Hej,

vi håller på att bygga nytt hus (inväntar bygglov just nu) och ska träffa köksleverantören om ett par veckor.

Inför vår planering av köket vill jag veta:

Vilket är ditt/dina bästa kökstips? Nån smart lösning? En detalj som bara måste finnas, och som kanske man inte tänker på?

Nåt som jag själv tänker på är en diskställning i ett skåp - vad underbart att kunna gömma undan disk som ska torka!!

Fram med era förslag nu! :-)

Mirma skrev:
Hej,

vi håller på att bygga nytt hus (inväntar bygglov just nu) och ska träffa köksleverantören om ett par veckor.

Inför vår planering av köket vill jag veta:

Vilket är ditt/dina bästa kökstips? Nån smart lösning? En detalj som bara måste finnas, och som kanske man inte tänker på?

Nåt som jag själv tänker på är en diskställning i ett skåp - vad underbart att kunna gömma undan disk som ska torka!!

Fram med era förslag nu! :-)
Det hade underlättad om du först berättade hur du/ni har tänkt att utnyttja köket:
Har ni barn?
Tycker båda om att laga mat?
Vilken typ av mat lagar ni? Mycket stekande, kokande, ugnsbakande, friterande etc?
Storhandlar ni en gång i veckan eller småhandlar ni hela tiden?
Har ni gäster ofta?

Känner man först till behoven är det mycket lättare att tipsa om vad som verkligen skall finnas i köket.

Börja med att tänka "tråkigt", kökstriangel, bänkskivelängd, placering av diskmaskin mm. Låna gärna några böcker om kök utgivna av konsumentverket på biblioteket, det splar ingen större roll om böckerna är från 2007 eller 1987, om det är KV som givit ut dem.

Vad gäller design och roliga detaljer, spara detta till sist, så villar ni inte bort er på vägen.
Glöm inte att köket måste funka, funka, funka, efter det är det dags för det estetiska med luckor, tuff belysning, bänkskiva i valnöt eller vad det nu är.

ett annat tips kan vara: om ni bestämmer er för vitrinluckor, köp vanliga till dessa skåp och ställ undan, för om ni vill ha vanliga luckor om något/ några år, kanske det inte går att få tag på samma lucka.
IKEA:s köksprogram kan rekommenderas, posta en bild här så kommer vi att recensera förslaget.
mvh
greenbay

Jag har redan ett diskskåp, det är 60 cm brett och elektriskt, dessutom finns det vatten och grejer i det, kallas allmänt för diskmaskin... ;)

Skämt å sido, jag håller med föregående talare, rita en första skiss i Ikeas program och posta det här, så är det enklare att komma med bra input...

Det där med diskställning är jag lite tveksam till. När man har diskmaskin så är det ju i princip bara udda grejer som inte går in i diskmakinen av någon anledning som man behöver ett diskställ till. Då är dte ofta sakr med udda mått eller utstickande handtag. Troligen går det inte att stänga skåpsdörren om diskstället finns i ett skåp.

Jga har bott i semesterlägenheter med skåpsdiskställ, då lagade man ju inte så avancerade rätter i köket så någon ordentlig test av min teori har det inte blivit. Men det var lite irriterande med dropp ner över diskbänken från skåpet.

Mitt bästa tips är att så mycket som möjligt ska vara utdragbart! Det är en oändlig skillnad på överblick över de innersta konservburkarna i ett 60-skåp än på en utdragbar hylla/låda.

Sen är vägghängd blandare också bra, mycket bättre än jag trodde, så det kommer vi att ha kvar när vi gör om vårt kök.

/Elin

Jag kommer från Åland och där har alla diskskåp (vanligt i många andra länder också) och jag tycker det är kanon! Är såå nöjd över att vi ska ha diskskåp i vårt blivande hus även om min sambo var tveksam till det :)

När vi har planerat vårt kök har vi sett till att ha mkt förvaring (många utdragslådor), arbetsytor och så ska det vara snyggt också.

W
Skit i standardjupet på 60, kör 70 djup med utdragbara lådor, då får du plats med massor. Höj även till 95 högt eller mer på bänkar, 92 eller vad som nu e standard e för lågt.
Skaffa hörnkyl, typ northcool eller likande, man kan aldrig ha för mycket kylskåpsutrymme.
Sten skiva e kanon, baka på etc samt lätt att hålla ren och skadas inte.
Skaffa skafferi, det bästa som finns för alla onödiga och nödvändiga maskiner, samt alla storpack mm.

Där vi bor är källsorteringen något som kommunen prioriterar så vi måste ha separata behållare för glas/metall, plast, organiskt och vanliga sopor. Det är guld värt att ha alla dessa sopbehållare monterade på skenor under diskbänken så att de automatisk åker ut och blir lättåtkomliga när man öppnar skåpsdörrarna.

Utan att ha börjat använda mitt nya kök än utan bara designat den i två år, här är några av de saker jag tror jag kommer att älska:

Uphöjd diskmaskin! i arbetshöjd
Eluttaget i ön som sänks ner i bänken när den inte används men är perfekt för alla maskiner man använder och sen ställer undan
Stenskivan istället för trädiskbänk runt största delen
Gashällen/induktionshällen, en blandning
Huskvarna kyl och frys med is/vatten (ser jag mycket framemot och har saknat ända sen jag flyttade till Sverigen, alltså lätttillgänget till is!!)

Några saker iaf som var viktiga för oss! Lycka till!

Jag ska ha IKEAs blandare hjuvik i mitt blivande Ballingslövkök. Har kompisar som har blandaren och säger att den är toppen.

mvh fia

• blandare_ikea.jpg
FemTummar skrev:
Där vi bor är källsorteringen något som kommunen prioriterar så vi måste ha separata behållare för glas/metall, plast, organiskt och vanliga sopor. Det är guld värt att ha alla dessa sopbehållare monterade på skenor under diskbänken så att de automatisk åker ut och blir lättåtkomliga när man öppnar skåpsdörrarna.
Jag hänger på här. Mitt bästa tips är att ha hinken för brännbara sopor vid sidan av ho-skåpet. (Ha övrig sortering under) Det är sååå smidigt att slippa flytta runt när man står och baltar vid vasken och någon vill kasta skräp! Vi har även komposten vid sidan, men den kan säkert lika gärna vara direkt under, för sånt skräp hivas ju ofta direkt från hon...
/U

• Nytt_kk-sopskp_004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt bästa tips är att ransaka sig själv och vilka behov som faktiskt finns. Titta inte på grannen utan tänk och planera utifrån hur ni äter och lever i er familj.
Har ni ofta gäster? - stor matplats (i köket eller i närliggande matrum)
Lagar ni all mat själva? - lägg fokus på maskiner och förvaring etc.
Klarar du inte av att ha saker framme? - ingen köksö.
Använ standardmått på maskiner och vitvaror. Det är billigare och underlättar ev byte senare.
Mycket belysning och många kontakter är bra.
Jag rekomenderar att ha rostfri diksbänk i anslutning till diskho. Urpraktiskt då man vill tex slabba med färsk fisk och annat som kan ge sur doft i en träskiva.

Utdragbara lådor istället för skåp ger bättre översikt.

finns mer...

www.avfallskvarn.com

superbra om ni sopsorterar..
Vi satte in en i vårt kök och den tuggar i sig ALLT.. Ingen illaluktande soptunna med gamla matrester i längre=)

Avfallskvarn verkar toppen, är vanligt i andra länder, men hur är det hos oss, är det tillåtet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.