Hej,

Efter att min kinesiska klippare körde över sin laddstation för 35:e gången var tålamodet slut.

Jag har byggt en egen klippare (Liam) som har bättre framkomlighet och är kompaktare.
Den är fullt programmerbar.

Denna bild visar den gamla klipparen till vänster och Liam till höger

Här finns även en liten film:
http://www.youtube.com/watch?v=c3z-DbSVZ_M&feature=youtube_gdata_player

Nästa steg är nu:
1. Lägga in ultraljudssensorer
2. Få den att gå hem till laddstation
3. Bygga laddstation
4. Skaffa tystare motorer
5. Byta ut träkarossen mot en i vattenskuren aluminium

• ImageUploadedByByggahus.se1343460843.982533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrLongstocking och 6 till
  • Laddar…
Fasiken vilket roligt projekt.
Den tiden skulle jag också vilja ha. Posta gärna resultat efterhand.

Tack för uppmuntrande kommentar! Det har tagit mig en vecka ungefär att bygga den. Mycket kortare än man kan tro och nu finns ju ritningar och program ifall någon är intresserad.

Jag uppskattar att en klippare skulle kosta ca 2000 kronor plus egen tid. Tänkte posta en lista på delarna och var jag köpt dem.

Nu har jag monterat in ultraljudssensorerna. Dom skickar ut en ljudpuls och väntar sedan på ekot.
Beroende på hur lång tid det tar så kan man räkna ut avståndet till närmaste hinder.

Jag har två på framsidan eftersom spridningsvinkeln är begränsad för att dom inte skall läsa av marken hela tiden.

Detta ger mig totalt tre sensortyper. Ultraljud, spolar (för att läsa avgränsningstråden) och strömmen i hjulmotorerna (för att ha koll på hur trögt de går)

Har även monterat på laddningspiggar (ej med på bilden). Dessa kommer att gå i kontakt med laddstationen framöver.

Jag har provkört lite mer, men nu rasade växellådan på den ena motorn. Detta trots att jag hållit belastningen till en bråkdel av specifikationen, så jag tror man missat härdningen i dreven. Tidigare rasade lådan på den andra motorn, när den satt i kinaklipparen.

Nu skall jag beställa riktiga grejer från Conrad och så blir det uppgradering lite tidigare än planerat.

• ImageUploadedByByggahus.se1343572676.953160.jpg
Intressant projekt och funderar på samma gång vad som hände med detta bygge som såldes en del 2003 enligt deras hemsida?

RoboCut

slacker skrev:
Intressant projekt och funderar på samma gång vad som hände med detta bygge som såldes en del 2003 enligt deras hemsida?

RoboCut
Ja, det var verkligen en fin liten klippare! Inget verkar ha hänt sedan dess, men firman finns ju kvar.

JonasForssell skrev:
Jag har byggt en egen klippare (Liam) som har bättre framkomlighet och är kompaktare.
Den är fullt programmerbar.
Var beställer jag?

(Jag skulle gärna ha en som jag kan programmera att "rymma" hem till grannen och skriva text i gräsmattan...)

• Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Även de har säkert fått problem med HQ och deras patent. Verkar inte vara någon verksamhet på gång.
Ideen är mycker bra.Den skulle ju kunna användas utan slinga.

peternicklas skrev:
Även de har säkert fått problem med HQ och deras patent. Verkar inte vara någon verksamhet på gång.
Ideen är mycker bra.Den skulle ju kunna användas utan slinga.
Vet du vad HQ har patenterat som kan vara känsligt?
Gäller detta även om man bygger grejerna själv?

peternicklas
JonasForssell skrev:
Vet du vad HQ har patenterat som kan vara känsligt?
Gäller detta även om man bygger grejerna själv?
HQ har inte sagt något ännu men detta med att följa slingan verkar troligt.
Om du bygger själv så är det för eget bruk, borde inte vara något problem men är osäker.

Patent gäller enbart kommersiell verksamhet om jag minns rätt.

I övrigt så tycker jag att det här verkar vara ett helcoolt projekt. Är det en cylinderklippare?

Borde det inte gå att bygga en internetuppkopplad robotgräsklippare som använder nätverks-RTK? Då har man ju normalt en precision på 15 mm och borde kunna använda klipparen helt utan begränsningsslingor bara man kommer på ett smart sätt att programmera vilka områden den ska klippa.

I övrigt är det ju en massa funktioner man skulle vilja ha på en robotgräsklippare som inte finns idag. Vaktrobot mot inkräktare, jaga bort oönskade katter, bevattning, gödsling, kratta löv, döda mördarsniglar etc.

Berätta gärna mer om nätverks RTK. Det låter spännande!

pelpet skrev:
I övrigt så tycker jag att det här verkar vara ett helcoolt projekt. Är det en cylinderklippare?

Borde det inte gå att bygga en internetuppkopplad robotgräsklippare som använder nätverks-RTK? Då har man ju normalt en precision på 15 mm och borde kunna använda klipparen helt utan begränsningsslingor bara man kommer på ett smart sätt att programmera vilka områden den ska klippa.

I övrigt är det ju en massa funktioner man skulle vilja ha på en robotgräsklippare som inte finns idag. Vaktrobot mot inkräktare, jaga bort oönskade katter, bevattning, gödsling, kratta löv, döda mördarsniglar etc.
Sniglar plockar dock min HQ. Se bara till att klippa på nattetid. Har man låg klipphöjd så kommer de inte undan. Fungerar även mot sork, de flyr när klippningen sätter igång för säsongen. Även rådjuren håller sig borta (grannen som fått deras stråk på sin tomt istället är inte lika nöjd - de funderar också på en robot numera). Katter däremot bryr sig inte. Vår kanin tycker tom att roboten är en rolig lekkamrat...

pelpet skrev:
Klippningen gör jag med en CD-skiva som sitter direkt på klipparmotorn.
På skivan har jag sedan skruvat fast tre rakblad från Jula.
Det fungerar fint så länge man undviker att köra på stenar med skarpa kanter.

• ImageUploadedByByggahus.se1343645391.706332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sedan är det bara att börja sälja i byggsats!
Då har du en kund som kan vara intresserad, skithäftigt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.