Vi har en lite knepig tomt i ett område där husen står väldigt tätt. Vår södergavel är bara 7,5 m från tomtgräns och grannens norrgavel är barq ca 4 m från gränsen. Vi vill ju spklart använda vår södersida till ngt vettigt men för att få lite avkildhet behövs ett insynsskydd mot grannen. Först tänkte jag plank men sen slog det mig att vi kanske skulle kunna bygga ett växthus nära tomtgränsen istället. Om vi förutsätter att grannen går med på detta tänker jag mig ett växthus på ca 5,5 x 2,7 m (friggebod) med pulpettak som sluttar mot söder. Den lägre väggen, närmst grannen, skulle då vara helt tät utan glas för insysnskyddets skull. Där har vi förutsättningarna så nu kommer frågorna:
1. Läget skulle ge morgonsol, halvskugga en bit in på förmiddagen, skugga mitt på dagen sen lite halvskugga och sist eftermiddags och kvällssol. Blir det tillräckligt ljust/varmt för växterna?
2. Om man murar upp odlingsbäddar 40-50 cm ska de ha kontakt med marken under eller ska botten vara tät? För- och nackdelar med de olika varianterna?
3. Grannen har två stora tallar på sin tomt, kommer deras rötter att ta sig in i växthuset om odlingsbäddarna har markkontakt?
4. Kan man odla vad som helst i växthus eller mår vissa saker bättre utomhus? Tomater och vinrankor mm trivs har jag förstått men kan man tillexempel tjuvstarta våren och odla potatis som väl annars traditionellt odlas utomhus? Kan man öka produktionen av jordgubbar genom att ha dem i växthus?