort. Men nu vill vi koppla in den igen för trädgårdsbevattning då borrhålet är mitt i vår nybyggda vinterträdgård. Idag drog vi upp 30 m pemslang / elkabel och pump. Vi har tyvärr ingen info om årtal eller ngt annat än att den funkade för 10 år sedan för trädgårdsbevattning.
Vad behövs?
1, testa pump (elektriker)
2, dra 3 fas + montera strömbrytare (elektriker) OBS Ny bild - är det 1 fas pump?
3, köpa mindre hydropress / hydrofor för placering i vinterträdgården och ansluta (VVS)
4, koppla till trädgårdskran i vinterträdgården (VVS)

Är detta vad som krävs för Trädgårdsvatten från den gamla brunnen? Eller har jag missat ngt viktigt?

(Vi har kommunalt vatten i huset)

Redigerat:
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Tryckströmbrytare om du tänker ansluta en hydropress/hydrofor, så att inte pumpen behöver gå onödigt mycket.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tryckströmbrytare om du tänker ansluta en hydropress/hydrofor, så att inte pumpen behöver gå onödigt mycket.
ok tack

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Märkskylten på pumpen ger följande information: [länk]

Det ska även finnas en märkskylt på motordelen av pumpen som anger den elektriska datan men jag skulle tro att det är en 1-fas motor i den.

Annars är det som @HasseTeknik skriver, en tryckströmbrytare, hydropress och en manometer för att se trycket är vad som behövs.
Tusen tack för klargörandet av vad som behövs. P1 0604 är tydligen tillverkn år och vecka , alltså 2006 vecka 4 och det är en en fas pump, vilket förenklar el-dragningen

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.